Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Vandaag een uurtje gestoeid met de canbus teller die ik in mijn T4 wil gaan bouwen.....

Interface aangesloten op de nieuwe kabelboom volgens het schema van de interfaceleverancier (pinnummers van groene en blauwe stekkers werden genoemd waar het interface op aangesloten moet worden dus makkie) Toen effe testen wat ie zoal doet zo op alleen die twee stekkers in de zekeringkast.....

nou behalve de dagteller en kilometerteller (27km) en een klokje aan de andere kant) niks dus....... toen herinnerde ik me dat ik de +15 (geschakelde plus) niet op die twee zekeringkast-stekkers had zitten, maar op een los draadje.... die even op klem 15 aangesloten en motor gestart.... Ja hoor, voorgloeien werkt, toerenteller werkt...... hartstikke mooi...ding begint wel te schreeuwen over bremsbeläge und flüßigkeit enzo, maar ja, dat is nog allemaal niet aangesloten...

voor het aansluiten moet ik nog wat extra dingetjes en schema's hebben.....

Ik heb toen ik de T4 nog niet lang had al een boek gekocht (Jetzt helfe ich mich selbst T4) maar helaas daarin staan geen schema's, elektische deel wordt nauwelijks besproken....later ElsaWin geregeld, maar nog steeds geen elektrische schema's als ik in ElsaWin naar elektrische schema's ga dan heeft ie die gewoon niet erbij staan....Ik lees vrijwel alle berichten op Weetjewel, dus als het weer eens over schema's gaat kijk ik vaak even of ik het zou kunnen gebruiken voor mijn T4.Maar als men hier op het forum een schema post is dat volgens mij altijd voor T4 vanaf bouwjaar 98...

Ik zoek de elektrische schema's voor een T4 caravelle TDI 102PK uit 1996 Dus als iemand me daar aan kan helpen scheelt dat alle draadjes nameten......


Verder moet je voor de nieuwe teller een aantal signalen inverteren, bij de oude is het een plus signaal dat een lampje aan laat gaan, bij de nieuwe een massasignaal naar een lampje dat aan plus ligt.....
Op T4-wiki.de beschrijft men een inverter mbv een door een transistor aangestuurd relais, maar dat vind ik omslachtig en knullig....Als je toch al met transistoren gaat klooien maak het schakelingetje dan iets uitgebreider en laat het geheel elektronisch opgelost worden...

Dus daar de vraag of iemand (Rotor misschien?) voor mij een schakelingetje wil tekenen en de componenten wil benoemen om de signalen van de auto te inverteren voor de tellerunit waarbij de (extra) belasting voor de computers die deze signalen uitzenden zo beperkt mogelijk is......

het gaat om o.a. het airbag en abs lampje.....

zie ook de site van T4-wiki over ombouw naar nieuw model teller

Alvast bedankt voor alle hulp
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 21 jun 2010, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door René »

Ik heb vanaf 96 Roger

Die extra touwtjes moet je aan de massa leggen, dan "zit het er niet in"

René

r.smids#quicknet.nl
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

Hi Roger,
Het signaal wat wat aangeboden wordt is dat hoog of laag? dan kan ik wat maken misschien.
Hier even een uitleg wat een inverter kan doen.
Een transistor heeft drie poten, de basis, emitter en collector. Er zijn twee soorten transistoren, NPN en PNP.
Er moet een spanningsverschil staan over de emitter en collector, waarbij de potentiaal bij (in het geval van een NPN-transistor) de collector hoger moet zijn dan die bij de emitter. Nu gebeurt er nog niets, totdat de basis een spanning krijgt die hoog genoeg is (V_emitter + 0,6 V), op dat moment gaat er een klein beetje stroom van basis naar emitter lopen, en een heleboel van collector naar emitter (verhouding 1:100 ongeveer).
De basis wordt vaak als input gebruikt, dus als het signaal daar hoog is, zal het signaal bij de emitter ook hoog worden.
Nu kan je ook een schakeling bedenken waarbij het uitgangssignaal laag wordt zodra de transistor gaat geleiden. Dit is een voorbeeld van een inverter.

Een transistor is dus iets anders dan een inverter; je kan er een invertor mee maken, maar ook als signaalversterker gebruiken, of voor heel andere dingen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb nu plus (hoge) signalen voor die signaleringen en de nieuwe teller moet massa (lage) signalen hebben.

dit kan dus middels een (al dan niet aangestuurd via een transistor)relais doen, maar ik zie het liever met een inverter, geen contactjes geen bewegende delen.... (relais aansturen met transistor om de uitgang waar het signaal vandaan komt niet te veel te belasten '(al zit er nu 1,2 watt glassokkelamp op aangesloten))

René, kan ik dat schema van een 96'er van jou krijgen? een aantal van die losse draden wil ik wel aansluiten omdat die wel wenselijk of nodig zijn (knipperlicht, geschakelde plus enz) is wel makkelijk als je middels een schema kunt zien welke kleur op welke stekker of nog beter, welke lege plek op welke stekker je kunt gebruiken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

Roger misschien heb je hier wat aan?
Bijlagen
relais.JPG
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

vast wel.... maar waar sluit ik het huidige (hoge) signaal aan en waar komt het nieuwe (lage)signaal er uit?

en R9, welke waarde heeft deze?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door René »

Roger, stuur ff mail, heb ook ( op positie nr) schema's met verschil tussen oud en nieuwe teller units. Met dank hiervoor naar Berrie en Olaf....

René

ps. mail adres staat in 1e reactie ;)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

René, als het goed is heb je :mail
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door René »

nu wel, je hebt mail terug gehad

Rene
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

Roger, op c1 sluit je he signaal aan.
even ter aanvulling:R9=47ohm; C1=2,200ufd 25VDC; D2 = 5VDC to 9.1VDC Zener diode 1/2 watt
PS de uitgang is de emitor van de 2n2222, en inplaats van dat lampje zou je ook een ledje kunnen plaatsen
Laatst gewijzigd door Rotor op 06 jun 2010, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

en aan de transistor de kabel naar deteller dus neem ik aan?

heb ik alleen altijd begrpen dat voor gelijkspanning een condensator een blokkade is , als er een constante spanning op gezet wordt als signaal, komt dat dan toch blijvend door de condensator heen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door René »

eeeh, hier haak ik af..... :nuts

Succes met de schema's. Hoop dat je er iets aan hebt.
René
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

Roger B. (11)61 schreef:en aan de transistor de kabel naar deteller dus neem ik aan?

heb ik alleen altijd begrpen dat voor gelijkspanning een condensator een blokkade is , als er een constante spanning op gezet wordt als signaal, komt dat dan toch blijvend door de condensator heen?
Je hebt gelijk Roger, maar denk wel dat het werkt, maar je kunt c1 ook vervangen door een weerstand van 100 Ohm.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik zal het eens in drievoud bouwen en de signalen via dit schakelingetje op de teller zetten, kijken of het werkt :toppie alvast hartstikke bedankt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

Okee Roger.... :toppie
Plaats reactie