Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelsysteem probleem/ brandstofpomp (OPGELOST)

vragen over de T4
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Koelsysteem probleem/ brandstofpomp (OPGELOST)

Bericht door danieltje »

Ik heb een probleem met mijn koelsysteem. Hij wordt veel te warm. Nu dacht ik dat ik het probleem opgelost had door middel van de lamellen open te zetten en vast te zetten met een tyrap, maar dat was het dus niet.

Wat is er aan de hand:
Zodra ik op de snelweg rij, dan is er niets aan de hand. Temperatuur blijft netjes in het midden staan. Als ik stil sta is het een ander verhaal. Dan gaat hij compleet over de kook. Lampje in de cockpit gaat knipperen en in het reservoir gaat het koken. Schrik! Ik denk meteen aan een lekke koppakking of iets dergelijks? Zodra ik de dop van het reservoir eraf draai spuit het er letterlijk uit.

Ik dacht dat het de thermostaat was, maar blijkt dat er niet eens een thermostaat in zit. Hij circuleert dus nu continu lijkt me? Daarnaast wordt de radiateur helemaal niet warm, wat je dus wel zou verwachten als hij over de kook gaat dat alles warm is. Ook gaan de ventalitoren niet meer draaien.

Ergens denk ik nu dat de radiateur nu verstopt zit, maar dan zouden de ventialtoren toch nog gewoon moeten draaien? Want die sensor zit toch compleet ergens anders?

Ik hoop dat iemand het probleem weet te traceren, want weet nu niet meer waar ik zoeken moet.

Alvast bedankt voor de komende hulp.

Gr. Daniel
Laatst gewijzigd door danieltje op 21 jun 2011, 14:07, 19 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door Pim 328 »

Ik denk eerder dat de waterpomp kapot is.

Dat er geen circulatie is in het systeem.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door Oskar 725 »

Daniel, de sensor voor de aansturing van je ventilatoren zit in je radiator, dus als deze niet warm wordt worden je vens ook niet aangestuurd. :toppie
Groet, Oskar.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

Sow, bedankt voor de snelle reactie's!

Dat zou het verklaren dat alles stil blijft staan en dat hij over de kook gaat en dat de ventilatoren niet gaan draaien, maar hoe kan zo'n waterpomp kapot gaan precies? Ik dacht dat ze alleen konden gaan lekken? Ik weet dat deze door de distributieriem aangedreven wordt. Dus dan draait deze toch nog steeds tenzij er een asje inzit die gebroken zou zijn. Of is dat weer niet mogelijk?
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door Oskar 725 »

Komt wel eens vaker voor gewoon de schoepen er af. :muur :groteogen
Groet, Oskar.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

Oskar 725 schreef:Komt wel eens vaker voor gewoon de schoepen er af. :muur :groteogen
Dat zou niet fijn zijn als die dan ergens in het koelsysteen rond gaan. :huilen

Ik heb al vaker een waterpomp vervangen en daarbij direct de distributieriem en spanrol, maar zijn er nog dingen waar ik op moet letten of rekening moet houden bij een T4 als ik het zelf ga vervangen?
rikoh
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 mar 2011, 01:34
Locatie: Krimpen a/d Lek

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door rikoh »

Weet nog niet zoveel af van de T4-tjes, maar toen ik dit las moest ik gelijk denken aan lucht in het systeem.
Dus misschien is ontluchten een oplossing.
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

rikoh schreef:Weet nog niet zoveel af van de T4-tjes, maar toen ik dit las moest ik gelijk denken aan lucht in het systeem.
Dus misschien is ontluchten een oplossing.
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar hoe ontlucht je dit systeem? Ik heb het complete systeem nagelopen, maar kan geen ontluchtingsnippel vinden. Dus ik heb de motor lang stationair laten lopen en steeds maar wat bijgevuld tot er niets meer bij kon.

Ergens vermoed ik dat het asje van de waterpomp gebroken is. Ik zie geen straaltje koelvloeistof bovenin het expansievat lopen. Dit slangetje zou volgens mij een straaltje vloeistof het reservoir in moeten spuiten zodra de thermostaat geopend is. (Zie foto 1) Daarnaast is de slang aan de bovenkant(ingang) van de radiateur warm en de slang aan de onderkant(uitgang) koud.

Foto 1:
reservoir.jpg
reservoir.jpg (40.74 KiB) 3880 keer bekeken
Ook ziet de rubberen ring van de dop van het expansievat er ook nog goed uit. Dus druk zal hij goed opbouwen neem ik aan. (Zie foto 2)

Foto 2:
dop.jpg
Ook heb ik een voor mij onbekend voorwerp onder de auto hangen wat aan is gesloten op het koelsysteem. Iemand een idee? (Zie foto 3)

Foto 3:
onbekend.jpg
Daarnaast heb ik een nieuwe thermostaat geplaatst. Deze heb ik toch voor de zekerheid getest door te koken in een pannetje en deze gaat netjes open. Daarna heb ik hem pas geplaats en het probleem blijft zich voortdoen.

Ik ga morgen eerst de radiateur er eens vanaf halen en controleren of er uberhaubt wel wat doorheen stroomt. Is dat wel het geval, dan ga ik de waterpomp er maar vanaf halen en controleren. Dan pak ik meteen de distributierriem en spanrol mee. Als dat wel een spanrol is, want ik zag dat je de distributieriem door middel van de waterpomp spant.

Ik hoop echt dat het niet de koppakking is, want dan staat de bus wel een tijdje stil. Imand nog suggestie's of een idee?
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door Oskar 725 »

Het "onbekende" voorwerp is het koelvloeistof naloop pompje deze gaat koelvloeistof rondpompen als de motortemperatuur hoog is en de motor afgezet wordt.
Na-koelen dus. Verder is het een zelf ontluchtend systeem, alleen op je kachel radiator zit een ontluchting omdat deze net boven je expansietankje zit.
Uit het bovenste slangetje op je expansietankje hoort altijd koelvloeistof te komen als de motor loopt, ook als de thermostaat dicht zit, dit heeft met het zelf ontluchten te maken. :toppie
Groet, Oskar.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

Oskar 725 schreef:Het "onbekende" voorwerp is het koelvloeistof naloop pompje deze gaat koelvloeistof rondpompen als de motortemperatuur hoog is en de motor afgezet wordt.
Na-koelen dus. Verder is het een zelf ontluchtend systeem, alleen op je kachel radiator zit een ontluchting omdat deze net boven je expansietankje zit.
Uit het bovenste slangetje op je expansietankje hoort altijd koelvloeistof te komen als de motor loopt, ook als de thermostaat dicht zit, dit heeft met het zelf ontluchten te maken. :toppie
Bedankt voor je uitleg. Hieruit haal ik dus op dat er iets verstopt moet zitten bij mij of het asje is gebroken van de waterpomp. Ik ga zo maar eens op onderzoek uit.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door Harry 341 »

Oskar 725 schreef:Het "onbekende" voorwerp is het koelvloeistof naloop pompje deze gaat koelvloeistof rondpompen als de motortemperatuur hoog is en de motor afgezet wordt.
Na-koelen dus. Verder is het een zelf ontluchtend systeem, alleen op je kachel radiator zit een ontluchting omdat deze net boven je expansietankje zit.
Uit het bovenste slangetje op je expansietankje hoort altijd koelvloeistof te komen als de motor loopt, ook als de thermostaat dicht zit, dit heeft met het zelf ontluchten te maken. :toppie
Oskar,de 2.4 heeft in de slang naar de warmtewisselaar (of kachel) toch een ontluchtingsnippel zitten?
P.S.In mijn 2.5 zit ie er ook....
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

Die nippel zit er niet bij mij. Er zit wel een soort voorbereiding ervoor, maar meer niet. :muur

Ik ben nu bezig om de distributieriem te demonteren, maar het zit allemaal even niet mee. Er is 1 imbusbout dol van binnen(1 van de 4 moeren van de krukaspoelie), dus het wordt waarschijnlijk uitboren. De vorige eigenaar is er zeker niet zuinig mee omgegaan. Ik hoop er weer een prachtbus in goede conditie van te maken. Het gaat me zeker wel lukken, maar het kost bakken vol geld. :nuts

Ik ga jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

edit: Nog vergeten te vermelden dat de radiateur niet verstopt zit. Deze heb ik doorgespoten en er komt net zo hard water uit als er ingaat.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Update: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

Vanmorgen de waterpomp gedemonteerd en deze is nog in topconditie. Dus laatste conclusie is koppaking lek. Voor de zekerheid de buurman (automonteur) erbij gehaald en hij zei bevestigde het ff voor me. "Even de kop eraf halen, want waarschijnlijk is deze lek". :muur

Dus toen ben ik maar gaan demonteren en wat is dat een easy job. Nog nooit zo makkelijk een kop eraf kunnen halen. Zoveel ruimte en gelukkig zat niets strak vast. 1,5 uur werk maar gehad hieraan. Morgenvroeg wordt de kop weggebracht en dan gaan ze even een aantal druktestjes doen en kijken of de kop niet lek is, maar het is geen 100% garantie dat je daarmee een lek vindt. Ook wordt de kop meteen gevlakt. En ik kan hem waarschijnlijk dezelfde middag ophalen.

Wat wel minder is dat de onderdelen zoals riemen, pakkingen, etc. even op zich laat wachten, want niet alles is op voorraad en komt waarschijnlijk donderdag pas binnen. Maar goed nu is de motorruimte vrij en heb ik even de tijd om alles netjes te poetsen en bij te werken en alles even na te lopen.

Hier nog 2 foto's van hoe het er nu bij staat:
1.jpg
2.jpg
Zodra er weer een update is zal ik hem posten.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door Oskar 725 »

@ Harry: Dat klopt dat schreef ik ook, er zit of in de slang een soort kunststof draaidopje, of er zit een koppelstukje (buisje) tussen met een kunststof draai dopje.
@ Danieltje: het is inmiddels wel een hele operatie geworden. :groteogen :ie
Succes,
Groet, Oskar.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

Oskar 725 schreef:@ Harry: Dat klopt dat schreef ik ook, er zit of in de slang een soort kunststof draaidopje, of er zit een koppelstukje (buisje) tussen met een kunststof draai dopje.
@ Danieltje: het is inmiddels wel een hele operatie geworden. :groteogen :ie
Succes,
Ja dankje. Ik wil gewoon dat alles eerst motorisch en technisch in orde is. Vandaar dat ik er zo diep op in ga. :nuts

Maar alles is inmiddels gedemonteerd en deels schoon gemaakt. Het wordt nu langzaam donker, dus kap ik er voor vandaag mee. Morgen weer een dag.

En ik zal morgen even een fototje plaatsen van mijn slang. Dan zul je zien dat ik daar geen ontluchtingdope heb zitten.
Plaats reactie