Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bilstein vs Meyle

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door pluuke »

Linksvoor zit weer in elkaar.
Bovenste fusee axiaal 1mm speling, onderste fusee 2mm speling en het vet helemaal ingedroogd.
Demper helemaal gaar, kun je gewoon snel heen en weer duwen (in de bankschroef één zijde ingeklemd).
Op hondebot ook 1,5mm speling (op stabilisatoruiteinde).
Maw speling, speling en nog eens speling .......dat moet een belevenis worden straks zeg !

De tool werkt perfect, moet eerst wat spanning opbouwen, daarna een KNATS en je perst hem er netjes uit. :toppie
Inpersen gaat ook zonder problemen.

Dankzij de stemvork de fuseekogels zowel boven als onder snel los.
Een grote steek-ringsleutel 24 heb je wel nodig voor de moer op de fuseekogels.
Ik heb voor de onderste fuseekogel een 1/2" bit gehaald, dit is een "veeltand" of "XZN" 14.
Zonder deze bit krijg je de 2 bouten niet los.

Vind wel dat de bovenste fuseekogel vrij ver in de fusee zakt, hoesje zit vrij ver ingedrukt.....
Bekend dat als je de conus 0.1mm dunner maakt, deze er meteen 1mm verder inzakt, dus weet niet of Meyle de maatvoering helemaal goed heeft.....het is denk-ik geen probleem, maar iets meer ruimte voor het hoesje had gemogen.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door Roger B. (11)61 »

mooi wark pat :toppie maar op één voorwielophanging rijdt ie niet lekker............op naar de tweede
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door pluuke »

Karwei klaar !

Fuseekogel rechts onder had geen speling, de bovenste wel. Reden waarom alleen van links geluid kwam.
Het uitpersen ging ook nu weer probleemloos. Een dop 30 is perfekt om bovenop de oude kogel te zetten.

Stukje testgereden, slechtste stukkie van het dorp opgezocht, alles weer prima.
Schokbrekers zijn zeker niet hard, maar ook niet slap. Bus reageert beter op het stuur.
Vind het voor dat geld zeker een goede koop.
En geen geklapper meer.....het rijden klinkt weer wat meer gedempt.

Dus ben heel tevreden, best wat werk als je -net als ik- als een wasbeer te werk gaat (alles wat je door je handen gaat meteen schoonmaken).
Maar dan ziet het er ook allemaal weer netjes uit, en heb je weer een stuk van de bus gehad waarvan je weet "dat het goedzit".
Bijlagen
vóór
vóór
klaar !
klaar !
De fuseetool
De fuseetool
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door Multivan Generation »

Mooi man,
dan weet je waarvoor je het bedoeld had.

Geniet ervan en een goede vakantie toegwenst :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door Roger B. (11)61 »

lekker stil op vakantie...mooi man!

heb je de veren losgedraaid voor het uitpersen van de fusee, of de arm ondersteund?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door pluuke »

Tussen 2 haakjes, de stemvork uit het topic van de spoorstangkogels is ook degene die ik heb gebruikt, die is precies goed qua maatvoering (breedte en hoogte) die heb je ook perse nodig bij de fuseeklus anders kun je het shaken.

Heb de veren inderdaad losgedraaid, wou de spanning er helemaal af hebben, ook vanwege de demper, hondebot en het andere stabilisatorrubber. Zo gebeurd en het werkt een stuk makkelijker.

Voor het erin persen moet ik even kijken of ik niet een stuk buis heb wat precies past.
De bovenste strip (grootste gat, 56mm) die bovenop ligt bij het inpersen, ligt niet vlak aan vanwege de vorm van het fuseestuk. Daardoor wil hij de nieuwe kogel er scheef inpersen, wat uiteraard niet wenselijk is. Ik heb het nu uitgevuld aan de voorzijde. Maar met een kort stukje buis (10mm) wat precies past om de kogel en in het fuseestuk zou het het best werken. Op de foto's van T4wiki zie je die ring ook.
Het extra plaatje met een gat van 51, om een kamertje te maken in de plaat met het gat van 56, is niet nodig. De nieuwe kogel heeft een radiusje precies op de plaats waar die aanligt op de tool waardoor hij mooi centreert.
Bijlagen
het stukje buis van rond 50 (uitlaatbuis ?) staat hier op deze foto
het stukje buis van rond 50 (uitlaatbuis ?) staat hier op deze foto
hier het inpersen, foto van t4 wiki, bovenste plaat ligt niet vlak aan op fuseestuk, met het stukje buis is dat opgelost
hier het inpersen, foto van t4 wiki, bovenste plaat ligt niet vlak aan op fuseestuk, met het stukje buis is dat opgelost
350px-Fahrwerk_Traggelenk_Wechsel_Querlenkerform_Werkzeug.jpg (36.39 KiB) 1899 keer bekeken
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door pluuke »

Dit heb je nodig voor het wisselen van de fusee's.
Dop 30 en het stukje buis 50x2-20 staan er nog niet op.
Bijlagen
Image11.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door pluuke »

2 pakketjes bijna klaar voor verzending voor Peter MVG en Roger B.
Zij gaan het uitlenen van de tool organiseren.
Het bordje blijft hier..... :bifun
Bijlagen
Image10.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door Roger B. (11)61 »

die stukjes buis doe je toch zeker bij de tool :knipoog nietwaar?

zie alleen een beetje op tegen het weer op de juiste hoogte brengen van de voorvering na losdraaien..... lijkt me dat je zo snel een tikkie verkeerd zit............. en wat me nog het meest zorgen baart is het feit dat mijn torsiestaven waarschijnlijk al 13 jaar zo zitten en elke winter flink door de pekel gegaan zijn............. en geen idee heb hoe sterk het chassis nog is waar de draadeinden in haken..................

voor dogbone (en schokdemper) kun je gewoon de onderste draagarm ondersteunen (was op de brug dus met versnellingsbakkrik gedaan onder het wiel dat er nieteens af was (dogbone vervangen) bij de bovenste fusee is het iets lastiger omdat je dan de bovenste draagarm moet ondersteunen en daar niet heel goed bij kan van onderaf............

maar ach...eerst ff andere motor verzorgen zodat ie ook rijdt zonder oliebronbrand uit de uitlaat :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door pluuke »

Hmm. had nog een stuk uitlaatbuis liggen maar is geen 50x2.
Morgen effe snuffelen in het rek.

Bij mij zaten de draadeinden alleen licht in de was, die kon ik er met een staalborstel zo afhalen en de moeren draaiden eigenlijk "als nieuw".
Dat inhaken boven zal niet zo snel wegroesten, bij mij was daar iig geen roest te bekennen.
Als ze echt zwaar gaan draaien is het wel lastig als de spanning er eenmaal af is, dan krijgen ze de neiging om eruit te haken...
Je moet ze dan eigenlijk naar beneden gaan trekken en aan de moer draaien tegelijk, is nogal lastig.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef: wat me nog het meest zorgen baart is het feit dat mijn torsiestaven waarschijnlijk al 13 jaar zo zitten en elke winter flink door de pekel gegaan zijn............. en geen idee heb hoe sterk het chassis nog is waar de draadeinden in haken..................
Over het chassis waar de draadeinden inzitten hoef je je geen zorgen te maken Roger , daar roesten ze nooit . Maar indien er zoveel roest op de draadstangen zou zitten dat de moeren uiteindelijk zouden vastzitten , en je gaat zodanig veel kracht zetten op de moer om ze toch los te krijgen , dan kun je wel eens voorhebben dat de draadstang bovenaan uit het chassis los springt . Heb ik al een paar keer meegemaakt bij het verlagen van een (oudere) T4 . (Dus moeren gewoon vastgeroest op de draadstang)
Dan slijp ik de draadstang gewoon door , en vervang ze door een andere. Je zou ook de moer kunnen opwarmen ,maar daar ben ik niet zo gek op (gezien de krachten die op het geheel komen tijdens het rijden) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door Roger B. (11)61 »

even kijken of ik de arm goed en veilig ondersteunen kan als ie op de brug hangt, zoja dan laat ik de veren lekker staan zoals ze staan...zoniet dan haal ik de boel van spanning af...........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door Multivan Generation »

Kruipolie, iets naar beneden proberen te draaien, weer kruipolie, iets naar boven proberen te draaien en zo steeds verder..
En wat Pascal schreef dat hij bovenin los kan komen, hebben we toen bij de bus van Freddy gehad..

Als je de bus op zijn wielen laat staan, is die kans in ieder geval een stuk kleiner :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef: En wat Pascal schreef dat hij bovenin los kan komen, hebben we toen bij de bus van Freddy gehad..
Als je de bus op zijn wielen laat staan, is die kans in ieder geval een stuk kleiner :knipoog
als ie op de brug staat hangen de wielen vrij (2kolommer) moet ik maar met de versnellingsbakkrik het wiel ondersteunen......

want als je die moer los draait zakt de auto toch?...lullig als je er onder ligt om die moer los te draaien..................... :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bilstein vs Meyle

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. (11)61 schreef:want als je die moer los draait zakt de auto toch?...lullig als je er onder ligt om die moer los te draaien..................... :muur

Dat hangt van het postuur af van die persoon die er onder ligt. :gekte :bifun
Bij een geringe verlaging, zeg tot 4 cm, kan ik er nog steeds onderuit kruipen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie