Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eberspacher werkt nog niet zoals het moet

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Eberspacher werkt nog niet zoals het moet

Bericht door kurt&oxana »

zoals de titel zegt werkt mijn D3WZ nog niet perfekt , tot over een paar weken deed hij het bijna nooit , nu is de doseerpomp vernieuwd , en heb ik de temp. sensor bij wijze van test overbrugt . dus wat gebeurde er tot nu toe = pompje vernieuwd , auto gestart = niks , 500 meter gereden , hup Eberspacher werkte :klappen , dit was goed voor enkele dagen , vanmorgen bus gestart , lekker koud , gereden , niks :muur weeral dood :muur :ie , iemand enig idee waar ik nu moet zoeken ? :werkaanT4 de gloeikaars is vorig jaar vernieuwd , en de Eberspacher is volledig uitgekuist en gedaan
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Eberspacher werkt nog niet zoals het moet

Bericht door Oskar 725 »

Kurt,
Is je dynamo + signaal goed? De kachel gaat zonder D+ signaal niet werken. (blauwe draad achter de zekeringkast aan blauwe draad van kabelboom kachel) D+ is alleen bij draaiende motor.
Ook moet de kachel goed ontlucht zijn zowel de brandstofleiding als het koelsysteem. :winter
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Eberspacher werkt nog niet zoals het moet

Bericht door BenTDI »

Jij bent weer top bezig Oscar....gelijk ook over mijn kachel even een vraag .
Ben pas nog even naar luxemburg geweest en toen weigerde de eberspacher ook een keer en heb toen alleen de zekering er even uit gehaald en weer teruggeplaatst ,toen was ie weer goed .
En hij blaast altijd eerst even koud aan dat is normaal en wordt dan lekker warm en gaat vanzelf rustiger blazen ,maar de regeling om hem nog warmer of kouder te zetten gaat via de regeleenheid in het hemeltje,werkt allemaal perfect ten opzichte van de cijfertjes maar reageert de kachel daarop pas na een bepaalde tijd of moet ie gelijk reageren .
Bijv als ik m op max 30 graden zet blijft ie dan langer doorgaan totdat de censor 30 graden meet in de bus of moet ie heter gaan draaien en dat je het voelt dat de luchtstroming warmer word .
Als ie gewoon dezelfde temp luchtstroom blijft geven denk ik dat de sensor misschien vernieuwd moet worden ...
Ook stookt ie nog wel eens wat blauwe diesel walm uit het uitlaatje maar gaat dan weg na 1 a 2 minuten bij koud weer van 2 graden dan he ...
Groetjes Ben (tdi)
Eberspacher gekocht bij jou he .....doet het verder prima hoor... :yes
Bijlagen
2012-10-22 08.16 uitstoot.JPG
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Eberspacher werkt nog niet zoals het moet

Bericht door kurt&oxana »

@ Oskar ik moet wel zeggen dat er een bedieningspaneeltje bijgeplaatst is om de Eberspacher te programmeren , maar als ik deze instel , doet hij het zeker niet , dan het enige wat hij doet , zoals altijd voor de opstart , eens doorblazen , en daarna gedaan .
ik zit te denken aan de toevoerleiding , komt die rechtstreeks uit de tank ? of hoe werkt dat juist ?
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Eberspacher werkt nog niet zoals het moet

Bericht door Oskar 725 »

@ Ben,
Hoe kouder hoe langer het duurt voor 'ie optimaal brand, diesel heeft veel warmte nodig om goed te ontbranden.
De kachel blijft "plankgas" branden tot de ingestelde temperatuur in de ruimte is bereikt, dan pas gaat ie lager branden om de ruimte op de ingestelde temp. te houden, daarbij zal ie afwisselend harder en zachter gaan.
Dit is weer afhankelijk van de snelheid waarmee de ruimte afkoelt.
Wat ik bij jou op de foto zie is waterdamp van een nog niet volledig op temperatuur brandende kachel.

@ Kurt,
Een D3WZ is niet met een klokje aan te sturen tenzij je de functie van de kachel totaal veranderd/aanpast.
Je kan deze kachel alleen aansturen door de temp.zender op het sleepoog door te verbinden maar dan moet je ook het D+ signaal "vervalsen" anders werkt ie nooit zonder dat de motor draait.
Wat wel kan is de kachel ombouwen tot standkachel maar dan heb je hier een ombouw pakket voor nodig met het regelapparaat, waterpompje en driewegklep. Een D3WZ is nou eenmaal een Zuheizer en geen standkachel. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Eberspacher werkt nog niet zoals het moet

Bericht door BenTDI »

Thanks Oscar... :yes
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Eberspacher werkt nog niet zoals het moet

Bericht door kurt&oxana »

@ Oskar , heb ik ook vergeten bij zeggen dat het ombouw pakket erop zit , heb ik in de tijd over genomen van Roger b
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Eberspacher werkt nog niet zoals het moet

Bericht door Oskar 725 »

Kurt,
voor ik verder antwoord geef zijn er nog meer dingen die U vergeten bent te vertellen? :bifun want dan wacht ik nog even! :toppie :zwaai
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Eberspacher werkt nog niet zoals het moet

Bericht door kurt&oxana »

Oskar 725 schreef:Kurt,
voor ik verder antwoord geef zijn er nog meer dingen die U vergeten bent te vertellen? :bifun want dan wacht ik nog even! :toppie :zwaai
nee hoor :nuts :bifun , normaal heb ik nu alles gezegd ( hoop ik ) :bifun
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Eberspacher werkt nog niet zoals het moet

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Kurt,
als ik al je "vergeten te zeggen" bij elkaar leg dan heb je dus ergens een verbindings probleem.
Zorg er eerst voor dat ie goed werkt als zuheizer (waar 'ie oorspronkelijk voor gemaakt is) dus de ombouwset (elektrisch) er even tussen uit en dan kijken of de kachel wel goed werkt, desnoods door de temp.voeler door te verbinden.
werkt 'ie dan betrouwbaar moet je eens kijken of het omloop pompje wel gaat draaien als de ombouwset weer aangesloten is, ook hoort je kachel ventilator te gaan draaien in standkachel funktie.
Werkt er iets niet dan gaat ie in storing en schakelt zichzelf uit :werkaanT4
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Eberspacher werkt nog niet zoals het moet

Bericht door kurt&oxana »

Oskar 725 schreef:Hallo Kurt,
als ik al je "vergeten te zeggen" bij elkaar leg dan heb je dus ergens een verbindings probleem.
Zorg er eerst voor dat ie goed werkt als zuheizer (waar 'ie oorspronkelijk voor gemaakt is) dus de ombouwset (elektrisch) er even tussen uit en dan kijken of de kachel wel goed werkt, desnoods door de temp.voeler door te verbinden.
werkt 'ie dan betrouwbaar moet je eens kijken of het omloop pompje wel gaat draaien als de ombouwset weer aangesloten is, ook hoort je kachel ventilator te gaan draaien in standkachel funktie.
Werkt er iets niet dan gaat ie in storing en schakelt zichzelf uit :werkaanT4
Oskar , de kachelventilator werkt als ik hem in standkachelfunktie zet , kga nog eens proberen , zoals je zegt door de ombouwset er eens vantussen te halen (elektrisch ) , dat zal voor zaterdag zijn :werkaanT4 , ik hou je op de hoogte
T4 Multivan 2.5 TDI
Plaats reactie