Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door Roger B. (11)61 »

in tips en trucs staat ee nstukje over het plaatsen van een polo stuur in een T4
hier bedoel ik
in dit stukje heeft de schrijver het over een bus die over de naaf van een polo zit en die hij verbouwd heeft.

heeft iemand voor mij een foto van die bus, is dat een VW part dat los verkrijgbaar is en weet iemand de maten van deze bus?

ik heb een stuur van een golf4/passat (NIEUW en van leder) gekocht (omdat ik meende dat iedereen altijd zei dat dat in een T4 past), maar dat gat is groter dan dat van een T4 stuur (je zou eerder andersom verwachten) Nu las ik dat verhaal en ben ik benieuwd of dat ook met een goilf stuur zo kan.....

Dus graag info waar ik een verloopbus vandaan kan toveren om een golf4/passat stuur op de stuurpen van een T4 te monteren (en dan wel zo dat het ook vast erop zit en blijft zitten)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door Harry62 »

Dat busje zit op bijna elke golf II. Het is een origineel adapterbusje van VW.
Je hebt alleen wel een passende trekker nodig om hem van de naaf te krijgen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door Multivan Generation »

en wat is het nummer van dat busje?

Dat zou het wat gemakkelijker maken :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door Harry62 »

Jullie hebben toch wel ETOS of ETKA?
Zie vaak dat er 'zoekfunktie' moet worden gebruikt :zwaai

Hier komt het nummer:
Adapter 191 419 514 A en
onderlegring N 904 485 01.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door jan.j.531 »

Op bijna alle vw typen die ik ken zit een verloop bus om de diameter te vergroten van de stuurpen,op de meeste sloperijen kun je hem zo uit een golf halen,je moet alleen kijken hoever het stuur erover schuift voor de sleepring etc. grt jan.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, ik heb geen etos of etka waar ik iets mee kan (past niet op scherm laptop bleek na installatie)

Dank voor de partnummers.

Begrijp ik goed dat al die stuurwielen met groter gat dus eigenlijk alleen met een adapterbus in het voertuig passen waar ze in horen? (omdat al die VW's blijkbkaar zo'n adapter-bus erop hebben?)

Gisteren is het lederen stuur binnen gekomen, kan helemaal niets ontdekken waaruit ik kan opmaken dat het NIET om een nieuw exemplaar gaat.....89 euro gekost... lijkt me een "superschnäpchen" voor een nieuw VW lederen stuur (toen ik het kocht dacht ik dat het zondermeer zou passen) maar als het met zo'n busje op te lossen is, dan valt dat onder zondermeer passen voor mij :toppie

bedankt voor de reacties

vanmiddag eens bij de dealer langs (tenzij het ding echt een godsvermogen kost ga ik er niet voor klooien op een sloperij...heb zo'n ring volgens mij al eens bij een G3 gedemonteerd (stuurslot/contactslot moest er toen af en dat kan niet zonder zo'n bus van het stuur af te halen.) en daar ben ik toen wel effe zoet mee geweest........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door Harry62 »

jan.j.531 schreef:Op bijna alle vw typen die ik ken zit een verloop bus om de diameter te vergroten van de stuurpen,op de meeste sloperijen kun je hem zo uit een golf halen,je moet alleen kijken hoever het stuur erover schuift voor de sleepring etc. grt jan.
Klopt Jan dat was ik alweer vergeten. Ik heb het toen opgelost door de knipperlicht/ruitenwisser schakelaar iets te verhogen.
Heb langere boutjes (7 cm M3 geloof ik) met busjesvan 7 mm. gebruikt. Houdt daar wel rekening mee Roger.
Anders werkt de terugkeer funktie van de richtingaanwijzers niet.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door matje86 »

ziet da ding er toevallig zo uit?
dan kan je hem afhalen op de voorjaars meeting
heb hem net opgehaald bij Dirk uit middenbeemster
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door jan.j.531 »

dat is hem matje :jumpklap grt jan.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik hou me nog even aanbevolen, heb een soortgelijke (weet niet of er verschillende maten van zijn) bus gekocht op ebay voor een paar euro.
in elk geval bedankt Matje

en die tip voor de RAW hou ik zeker in de gaten Harry en Jan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door matje86 »

hij ligt in de bus dus gaat de 28 februari mee
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door Roger B. (11)61 »

:yes :toppie matje!


volgende probleem blijkt de wikkelveer voor de airbag te zijn...die van de T4 past niet op een golf/passat stuur :muur

bij de T4 zit aan beide zijden een kabeltje met een stekker en zijn de bevestigingen anders
Bij de golf4 en passat zit aan de wikkelveer-behuizing aan beide zijden een stekker, in het stuur steek je daar een stekkertje op met de draden voor toeter en airbag aan de andere kant (stuurkolom-zijde) weet ik niet hoe het zit.

Golf 4 wikkelveer is net gekocht (2 tientjes incl verzenden) een (naar verluid) goede gebruikte voor de T4 had ik net vandaag binnen gekregen (en is dus binnenkort met 0,0 winst weer te koop voor de WJW-er waarschijnlijk)

kabel voor in het stuur zit bij het nieuwe lederen stuur,

nu ben ik dus op zoek naar een (stukje) kabelboom met de stekker die aan de stuurkolom op de wikkelveer komt bij een Golf 4 of Passat.

Zou iemand me kunnen opzoeken in Etka/Etos of zoiets los leverbaar is en welk nummer daar dan bij hoort (en hoeveel kabelboom daar dan aan hangt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door Roger B. (11)61 »

de bus is nu al binnen (die van ebay) en in hij past perfect in het stuurwiel....... nu nog kijken of ie ook op de stuurpen past..... eersst ff wachten op de golf-wikkelveer cassette en effe stukje draadboom regelen om de T4 te modificeren naar G4 :jump :jump

Ik denk dat ik je aanbod niet nodig ga hebben Matje, evengoed nogmaals bedankt!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verlkoopbus stuurnaaf T4-->golf4/passat

Bericht door Roger B. (11)61 »

Volgens mij alles in huis voor de grote verbouwing:

-Nieuw lederen stuur (van een golf 4) model T4 stuur 99-2003 met groter stuurpengat) (ebay 96.-incl verzenden)
-Gebruikte (nog niet ontstoken) airbag voor zo'n stuur (ebay 49,- incl een stuur en verzendkosten)
-adapterbus voor kleine stuurpen en groot naafgat-stuur (ebay 9,95 incl verzenden)
-spiraalcassette voor airbag en claxon voor een Golf 4 (25,- incl verzenden (ebay))

Zowel bij het lederen stuur als bij het stuur-met-airbag zat het kabelboompje voor tussen de spiraalcassette en de claxon/airbag.

De spiraalcassette van een Golf heeft aan stuur en aan de stuurkolom zijde een stekker, (gelukkig) aan beide kanten is dit dezelfde stekker.

In het stuur kan dus het originele Golf-kabelboompje gebruikt worden. Het kabelboompje uit het andere stuur gebruik ik voor de ombouw van Golf 4 spiraalcassette naar T4 kabelboom.

Dit kabelboompje is bij de dealer te bestellen voor pakweg 10 euro.

Morgen (als ik de tijd krijg en het weer meezit) ga ik proberen de boel om te bouwen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie