Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olie vraag

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

olie vraag

Bericht door Charles 1065 »

Kan bij Tips en truc's niet het gewenste antwoord vinden dus maar even zo :wjw :yes

ik rij nu met met mijn T4 65kw 88pk de 05w40 full synthetische olie niet long-life, de laatste 3 of 4 olie wissels elke 15000 kilometer inclusief filter wissel!
Kan ik dan zonder pardon weer over stappen naar 05w30 long life? En deze 30000 kilometer laten zitten of 1 jaar?

Dank voor het meedenken :T44EVER
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: olie vraag

Bericht door olle griese »

Volgens mij kan dat, maar knoop me er niet aan vast.
Wat ik me wel af vraag, waarom wil je dat?
Qua kosten ben je toch niet goedkoper uit?
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: olie vraag

Bericht door Charles 1065 »

olle griese schreef:Volgens mij kan dat, maar knoop me er niet aan vast.
Wat ik me wel af vraag, waarom wil je dat?
Qua kosten ben je toch niet goedkoper uit?
Puur praktisch, moet nu elk half jaar (=15000 km) een olie en olie filter wissel doen kost 85 euro incl.
Met long Life 1x per jaar (dus 30000 km) en is maar 40 euro duurder en scheelt me in de tijd......vandaar!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: olie vraag

Bericht door Multivan Generation »

heb je de PR-code QC1 op de wagensticker,
dan kun je weer overstappen.
Wel kun/moet je dan het variabele service interval weer even laten omzetten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: olie vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

maakt die code uit dan?? ik bedoel, als de motor voorheen "geschikt" was voor Longlife, hij nu niet longlife met kortere intervallen gebruikt, en in de toekomst weer Longlife wil gebruiken....dan kan dat toch net zo goed als dat dat voordien kon?

Persoonlijk geen voorstander van Longlife..... Als het je echt om die tijd gaat....... filter en olie wissel bij kwikfit oid kost nog geen half uur, als je het zelf doet idem.... dus om nu te zeggen dat je er veel tijd mee bespaart.......1/2 uur per half jaar.....

nadeel van LL vind ik persoonlijk dat elke vervuiling die niet in het filter vastgehouden wordt al die tijd toch in je olie blijft zitten (en dat de olie achterlijk geprijsd is)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: olie vraag

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. (11)61 schreef:maakt die code uit dan?? ik bedoel, als de motor voorheen "geschikt" was voor Longlife, hij nu niet longlife met kortere intervallen gebruikt, en in de toekomst weer Longlife wil gebruiken....dan kan dat toch net zo goed als dat dat voordien kon?

Persoonlijk geen voorstander van Longlife..... Als het je echt om die tijd gaat....... filter en olie wissel bij kwikfit oid kost nog geen half uur, als je het zelf doet idem.... dus om nu te zeggen dat je er veel tijd mee bespaart.......1/2 uur per half jaar.....

nadeel van LL vind ik persoonlijk dat elke vervuiling die niet in het filter vastgehouden wordt al die tijd toch in je olie blijft zitten (en dat de olie achterlijk geprijsd is)

ik haal het achterlijk geprijsde goedje uit dat mooie duitsland van een A merk voor zo'n 4,5 euro de liter, inclusief verzendkosten. Enige nadeel, je moet in een keer een 20 liter kan investeren...... Even op ebay zoeken en je gaat van alles vinden :-)
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: olie vraag

Bericht door kenny367 »

Gisteren net olie ververst bij Kwikfit filter met olie 5W40 71,50 euro.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: olie vraag

Bericht door Charles 1065 »

Het is zeker niet de bedoeling om het zelf te doen dat gaat niet goedkomen
Het leek mij ook het beste voor de motor om 2x per jaar vers bloed te krijgen, dus denk dat ik het ook zo laat. :wjw

Enne wat Kenny schrijft dat past mij wel, morgen even bellen! :yes
kenny367 schreef:Gisteren net olie ververst bij Kwikfit filter met olie 5W40 71,50 euro.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: olie vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

repelsteeltje schreef:
Roger B. (11)61 schreef: nadeel van LL vind ik persoonlijk dat elke vervuiling die niet in het filter vastgehouden wordt al die tijd toch in je olie blijft zitten (en dat de olie achterlijk geprijsd is)

ik haal het achterlijk geprijsde goedje uit dat mooie duitsland van een A merk voor zo'n 4,5 euro de liter, inclusief verzendkosten. Enige nadeel, je moet in een keer een 20 liter kan investeren...... Even op ebay zoeken en je gaat van alles vinden :-)
en ook voor 4,5 is dat minimaal het dubbele van niet longlife olie bij de zelfde aanbieder waarschijnlijk....

wel eerlijk vergelijken he.... niet nederlandse dealerprijs van gewone olie vergelijken met ebay prijs van longlife...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: olie vraag

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. (11)61 schreef:
repelsteeltje schreef:
Roger B. (11)61 schreef: nadeel van LL vind ik persoonlijk dat elke vervuiling die niet in het filter vastgehouden wordt al die tijd toch in je olie blijft zitten (en dat de olie achterlijk geprijsd is)

ik haal het achterlijk geprijsde goedje uit dat mooie duitsland van een A merk voor zo'n 4,5 euro de liter, inclusief verzendkosten. Enige nadeel, je moet in een keer een 20 liter kan investeren...... Even op ebay zoeken en je gaat van alles vinden :-)
en ook voor 4,5 is dat minimaal het dubbele van niet longlife olie bij de zelfde aanbieder waarschijnlijk....

wel eerlijk vergelijken he.... niet nederlandse dealerprijs van gewone olie vergelijken met ebay prijs van longlife...

stimmt; maar in nederland heb je net bij de action voor die 4,5 euro de liter een 5w40 van een nietszeggend fabrikaat.

Beetje merk (of het beter is????)gaat voor de 5w40 toch snel richting de 10€ de liter, en in longlife vragen ze doodleuk het dubbele.....

dat noemen ze kunstmatig hoog gehouden prijs. Dus voor nederlandse begrippen hoeft longlife rijden niet duur te zijn; als je maar handig inkoopt. Sommige aanbieders leveren alle filters in A-merk er ook gelijk bij....

even voor de duidelijkheid, het gaat me dus niet voor vergelijk!!! het is niet meer dan een tip, jongens, even wakker blijven als je olie inkoopt. Desnoods met nog een paar liefhebbers een 58 liter drum opkopen, nog goedkoper.....
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: olie vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee tuurlijk goedkoper dan in NL is vaak niet zo lastig :zwaai

maar als je toch al "handig inkoopt", dan kan dat ook voor normale olie, en die is dan dus ook veeel goedkoper dan in NL.

en dan heb je weer dat LL handig ingekocht een stuk meer kost dan gewoon handig ingekocht en dus ook weer de vraag of je de nadelen wil nemen voor dat meer geld tegen het kleine voordeel van een keer minder olie verversen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: olie vraag

Bericht door rick_k »

Bij mij zit de 10W40 er ook gewoon een jaar (25.000 km +) in. Kan makkelijk met een synthetische olie. Vrachtauto gaat hetzelfde in en die verversen we ook nie iedere 15.000 km.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: olie vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij een vrachtwagen zit er wel 5x zoveel olie in natuurlijk.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: olie vraag

Bericht door rick_k »

Ja, maar hij gebruikt ook veel meer olie.

Maar een goeie volsyntheet kan gewoon langer mee. Ja, de VW heeft het liever niet, want het is gouwe handel dat spul.

mvg Rick
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: olie vraag

Bericht door Egbert&Manon »

Ik vraag mij af of er veel bewijzen zijn van motorschade's vanwege te lange onderhoudsintervallen.

Een gezond blokkie moet toch 2jaar/50.000km met dezelfde olie aankunnen?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie