Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2-massa vliegwiel

vragen over de T4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

2-massa vliegwiel

Bericht door stijnh »

weet iemand of er een verschil is tussen het twee massa vliegwiel van de 88 en de 102 pk?

en is dat alleen te verkrijgen?

ik vind nergens een nummer van het vliegwiel, niet origineel , niet van sachs en niet van luk
het nummer van de complete set met koppeling vindt ik wel.


ik moet de koppeling vervangen (88pk) maar er zijn nog geen problemen met het 2-massa vliegwiel daarom ging ik alleen de drukgroep + koppelingsplaat vervangen
maar als het vliegwiel het begeeft wil ik wel alleen het vliegwiel kunnen vervangen.

of toch direct beiden vervangen ? (240 000 km)


scheelt wel een pak in prijs met dat vliegwiel
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door stijnh »

er moet toch iets van bestaan denk ik, want er zijn er hier al de een vast vliegwiel los hebben gekocht

luk en sachs vind ik niet, mss een ander merk?

alle suggesties welkom :wjw
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door annoyingthing »

Volgens ons heeft Peter Multivan dit probleem ook gehad en heeft hij daarover wat op zijn eigen site neergezet.
Volgens ons ook met nummers ervan als we het goed hebben.
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door stijnh »

annoyingthing schreef:Volgens ons heeft Peter Multivan dit probleem ook gehad en heeft hij daarover wat op zijn eigen site neergezet.
Volgens ons ook met nummers ervan als we het goed hebben.
bedankt voor je reactie!

je Peter heeft hetzelfde gehad maar ik denkt dat hij ook geen vliegwiel vervangen heeft.
ik heb alle nummers van drukgroep en koppeling en van de sets met vliegwiel maar nergens een los vliegwiel te vinden.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door annoyingthing »

Oké dan blijft er nog maar 1 optie over en dat is Peter ff zelf zien te contacteren :jump dan heb je alle info uit eerste hand tenslotte

Succes :toppie
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dan moet stijn toch nog ff 2,5 week wachten, Peter zit in Noorwegen :yes

Ik denk dat je tegen de tijd dat je eventueel je vliegwiel moet vervangen niet moeilijk moet doen over die 100 euro extra voor de complete set, (veel meer prijsverschil zal het niet zijn denk ik tov los vliegwiel) je hebt de bak er dan toch al af, dan kun je meteen het best de koppeling mee vervangen, anders zit je relatief snel erna weer je bak eraf te schroeven..................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door stijnh »

jaja Peter die is aan het genieten (dat hoop ik toch voor hem)

wat zou jij dan doen Roger, nu alleen koppeling vervangen en later zien hoe het verloopt met het vliegwiel?

bij jou heeft het vliegwiel toch ook lang gedraaid
ik weet wel niet of het vliegwiel van de 102 en 88 gelijk zijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door René »

Ik vraag morgen wel ff bij de dealer wat of de nrs zijn, die weet dat vast uit zijn hoofd

René
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door stijnh »

Berrie en Rene schreef:Ik vraag morgen wel ff bij de dealer wat of de nrs zijn, die weet dat vast uit zijn hoofd

René
super! :toppie
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door stijnh »

René, kan je ook eens vragen of het vliegwiel van een 102 op en 88 past? misschien zijn ze zelf identiek

bedankt
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door René »

Ik heb het ff bij de dealer gevraagd en die kwam ook niet verder als wat je zelf al gevonden had.
Kon tevens niet beantwoorden of de 88pk en de 102 pk onderling uitwisselbaar zijn.
Ik vermoed van wel, daar er ook wel een andere koppeling gestoken is bij Peter (102pk meen ik.)

René
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door pluuke »

Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik zou proberen te beoordelen of het 2mv nog goed is, zoja, dan kun je verkiezen om het te laten zitten, en de uitgaven vooruit te schuiven tot de volgende koppelingswissel, of het moment dat je 2MV wel kapot is....

Als je tzt je 2mv vervangt zou ik waarschijnlijk wel de complete set vernieuwen, tenzij je de koppeling er pas (<pakweg 50.000 km zonder zware belastingen) in hebt.

De meerprijs van een nieuwe koppeling/drukgroep/druklager is me het uitstellen van het verwijderen van de bak (voor de volgende koppelingswissel) wel waard :nuts

Mijn motor heeft (volgens de teller in elk geval) 360.000 gelopen en ik VERMOED dat het 2MV kaduuk is, zeker weten we dat pas als de boel uit elkaar ligt. Ik heb geen idee of een van de vorige eigenaren het 2MV al eens vervangen heeft (zelf pas 35.000 met deze auto gereden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door Pim 328 »

Het vliegwiel is niet los leverbaar, dit is altijd in combinatie met koppeling en drukgroep. Heb dit een paar jaar geleden ook al eens nagevraagd bij Luk (fabrikant). Je kunt een vliegwiel van een 102 pk monteren in een 88 pk.

De fabrikant adviseert ook bij km standen boven de 200.000 km het vliegwiel mee te vervangen en dat moet ik zeggen heb ik in de praktijk nu ook al een paar keer meegemaakt. Schoonvader zijn bus 40.000 km geleden nieuwe koppeling gehad en nu vliegwiel kapot. Net iets boven de 200.000 km gelopen.

Bij Sachs is wel een zogenaamd 4 delig vliegwiel/ koppeling set te krijgen, dit vervangt het 2 massa vliegwiel maar heb hier nog geen ervaring mee.

2 Massa vliegwiel is alleen te krijgen van Luk
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: 2-massa vliegwiel

Bericht door Duveltje-77 »

beste mensen er is een vast vliegwiel op de markt van valeo deze gaat tot 410 nm
organische geveerde plaat geen cinter complete set zit op+- 650 euro
maar hoor ook slechte verhalen over deze combinatie



bovendien krukas is het zelfde dus zou er theoretisch een 102 , 150 , 88 pk vliegwiel moeten passen
zelfs de 2.4 d heefd de zelfde koppelingsset als de 88 pk

wat zijn de voor en nadelen van het vliegwiel
de 2 delige is lichter dus motor zal sneller in toeren gaan
maarja gaat wel stuk slijtage onderdeel

als ik de vliegwiel ging vervangen ging ik zeker voor de 102 pk
maar niet stuk is niet stuk
de 102 plaat is een cm groter en past prima in de 88 gemodificeerde drukgroep
volgens monteurs bij centuri cq cross colega's gaat dit goed zelfs met chiptuning

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Plaats reactie