Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraag over schokkerig gedrag 2,4L

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

vraag over schokkerig gedrag 2,4L

Bericht door frans_t4 »

Zoals een aantal hier al weten hebben we sinds eind mei een T4 met een 2,4l 5cilinder... met deze motor ben ik een newbee maar de leer curve gaat snel.. :lach
Echter wat mij een aantal keren is opgevallen... het rij gedrag bij lage toeren.
Ik heb helaas geen toeren teller maar ik schat tussen de 1000 en 2000 rpm... wat mij opvalt is dat de auto wat schokkerig rijgedrag vertoond, als bijvoorbeeld direct van 1 naar 2 schakel en dan van daaruit gas ga geven.. in dat bepaalde toeren gebied komt ze slecht opgang.
Als ik normaal opschakel geen centje pijn..
Ik mag graag binnen de bebouwde 50Km/u in de 5e rijden maar dat wordt al snel lastig... dat is dus erg laag in de toeren maar verwacht eigenlijk dat dit best zou moeten kunnen ...met deze diesel.. zolang ik maar niet door trap vanuit de 5e...
Maar het beschreven gedrag komt voor bij alle versnellingen... in lage toeren...!
Dacht eerst dat het zou komen omdat door het bokken ik ook nog eens met mijn gas voet de zaak versterkte .. dus proef op de som en het gas naar de plank zodat ik daar niet het effect mee kon versterken, dat gaf geen soelaas... zodra het toerental iets oploopt is alles weer super smeuïg.
Zou dit een te vroege afstelling van de brandstof pomp kunnen zijn... ???
De auto wil prima van de plek ... tenminste bij verkeerslichten kan ik de optrekkende auto's prima bijhouden... Ik schakel altijd wel snel van de 1e naar de 2e... dus zijn de bokkige momenten daar ook het meest waar te nemen...
Of zie ik spoken en is dit een redelijk normaal gedrag van de motor...en moet ik gewoon iets hoger in de toeren rijden... (op zo moment is een toerenteller wel makkelijk.. maar ja... :bonk die hebben we niet) Van benzine motoren weet ik het die hebben in de regel een hekel aan uit accelereren vanuit een te laag toerental en dan begint het ook allemaal te bokken.

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vraag over schokkerig gedrag 2,4L

Bericht door Pascal-141 »

50km/u in 5de ?

Je moet inderdaad toch wat meer in toeren gaan rijden . Je rijd tenslotte met een "antieke" diesel , dus héél weinig koppel in vergelijking met de huidige generatie TDI's. Die trekken de stenen uit de grond van (bijna) stationair toerental , maar die oude 2.4D heeft toch wat meer toeren nodig om zijn vermogen aan te kunnen spreken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: vraag over schokkerig gedrag 2,4L

Bericht door frans_t4 »

Hallo Pascal... bedankt.. ik zal wat pittiger ... :jump :bifun gaan rijden... Tja dat krijg je met die verwende automaat rijders... ... :proost


Frans....
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vraag over schokkerig gedrag 2,4L

Bericht door Multivan Generation »

50 km/u in zijn 5?
Doe dat maar in zijn 3 :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: vraag over schokkerig gedrag 2,4L

Bericht door insomnia »

probeer voor de gein eens een nieuw luchtfilter te plaatsen, kan verbetering opleveren
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vraag over schokkerig gedrag 2,4L

Bericht door Pascal-141 »

insomnia schreef:probeer voor de gein eens een nieuw luchtfilter te plaatsen, kan verbetering opleveren
Dan zou hij ook op hoge snelheid protesteren . Je hebt bij hoge toeren ook véél meer lucht nodig .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: vraag over schokkerig gedrag 2,4L

Bericht door frans_t4 »

We zitten inmiddels in Oostenrijk Feichten (Kaunertal om precies te zijn) Donderdag morgen vanuit Zutphen naar de Bodensee gereden... bijna 750Km
Maar dat even terzijde ... het schokkerig gedrag heeft niet zoveel met de motor van doen.. tenminste zo ervaar ik het.. het lijkt meer op shudder en gerelateerd naar de aandrijving.
Ik zou haast zeggen iets met de dif... de versnellings bak schakelt prima en met de koppeling merk ik ook niets ... maar bij laag toerental in elke versnelling hoor en voel je het schokken shudder... dus na het over schakelen van elke versnelling.... je hoort dan ook iets van een geruis... als of er een stuk blik tegen de uitlaat rammelt. Dit is altijd weer weg zodra het toerental iets oploopt.
Pffffffff moeilijk uit te leggen hoor. Goed vandaag een pas moeten rijden in de buurt van Lech... (Lechtall strasse) redelijk klim... moest een deel in de 2e versnelling rijden was verder ook geen probleem... temperatuur liep max een streepje op. bij het klimmen geen last van het shudder effect.


Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Plaats reactie