Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 6
VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 6
Komende dagen / weken / maanden ga ik een net aangeschafte VW T5 L2H1 ombouwen tot een camper.
Uiteindelijk moet dit resulteren in een goedgekeurde 4 persoons VW T5 camper waarbij geslapen kan worden op een breedte van 140 cm.
Ik begin helemaal bij nul (0). De VW T5 is leeg en er zal een RDW goedgekeurde en in eigen beheer ontwikkelde slaapbank in komen te staan. De vorderingen zullen hier geplaatst worden.
Uiteindelijk moet dit resulteren in een goedgekeurde 4 persoons VW T5 camper waarbij geslapen kan worden op een breedte van 140 cm.
Ik begin helemaal bij nul (0). De VW T5 is leeg en er zal een RDW goedgekeurde en in eigen beheer ontwikkelde slaapbank in komen te staan. De vorderingen zullen hier geplaatst worden.
Laatst gewijzigd door Anno op 09 nov 2016, 10:03, 8 keer totaal gewijzigd.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 1
Mooi !
Altijd leuk om een ombouw / inbouw project te volgen
Altijd leuk om een ombouw / inbouw project te volgen
- thecarmaster
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 01 aug 2015, 15:58
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 1
Ik ben ook berg met het ombouwen.
Ik heb een vloer gekocht, misschien als je een vloer nodig hebt heb ik er nog wel 1 liggen.
Ik heb een vloer gekocht, misschien als je een vloer nodig hebt heb ik er nog wel 1 liggen.
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 1
@thecarmaster,
Bedankt. maar ik heb al een vloertje.
Een VW T5 is niet echt ontworpen voor lange mensen. Met dank aan een mede-weetjeweller heb ik de rails van de bestuurdersstoel met 7 cm naar achteren verplaatst. Aan de achterkant worden de 2 rails ondersteund door een stukje hoekprofiel, 35 x 35 mm met een dikte van 4 mm. Aan de voorkant zit een stukje platijzer, 40 mm x 3 mm. Deze zorgt ervoor dat de rails aan de voorzijde op zijn plaats blijft.
Bedankt. maar ik heb al een vloertje.
Een VW T5 is niet echt ontworpen voor lange mensen. Met dank aan een mede-weetjeweller heb ik de rails van de bestuurdersstoel met 7 cm naar achteren verplaatst. Aan de achterkant worden de 2 rails ondersteund door een stukje hoekprofiel, 35 x 35 mm met een dikte van 4 mm. Aan de voorkant zit een stukje platijzer, 40 mm x 3 mm. Deze zorgt ervoor dat de rails aan de voorzijde op zijn plaats blijft.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 1
Hallo Anno, je hebt de slee op dezelfde manier als ik verplaatst, zitten we niet meer klem tegen de schakelconsole.
Succes met je projekt verder.
Succes met je projekt verder.
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 1
@Fransoos,
Een mede-weetjeweller bracht mij op het idee.
Een mede-weetjeweller bracht mij op het idee.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 2
Mijn VW T5 is nog geheel leeg met alleen wat board als afwerking. Er komt veel geluid vanaf de wagenvloer en wielkasten. De zijwanden fungeren als klankkast. Het zou nu een ideaal moment zijn om te gaan isoleren, immers, je kan overal goed bij. Toch kan de auto beter eerst gekeurd worden tot camper want door het isoleren wordt de auto zwaarder.
Omdat we willen weten wat de isolerende werking van Agglomer isolatiemateriaal is heb ik een eenvoudige test uitgevoerd.Het geluidsniveau is gemeten bij snelheden van 80, 100 en 120 km/uur en de VW T5 was geheel kaal, was voorzien van een 10 mm vloerplaat en was voorzien van Agglomer isolatie materiaal + vloerplaat. Uit de metingen blijkt dat een vloerplaat geen enkel invloed heeft op het geluidsniveau, de cijfers worden hier voor de overzichtelijkheid niet getoond.
80 km/uur: 70 dBa geheel lege en kale laadruimte
80 km/uur: 67 dBa, laadruimte voorzien van Agglomer isolatiemateriaal + vloer
100 km/uur: 74 dBa, geheel lege en kale laadruimte
100 km/uur: 71 dBa, laadruimte voorzien van Agglomer isloatiemateriaal + vloer
120 km/uur: 77 dBa, geheel lege en kale laadruimte
120 km/uur: 74 dBa, laadruimte voorzien van Agglomer isolatiemateriaal + vloer
Conclusie:
Het geluid wordt met 3 dBa gereduceerd door toepassing van Agglomer 10 mm isolatie materiaal. Dat is veel, immers 3 dBa is een halvering of verdubbeling van het geluidsniveau. Na de keuring zal de vloer afgewerkt worden met een dempende vloermat. Tevens zullen de zijwanden en de motorkap geïsoleerd worden. Ik ga er van uit dat het uiteindelijke geluidsniveau slechts 69 dBa bij 120 km/uur zal bedragen. Dat allemaal na de keuring!
Omdat we willen weten wat de isolerende werking van Agglomer isolatiemateriaal is heb ik een eenvoudige test uitgevoerd.Het geluidsniveau is gemeten bij snelheden van 80, 100 en 120 km/uur en de VW T5 was geheel kaal, was voorzien van een 10 mm vloerplaat en was voorzien van Agglomer isolatie materiaal + vloerplaat. Uit de metingen blijkt dat een vloerplaat geen enkel invloed heeft op het geluidsniveau, de cijfers worden hier voor de overzichtelijkheid niet getoond.
80 km/uur: 70 dBa geheel lege en kale laadruimte
80 km/uur: 67 dBa, laadruimte voorzien van Agglomer isolatiemateriaal + vloer
100 km/uur: 74 dBa, geheel lege en kale laadruimte
100 km/uur: 71 dBa, laadruimte voorzien van Agglomer isloatiemateriaal + vloer
120 km/uur: 77 dBa, geheel lege en kale laadruimte
120 km/uur: 74 dBa, laadruimte voorzien van Agglomer isolatiemateriaal + vloer
Conclusie:
Het geluid wordt met 3 dBa gereduceerd door toepassing van Agglomer 10 mm isolatie materiaal. Dat is veel, immers 3 dBa is een halvering of verdubbeling van het geluidsniveau. Na de keuring zal de vloer afgewerkt worden met een dempende vloermat. Tevens zullen de zijwanden en de motorkap geïsoleerd worden. Ik ga er van uit dat het uiteindelijke geluidsniveau slechts 69 dBa bij 120 km/uur zal bedragen. Dat allemaal na de keuring!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
- Multivan Generation
- Berichten: 34238
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 2
Waarmee heb je het geluidsniveau gemeten?
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 2
Nu het nog niet al te koud is ben ik begonnen met het plakken van ontdreuningsplaten, gekocht bij de Akoestiekwinkel. Handig zo'n webshop.
Nadeel van die platen is dat je camper zwaarder wordt met als risico dat je meer wegenbelasting betaalt.
VW plakt in de fabriek al een klein beetje. Men zegt dat ongeveer 70% van te ontdreunen oppervlak met deze platen beplakt moet zijn. Ik ga niet narekenen maar VW is wel erg zuinig in de fabriek!
Nadeel van die platen is dat je camper zwaarder wordt met als risico dat je meer wegenbelasting betaalt.
VW plakt in de fabriek al een klein beetje. Men zegt dat ongeveer 70% van te ontdreunen oppervlak met deze platen beplakt moet zijn. Ik ga niet narekenen maar VW is wel erg zuinig in de fabriek!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 3
VW is zuinig, maar 98% beplakken lijkt me ook overdreven!
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 3
@Scanidibus
Dank voor je berekening!
Wanneer je kijkt naar de totale flank van de auto dan dan merk ik dat ik bij bepaalde vlakken niet bij kom. Ik ga er van uit dat ik gemiddeld op die 70% kom.
Dank voor je berekening!
Wanneer je kijkt naar de totale flank van de auto dan dan merk ik dat ik bij bepaalde vlakken niet bij kom. Ik ga er van uit dat ik gemiddeld op die 70% kom.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 3
@Annino
quote: "Men zegt dat ongeveer 70% van te ontdreunen oppervlak met deze platen beplakt moet zijn."
Wie is "men"?
Bovendien: niet de totale flank van de auto 'dreunt' en hoeft dus ook niet te worden ontdreunt!
En een lege auto klinkt nu eenmaal heel anders dan een volle. Het materiaal dat VW plakt voldoet voor lege Transporters wel al redelijk. Als de wagen eenmaal is geisoleerd en als camper is ingericht, is het eventuele 'dreunen' zowieso niet meer hoorbaar.
quote: "Men zegt dat ongeveer 70% van te ontdreunen oppervlak met deze platen beplakt moet zijn."
Wie is "men"?
Bovendien: niet de totale flank van de auto 'dreunt' en hoeft dus ook niet te worden ontdreunt!
En een lege auto klinkt nu eenmaal heel anders dan een volle. Het materiaal dat VW plakt voldoet voor lege Transporters wel al redelijk. Als de wagen eenmaal is geisoleerd en als camper is ingericht, is het eventuele 'dreunen' zowieso niet meer hoorbaar.
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 3
Meer bitumen is natuurlijk meer demping, maar de meerwaarde neemt snel af en het gewicht wordt enorm. Vuistregel 25% van het oppervlak. Wellicht selectief meer toepassen op de wielkasten en andere notoire plaatsen. Het effect is het grootst als je ze aanbrengt in het midden van een plaatdeel. Luchtspleten tussen bitumen en plaatwerk cancelen elke dempende werking. Hint: ik zie krinkels op de foto. Tip: verwarm ze eerst in de oven bij 60degC dan plooien ze beter en hechten duurzamer. De betere dempingsplakken (hoge demping/gewicht verhouding) hebben een aluminium toplaagje (Constraint Layer Damper). Het verschil is fors vanwege de demping op basis van afschuiving ipv buiging.
Tip: klop met je knokkels op het plaatwerk, als het galmt, verdient het een stuk bitumen.
Prima tekst met uitleg: http://www.sounddeadenershowdown.com/pr ... cld-tiles™
Tip: klop met je knokkels op het plaatwerk, als het galmt, verdient het een stuk bitumen.
Prima tekst met uitleg: http://www.sounddeadenershowdown.com/pr ... cld-tiles™
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 3
@Rob,
Dank je voor toevoeging.
Bij hoeveel kilo vind jij het gewicht " enorm"?
Ik heb alleen het vlak voor de foto, onverwarmd aangebracht. De rest op een hete dag. Je merkt meteen dat het spul beter verwerkbaar is. Ik heb aangerold en aangedrukt met knokkels.
Met de wielkasten heb ik nog niets gedaan terwijl juist daar veel herrie van af komt.
Dank je voor toevoeging.
Bij hoeveel kilo vind jij het gewicht " enorm"?
Ik heb alleen het vlak voor de foto, onverwarmd aangebracht. De rest op een hete dag. Je merkt meteen dat het spul beter verwerkbaar is. Ik heb aangerold en aangedrukt met knokkels.
Met de wielkasten heb ik nog niets gedaan terwijl juist daar veel herrie van af komt.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: VW T5 camper ombouw, nieuw project Anno 3
Inmiddels heb ik een koelkast gekocht, voorzien van een lade. Tevens is dit exemplaar nagenoeg de enige waar je het vriesvak kan verwijderen.
Ik houd niet van ijs.
Ik houd niet van ijs.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen