Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lichtverklikker

vragen over de T4
Plaats reactie
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Lichtverklikker

Bericht door gijsplas »

Stomme vragen bestaan niet ....
Vorige week na een dagje in de sauna vertoefd te hebben kwamen we terug bij onze bus en ja hoor, ik zag al vanuit de verte dat ik de lichten had laten branden.
Ze brandden nog steeds, maar starten was er helaas niet meer bij.
Daarom de volgende dag bij Halfords een lichtverklikker gekocht want dat wilde ik me geen tweede keer laten overkomen.
Dat ding heeft 2 draadjes, een rode en een zwarte en een beknopte handleiding, maar ik kom er zo snel niet uit.
Wie vertelt me hoe ik dit dingetje het eenvoudigst kan aansluiten ?
Liefst laat ik hem zoemen als ik het contact uitzet maar het mag ook als ik de deur opendoe (zou volgens die beschrijving allebei moeten kunnen) - ALS hij maar zoemt als ik mijn lichten vergeet uit te doen.

BTW: er zijn T4's met een standaard lichtverklikker. Die heb ik volgens mij niet. Maar, er komen wel 2 draadjes uit mijn deurcontact (wat zou wijzen op de aanwezigheid van zo'n zoemer ?) , echter, in de zekeringkast zie ik geen relais die op een zoemer lijkt.
Maar misschien kijk ik niet goed en kan iemand zeggen waar ik naar zou moeten zoeken (of heeft iemand zelfs een fotootje van zo'n VW zoemer ?)

Wie helpt ?

Alvast bedankt,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Lichtverklikker

Bericht door Leo45 »

Het zoemertje zit ergens in die zekeringenkast, als je twee draadjes hebt aan je deurschakelaar kan je het even snel testen door de draadjes van de schakelaar af te halen en direkt tegen een stuk blank metaal te houden.
De deurschakelaar zelf is niet al te best van kwaliteit maar kost een paar euro dus vervangen gaat sneller.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Lichtverklikker

Bericht door René »

Zoemer kan ook in de tellerunit zitten.
Mogelijk een massa probleem.
Gaat je binnenverlichting aan bij openen bestuurders deur?

Zo ja, dan kan de zoemer op de tellerunit stuk zijn of er zit er idd geen een in.

René
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Lichtverklikker

Bericht door heartbeat »

Het makelijkst is om die verklikker bij je licht schakelaar aan te sluiten omdat daar beide draaden zitten die je nodig heb

zorg dat je je licht schakelaar uit het dashboord los heb dan zoek je mat je spannings zoeker een draad op die reageerd op je contact dus + als contact aan staat en niets als contact uit hier sluit je de min van je zoemer op aan de plus van de zoemer ga je aansluiten op de draad waar spanning op komt als je je stadslicht aan zet let wel op dat als je de dimmer bedient hij niet mee dimt

als je nu je lischt aan en je contact aan heb staan is het stil zodra je je contact uitzet gaat de zoemer aan doe je vervolgens het licht uit is het weer stil

nou suc6 en geen lege accu meer

grt rob
Rob & Lize
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Lichtverklikker

Bericht door gijsplas »

Allen bedankt - daar moet ik het wel mee kunnen doen.

Morgen als het weer mooi weer is maar weer even verder knutselen.

Nogmaals dank !

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Lichtverklikker

Bericht door Dirk/970 »

Bij was ooit het contactpuntje van de drukschakelaar van het linkerportier vuil (naast de zoemer werkte de binnenverlichting ook niet op die deur, bij jou wel?). Even schakelaartje eruit en schoonpoetsen en alles werkte weer!
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Lichtverklikker

Bericht door gijsplas »

Nog wel even gekeken maar volgens mij zit er niet een VW verklikker in dus uiteindelijk gekozen voor de methode van Rob:
Het makelijkst is om die verklikker bij je licht schakelaar aan te sluiten omdat daar beide draaden zitten die je nodig heb

zorg dat je je licht schakelaar uit het dashboord los heb dan zoek je mat je spannings zoeker een draad op die reageerd op je contact dus + als contact aan staat en niets als contact uit hier sluit je de min van je zoemer op aan de plus van de zoemer ga je aansluiten op de draad waar spanning op komt als je je stadslicht aan zet let wel op dat als je de dimmer bedient hij niet mee dimt

als je nu je lischt aan en je contact aan heb staan is het stil zodra je je contact uitzet gaat de zoemer aan doe je vervolgens het licht uit is het weer stil

nou suc6 en geen lege accu meer
Was op zich best eenvoudig hoewel het nog makkelijker zou zijn geweest als VW iets meer speling had geboden door de kabeltjes achter de licht schakelaar een paar centimeter langer te maken. Het was nu wel even pielen om de 2 knijpverbindingen aan te leggen en dan ook nog dicht te knijpen.
Maar wel gelukt dus eind goed al goed.
Iedereen bedankt voor het meedenken en geven van tips.

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Plaats reactie