Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waar zitten de zekeringen van de Eberspaecher

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Waar zitten de zekeringen van de Eberspaecher

Bericht door Wim T4 935 »

Volgens het boekje zitten ze in de console van de bestuurdersstoel tenzij je draaistoelen hebt dan zitten ze in de bekleding van de zijwand achter de bestuurdersstoel.

Nu heb ik een draaistoel op de passagiersplaats en zit er niets in de console van de bestuurdersstoel. Ik kan mij echter niet voorstellen dat ik compleet paneel moet gaan verwijderen om bij de zekeringen te kunnen.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Wim,
de zekering zit in de houder onder je zekeringkast op nr 4 en hoort 15A(blauw) of 20A(geel) te zijn. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Bericht door Wim T4 935 »

Bedankt Oskar,

Mijn garage alsmede 2 VW (bedrijswagen) dealers konden mij niet helpen. Hij is zoals verwacht kapot en na het plaatsen van een nieuwe start de Eberspaecher wel op maar gaat na ca 2 minuten uit om het daarna weer niet te doen.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Kijk ook even of het uitlaatje goed open is.

Als hier troep ofzo in zit slaat ie ook weer uit!

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Bericht door Oskar 725 »

Wim T4 935 schreef:Bedankt Oskar,

Mijn garage alsmede 2 VW (bedrijswagen) dealers konden mij niet helpen. Hij is zoals verwacht kapot en na het plaatsen van een nieuwe start de Eberspaecher wel op maar gaat na ca 2 minuten uit om het daarna weer niet te doen.
En Wim is dan de zekering weer stuk?
Zo ja, denk ik, als ik jouw verhaal volg, de gloei bougie sluiting maakt: Kachel start, spoelt met lucht(ventilator draait), gaat brandstof toevoegen(pompje begint te tikken), daarna gaat de bougie gloeien en moet het mengsel gaan branden. als dit al gebeurd bij jouw kachel kan het zo zijn dat door het heet worden van de bougie de sluiting naar voren komt en de zekering doorbrand.
De gloei bougie gaat vaker stuk bij deze kachels, en het feit dat 'ie wel opstart maar niet doorzet doet me hieraan denken.
Natuurlijk kan er meer/ iets anders aan de hand zijn. :groteogen :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

Bericht door willem451 »

Misschien rare vraag maar de EB die de motor verwarmt via een tijdschakelaar krijgt die ook stroom van de ekstra accu onder de bestuurders stoel waar de zekeringen zitten?
Maar waar zitten dan de zekeringen van de EB die interieur ruimte verwarmt?
Deze schakeld via een andere tijdklok, en slaat na cirka 3 min weer af dus volgens eerdere berichten vermoedelijk de gloeibougie!
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Willem,
ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt : De EB die de motor verwarmt is een waterverwarmer die gaat werken als tijdens het lopen van de motor de buiten temp. beneden de 5*C komt en de motor temp(koelvloeistof) laag is(wordt in de EB gemeten). Dit wordt ook wel een "zuheizung" genoemd.
Deze kun je ombouwen tot standkachel (Standheizung wasser)en dan kun je hem met een tijd klok schakelen zodat je interieur wordt verwarmt. Deze werkt met en zonder tweede accu, afhankelijk van de uitrusting van je auto.
Overigens blijft een omgebouwde "Zuheizer" zijn functie als motor verwarmer behouden zodra de motor loopt.
Dan is er ook nog een z.g.n. "Luft Standheizung", deze werkt bij voorkeur met twee accu systemen en verwarmt alleen het interieur van de auto en kan dus ook perfect werken als ruimte verwarmer als je in de auto bent als deze stilstaat, campers dus. De laatste kan dus niet je motor verwarmen.
Hoop dat je hier wat aan hebt, vraag anders gerust verder. :winter :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

Bericht door willem451 »

Begrijp ik en bedankt voor je reactie maar mijn vraag is als je de EB gebruikt om motor en interieur te verwarmen terwijl de motor niet loopt, Waar haalt hij dan de stroom vandaan?
Van de ekstra accu of de "gewone" accu

Gr Willem 451
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Bericht door Oskar 725 »

Als het een originele set af fabriek is gaat ie over de tweede accu, maar je kachel ventilator loopt gewoon over de auto accu.
Als het een achteraf omgebouwde motor verwarmer is gaat ie volledig over de auto accu. :toppie
Groet, Oskar.
Plaats reactie