Ik heb lang zitten soebatten met mijn koelbox (Electrolux RC1140), maar uiteindelijk is hij sinds kort gerepareerd! Een eenvoudige oplossing is er niet, want vervangers zijn er nauwelijks en meestal schreeuwend duur; Electrolux/Dometic levert noch onderdelen, noch informatie en een eenvoudige universele koelbox is meestal niet geschikt voor permanent gebruik en evenmin voor inbouw (kan zijn warmte niet kwijt). Reparatie lijkt dus de enige fatsoenlijke oplossing.
PROBLEEM
Na inschakelen hoorde je wel de ventilator lopen, maar daar bleef het bij: de box werd niet koud. Ik heb de bank naar voren geschoven en het afdekpaneel weggehaald om de techniek van de koelbox te kunnen bereiken. Achter een zwart metalen deksel (met 12 schroefjes) vind je daar
- de compressor (Danfoss BD2, het bolle zwarte geval links),
- de condensor met daaronder de ventilator gemonteerd (rechts) en
- het stuurapparaat (Danfoss BD102N3017, gemonteerd op het zwarte metalen deksel).
OPLOSSING
Om vast te stellen of het probleem aan de sturing of aan de compressor lag heb ik het stuurapparaat omgewisseld met eentje uit een andere camper waarvan de koelbox wel functioneerde. Wat blijkt: mijn koelbox deed het nu weer wel en de donorkoelbox functioneerde nu niet meer. Daarmee kwam vast te staan dat het stuurapparaat de boosdoener was!
Verder viel op dat het defecte stuurapparaat een zachte pieptoon produceerde bij het inschakelen. Loopt de compressor niet aan, dan probeert het stuurapparaat het ca. een halve minuut later nog eens. Kortom je hoort twee keer per minuut een zacht piepje, maar de compressor komt niet op gang en dus wordt er ook niet gekoeld.
Samen met een bevriende elektronicus heb ik het stuurapparaat onderzocht. Daarbij bleken geen defecte halfgeleiders te vinden!
Vervolgens zijn we vergelijkende metingen gaan doen met universeelmeter en oscilloscoop. Het lijkt erop dat door veroudering sommige onderdelen in waarde zijn verlopen. Door onderdelen te paren (op correcte samenwerking) is het probleem uiteindelijk opgelost en de koelbox functioneert nu weer als vanouds.
Uit berichten her en der heb ik de indruk dat veel mensen met hetzelfde probleem te kampen hebben. Helaas is de oplossing vrij ingewikkeld en wellicht ook nog per geval verschillend. Het is geen kwestie van even een onderdeeltje vervangen, maar van veel meten en experimenteren met verschillende waarden om het zaakje weer aan de praat te krijgen. Ik kan dan ook niet garanderen dat mijn aanpak in ALLE gevallen zal werken. Inmiddels heb ik echter wel al een paar mensen kunnen helpen.
AANBOD
Bij mijn weten is er geen zinnig alternatief voor reparatie, daarom wil ik wel proberen mensen uit de brand te helpen. Vanwege de onderdelen en de hoeveelheid werk kan dat echter niet gratis, maar wel voor een schappelijk prijsje en op no-cure-no-pay-basis in geval het niet wil lukken. Mooier kan ik het niet maken.
LET OP:
mijn aanbod geldt alleen voor het beschreven probleem, namelijk dat de compressor niet of gebrekkig loopt na het inschakelen, hetgeen gepaard gaat met een zachte pieptoon, circa 2x per minuut.
Bij mijn weten komt dit probleem alleen voor bij de eerste generatie California's (begin jaren negentig) met koelbox Electrolux RC1140 (met R12 koelmiddel) en met stuurapparaat BD102N3017.
Na reparatie test ik het stuurapparaat op mijn eigen koelbox, dan werkt het vrijwel zeker ook op andere koelboxen tenzij je nog een ander (koeltechnisch) probleem hebt. Daarvoor kan ik uiteraard geen verantwoordelijkheid nemen.
Mocht ik iets voor je kunnen betekenen, stuur dan maar een

omeWillem