Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

scheidinsrelais accu's

vragen over de T4
Gebruikersavatar
camph021
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2007, 10:35
Locatie: Albergen
Contacteer:

scheidinsrelais accu's

Bericht door camph021 »

Hallo weetjewellers,

iemand ervaringen met onderstaande?

http://www.techneo.nl/fileupload/BattConnect.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Kon zo snel geen prijs vinden, geen idee dus.


Scheelt een hoop gedoe met zoeken naar die D+ draad.
:nuts :nuts

gr. Jacco
T4 102 PK uit 2002 met 400.000 kilometers :yes
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door Dirk/970 »

Hallo Jacco,
Mooi en slim apparaatje, te zien aan de specs. Ik ken het niet en google levert idd ook weinig op.
De D+ is op zich niet moeilijk te vinden, bij mijn bus was het een losse blauwe draad met een 1-pins connector erop, te vinden achter de zekeringkast. Ff spanning checken met motor uit en aan of je de juiste hebt.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
camph021
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2007, 10:35
Locatie: Albergen
Contacteer:

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door camph021 »

Hoi Dirk,
klopt, die D+ draad is wel te vinden maar dit ziet er gelikter uit dan de relaitjes die ik ben tegengekomen. Zelfs melding van spanningsterugloop begrijp ik.

Jij hebt dus ook geen prijs kunnen vinden?

groeten
T4 102 PK uit 2002 met 400.000 kilometers :yes
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door Dirk/970 »

ff snel zoeken op google levert eigenlijk alleen de site waar je heen gelinkt hebt. Ik denk dat je de prijs het snelst weet met een mailtje. Als je wat weet, vergeet het niet te posten :toppie
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 feb 2010, 09:17

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door cobes »

Hallo ik persoonlijk ben meer een voorstander van dit soort relais http://www.wvopzeeland.nl/contents/nl/d205.html
daar ik er geen voorstander van ben om start en huishoud accu met elkaar te verbinden.
trek een kabel van de plus van de start accu of direct van de dynamo gewoon zo'n dikke kabel deze naar het relais en van het relais naar de plus van de tweede accu en D+ draadje aansluiten nu zal de tweede accu gaan laden als de motor loopt en ontladen zonder dat de start accu de kans loopt ook stroom te verliezen
en kost maar 38 eurie plus wat kabel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door Dirk/970 »

@cobes, welkom op het forum!
Het gebruik van die battconnect koppelt de 2 accu's ook niet direct aan elkaar, de koppeling wordt onderbroken/geregeld door de relais van het apparaat. Eigenlijk net als je beschrijft. Het D+ signaal is alleen vervangen door een microprocessor die a.d.h.v. de spanning aan de kant van de startaccu/dynamo bepaalt of er laadstroom is. De Votronic-producten uit je link werken ook met zulke techniek. Ik zelf ook zo'n TRS-relais gemonteerd, die heeft wel een D+ voor het schakelen van laadstroom van de dynamo, maar detecteert bij laadstroom op de hh-accu ook middels spanningmeting.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door Harry62 »

Volgens mij is dat hier al eens besproken.

Toen ging het om een autmatisch relais van Cyrix. Deze is wat duurder maar werkt automatisch vanaf beide accu's!
Zo gauw één van de accu's onder de 12,5 volt komt schakelt hij de verbinding tussen de beide accu's uit.
Andersom werkt het dan ook als je één van de twee accu's gaat laden. Komt één van de twee accu's boven de 12,6 volt wordt de verbinding gemaakt.

hier een link:
http://www.acculader.nl/c-168-relais-cy ... 3god7kFqHg" onclick="window.open(this.href);return false;
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door Leo45 »

Ziet er goed uit is net zoiets als een Cyrix met dat verschil dat een cyrix geen relais meer heeft die kunnen inbranden of andere problemen maar schakelt met halfgeleiderrelais.

Voordeel van dit systeem is dat het onafhankelijk werkt van je D+ dus ook als je HH-accu wordt geladen en vol is gaat je autoaccu ook aan de lading. Was voor mij de oplossing om als je ergens wat langer staat (en dus aan de 220V) je ook de autoradio de hele dag kan laten spelen zonder je startaccu leeg te trekken.
Cyrix plaatsen was veel eenvoudiger dan een andere 12V naar de radio.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Dennis21
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 sep 2009, 21:17

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door Dennis21 »

Dit scheidingsrelais is mooi maar ik kan niet zien hoeveel amp hij kan hebben
aangezien een t4 dynamo 120 amp geeft moet je relais dat ruim kunnen verwerken.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij geeft lang niet elke T4 dynamo 120 A, meen dat 80 of 90 A meer voor komt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door Leo45 »

Het is maar goed dat je dynamo dat niet geeft want dan zijn je draden gauw door.
120A is de maximale stroom maar zodra je ergens een klein beetje weerstand hebt ben je dat al kwijt.
Reken maar na, 120A en 12V is 0,1 Ohm nou daar ben je gauw aan.
Die 120A zegt meer over het vermogen dat tie kortstondig kan leveren om een accu bij te laden maar zodra zo'n accu een beetje spanning heeft loopt de normale stroom al gauw terug tot maar een paar amperes.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door Multivan Generation »

120 A dynamo is geleverd in combinatie met airco/climatronic.
Volgens mij is 90 A standaard en zelfs een 130 A is, zo dacht ik, geleverd in combinatie met de echt zware motoren en uitvoeringen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je accu leeg is zal je dynamo veel kunnen laden, als je daarbij ook nogeens achterruitverwarming, aanjager en licht aan hebt dan zal er best een aardige stroom van je dynamo af komen....

een 80A dynamo kan die 80A ook echt wel leveren hoor en ook langer dan een paar minuten de kabel die die 80A aan moet kunnen is die B+ kabel van dynamo naar accu (via startmotor bij sommige types) en die is toch niet heel erg dun.

Daarbij levert een dynamo niet een stroom bij een spanningsverschil van 12 volt, maar van 2 a 3 volt (verschil tussen laadspanning en accu's eigen spanning)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door Harry62 »

Scheidings relais zit wel tussen je accu's
Dus zou ik er één nemen die net zoveel aankan, en misschien iets meer, dan je zwaarste accu.
100 Amp is dus in principe voldoende.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: scheidinsrelais accu's

Bericht door Roger B. (11)61 »

geloof dat je hier een denkfout maakt.... die 100A die je nu noemt is 100Ah (de accucapaciteit) een accu kan verdomd veel meer stroom afgeven (koudstart is vaak al 800A) dus ik denk dat je niet moet kijken naar de accucapaciteit en ook niet naar de koudstartstroom .

Ik denk dat de maximaal (langdurige) laadstroom leidend is, en dat is de stroom die op je dynamo vermeld is (bij de T4 meen ik 80 of 90 A voor de TDI's (misschien 120 voor auto's met af fabriek 2 accu's)

Het relais staat tussen je accu's en in principe zal de max. stroom niet meer bedragen dan de laadstroom van de dynamo (laadspanninng is hoger dan accu's eigen spanning, dus ook startaccu wordt geladen, gesloten relais koppelt (lege) huishoud accu hier parallel aan en daardoor gaat (het merendeel van) de laadstroom naar die accu
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie