Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camber ACHTER ?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Camber ACHTER ?

Bericht door pluuke »

Is die afstelbaar ?
Heb gisteren de banden nog eens goed aangekeken, en RA slijt schuin af.
Aan de buitenkant minder profiel dan binnenkant (gelijkmatig verloop).
M.a.w. wiel zou aan bovenkant naar binnen moeten.

Maar zie eigenlijk weinig of geen afstelmogelijkheid aan de draagarm ??
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door Harry 341 »

Heb even gesnuffeld in het Olving boek,staat alles over afstellen aan de vóórkant.Maar niks over hoe te doen aan de achterkant.
Moet wel kunnen,want het enige wat er staat is :na afstellen van de sporing aan de achterkant dient de remkrachtverdeler gecontroleerd te worden...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door pluuke »

Bedankt Harry...

Leeft die Olving nog ? anders moet ik hem even bellen....

Als hij het heeft over sporing zou je de draaipunten van de draagarm moeten kunnen verstellen.
Zit hier een excentrische bout in ofzo ??

Maar sporing is ook wat anders dan camber.....

(Plaatje is (met dank) gejat van T4wiki, geel pijltje slaat op de remkrachtregelaar, niet op mijn vraag)
Bijlagen
Bremsanlage_Bremsdruckminderer_Ausbau_BKR_Schrauben.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door René »

Als jij een 111kW machine hebt heb je geen remkracht verdeler op laaddruk.

Helaas zit er geen excentrische bout in, Maar een 111KW heeft altijd meer camber. Wielen staan bij mij ook iets scheen. Das voor die snelle bochten.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

sporing is toe en uitspoor, dat zou geen effect op het camber moeten hebben.... Volgens mij valt er niet zoveel af te stellen aan het camber van de achterwielen..... maar scheef afslijten kan ook van teveel toespoor komen.

René zegt al dat er geen stelmogleijkheid in de bouten zit....zou niet weten hoe je dan sporing zou moeten afstellen............... (ook nit wat dat voor effect op je lastafhankelijke remkrachtregeling zou moeten hebben)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door sgsdebruijn »

Berrie en Rene schreef:Als jij een 111kW machine hebt heb je geen remkracht verdeler op laaddruk.
Zou het kunnen zijn dat de T4's met ABS (wellicht 111kw standaard ABS) geen LAR hebben omdat de remdruk wordt geregeld vanuit de ABS unit.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door pluuke »

Dat van de extra camber (vóór) weet ik bij de 111kW.
Overigens staat het wiel dan aan bovenzijde meer naar binnen.
Hier is het (lijkt het) met het achterwiel net andersom....

Een plaatje nog ter verduidelijking :

In het achteraanzicht de wijze waarop de band RA afslijt.
In het bovenaanzicht een verkeerde sporing getekend, wellicht de reden ??
Aangezien camber niet af te stellen is dan.
Blijft de vraag hoe de sporing afgesteld kan worden....

BAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRTT4 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bifun
Bijlagen
sporing.jpg
Laatst gewijzigd door pluuke op 23 jun 2010, 10:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door sgsdebruijn »

band staat toch met bovenkant naar buiten en onderkant naar binnen dan klopt rechter plaatje toch niet.

Zoals je hem tekend is de sporing inderdaad niet goed
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door René »

Hoi,

Nadeel van sporing is dat die laadgewicht afhankelijk is.
Dus als je hem laat uitlijnen doe er dan dat gewicht in waar je de meeste km's mee maakt. ( dus ook gewicht van de personen )

Uitlijngegevens T4
Conditie voor het uitlijnen: onbeladen, reservoirs
en bandenspanning op niveau
Voorwielafstelling: Sporing: afhankelijk
van wagenhoogte
Camber: idem
Caster: idem
Achterwielafstelling: Sporing: idem
Camber: idem

Mijn bus ook laten afstellen maar ze kwamen er mee terug dat er weinig te stellen was, toe in toe out een beetje maar dan houdt het op.

Berrie
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door pluuke »

sgsdebruijn schreef:band staat toch met bovenkant naar buiten en onderkant naar binnen dan klopt rechter plaatje toch niet
Dat de band met de bovenkant naar buiten staat is dus niet "bewezen".
Ik denk eerder dat de sporing niet goed is (zoals in rechtse plaatje) "toe in" dus,
waardoor de buitenzijde van de band ahw voorloopt op de rest van de band en er "onderdoor wordt getrokken" wat uiteraard meer slijtage oplevert....

Klopt Berrie natuurlijk van de afhankelijkheid van de belading, alhoewel het niet zo erg is als bij de pendelassen van een Kever/Spijl ;-) ....bij de T4 zitten de scharnierpunten immers redelijk in lijn en haaks op de rijrichting.
Bijlagen
scheef.jpg
scheef.jpg (27.91 KiB) 1835 keer bekeken
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door René »

Jeempie,

Die kever staat scheef in camber en in Toe-in, Zal wel in zijn laagste stand luchtvering staan.
Dat is nou de reden dat mijn bus alles verstelbaar heeft, kost wat... maar dan spoort het goed.
:yes :yes


Afbeelding


Als je te veel toe in hebt, gaat hij ook happen in de band,
Voel maar eens met je handpalm aan je binnenste rand van de band.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door pluuke »

Die kever heeft pendelassen hè.....en geen IRS zoals jij....
Ziet er overigens toch wel geinig uit ....qua bandenslijtage niet ideaal natuurlijk.
Wat dat betreft lijkt die IRS al een beetje op de T4....veerplaten en torsieas even wegdenken dan.

Zal eens over die band gaan, hetzelfde effect als cuppen bedoel je denk ik ?

Mooi plaatje van een plaatje van een bus hoor :yes
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Kan iemand me uitleggen waarom het uit of in-spoor veranderd op de achteras van een T4 als je meer of minder beladen bent?

zie dat niet zo....de draagarm "verdraait" toch niet in het horizontale vlak bij inveren? en het wiel zit alleen aan de draagarm vast.... sterker nog, volgens mij veranderd de stand van het wiel helemaal niet bij inveren van de achteras
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door Harry 341 »

Lijkt mij ook....anders hou je niet veel band over met een "zware"auto.....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door pluuke »

Roger B. (11)61 schreef:Kan iemand me uitleggen waarom het uit of in-spoor veranderd op de achteras van een T4 als je meer of minder beladen bent?
Als de scharnierpunten van de draagarmen exact in lijn staan zou er theoretisch niks veranderen aan de sporing.
Maar weet niet of dat het geval is ???
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie