Ik was net toevallig op een forum gekomen,
daar stond een topic (uit 2009) met iemand die problemen had met zijn T5 stuurbekrachtigingspomp.
Er zouden namelijk een of meerdere o-ringen slecht zijn bij de (oudere) T5's waardoor
motorolie de stuurbekrachtigingsolie zou vervuilen.
http://www.vwwatercooled.org.au/forums/ ... 34557.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt dit ?
Ik heb namelijk een tijd geleden mijn olie reservoir vd stuurbekrachtiging gedemonteerd,
gereinigd en verse olie op gedaan omdat het reservoir lekte.
Er was toen gewoon te veel olie aanwezig.
Het leek alsof de olie ontsnapte via een soort van ontluchting waardoor het hele gebied
rond de luchtfilter vol met oliespatten hing en onderaan de auto weg drupte.
Iemand concrete of officiële info hierover ?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
probleem met stuurbekrachtigingspomp ?
probleem met stuurbekrachtigingspomp ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: probleem met stuurbekrachtigingspomp ?
Hallo Tsx, klopt inderdaad! Het is geen ontluchting die open gaat, er komt gewoon door de kapotte O-ring in de stuurbekrachtigingspomp motorolie bij het stuurbekrachtegingscircuit, waardoor het reseroir van stuurbek. olie tevol raakt met als gevolg dat hij bovenop via de dop de olie eruit gooit. Rondom luchtfilter is inderdaad dan alles onder de olie. Ik heb dit probleem ook en toevallig heb ik afgelopen weekend de pomp gedomonteerd. Morgen krijg ik een originele gebruikte pomp met maar 20.000 km uit 2008, ik ga deze monteren en hoop dat ik dan van dit probleem af ben.
Tevens is ook mijn uitlaatspruitstuk gebarsten met als gevolg dat er dieseldampen de cabine in komen. Ook dit het hele spruitstuk heb ik uitgebouwd en ga ik lassen. [Wat een werk om dit uit te bouwen zeg!!!! complete koelvloeistofleidingen, turbo, motorsteunen uitbouwen etc.]
Ik vind het eerlijk gezegd zeer slecht van Volkswagen dat ze ook dit bekende probleem niet toegeven en geen verbeterde versie maken voor het uitlaatspruitstuk.
Tevens is ook mijn uitlaatspruitstuk gebarsten met als gevolg dat er dieseldampen de cabine in komen. Ook dit het hele spruitstuk heb ik uitgebouwd en ga ik lassen. [Wat een werk om dit uit te bouwen zeg!!!! complete koelvloeistofleidingen, turbo, motorsteunen uitbouwen etc.]
Ik vind het eerlijk gezegd zeer slecht van Volkswagen dat ze ook dit bekende probleem niet toegeven en geen verbeterde versie maken voor het uitlaatspruitstuk.
Re: probleem met stuurbekrachtigingspomp ?
Hallo Daan,
Kijk voor de aardigheid eens voor het lassen hoe vlak je spruitstuk nog is??
Of helemaal nooit geweest is denk ik.
Even vlakken voor je hem terug monteerd is de beste optie.
Bij mij is tie na het lassen nog 30000km heel gebleven.
Daarna op een andere plek ook nog gescheurd, bij het wokkel gedeelte van de egr zeg maar.
Toen alsnog in de prullebak verdwenen.
Kon ik weer het hele zaakje eraf en eronder sleutelen.
Ik weet nu wel hoe het zit zeg maar.
Veel succes
Kijk voor de aardigheid eens voor het lassen hoe vlak je spruitstuk nog is??
Of helemaal nooit geweest is denk ik.
Even vlakken voor je hem terug monteerd is de beste optie.
Bij mij is tie na het lassen nog 30000km heel gebleven.
Daarna op een andere plek ook nog gescheurd, bij het wokkel gedeelte van de egr zeg maar.
Toen alsnog in de prullebak verdwenen.
Kon ik weer het hele zaakje eraf en eronder sleutelen.
Ik weet nu wel hoe het zit zeg maar.
Veel succes
Re: probleem met stuurbekrachtigingspomp ?
Hallo Daan,
Nog ff,
Omdat tegenwoordig sommige delen "koud"tegen elkaar worden gemonteerd, dus zonder pakking.
Kom hier niet in de verleiding om hier vloeibare pakkingen te gaan gebruiken.
Een klein beetje van die rommel in je turbo gaat je veel geld kosten.
Succes nogmaals.
Nog ff,
Omdat tegenwoordig sommige delen "koud"tegen elkaar worden gemonteerd, dus zonder pakking.
Kom hier niet in de verleiding om hier vloeibare pakkingen te gaan gebruiken.
Een klein beetje van die rommel in je turbo gaat je veel geld kosten.
Succes nogmaals.
Re: probleem met stuurbekrachtigingspomp ?
Hallo Daan,
van welk jaar is je bus ?
En waar heb je die stuurbekrachtigingspomp uitgebouwd ?
Deze moet toch ergens in de motor zitten dan aangezien er via de druk vd motorolie een verlies zit.
Van het brekend uitlaatspruitstuk heb ik ook al gelezen.
Daar heb ik voorlopig nog geen last van (hout vanhouden),
net nog onder de motorkap zitten rondkijken.
Bestaan hiervoor nog geen speciale of op maat gemaakte inox exemplaren ?
Leuke thread met foto's: http://www.vwwatercooled.org.au/forums/ ... 59267.html" onclick="window.open(this.href);return false;
van welk jaar is je bus ?
En waar heb je die stuurbekrachtigingspomp uitgebouwd ?
Deze moet toch ergens in de motor zitten dan aangezien er via de druk vd motorolie een verlies zit.
Van het brekend uitlaatspruitstuk heb ik ook al gelezen.
Daar heb ik voorlopig nog geen last van (hout vanhouden),
net nog onder de motorkap zitten rondkijken.
Bestaan hiervoor nog geen speciale of op maat gemaakte inox exemplaren ?
Leuke thread met foto's: http://www.vwwatercooled.org.au/forums/ ... 59267.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: probleem met stuurbekrachtigingspomp ?
@ Pieters, Ik laat hem inderdaad na het lassen vlakken. Heb al wel gelukkig positieve verhalen gehoord met gelast/gevlakt werk. Hopen dat het dan goed blijft. Bij de cilinders 1 en 5 is hij behoorlijk gescheurd:
@Tsx, Bus is uit 2005 Zie mijn project: viewtopic.php?f=13&t=33719#p229684" onclick="window.open(this.href);return false; De stuurbekrachtegingspomp is te benaderen via de onderkant van de bus. Onderste motorkap weghalen en aan de voorkant zie je de pomp, + de mogelijke aircopomp zitten. De pomp zit in het motorblok geschroefd waardoor hij wordt aangedreven. De stuurbekrachtegingspomp is verbonden met de aircopomp d.m.v. een koppeling die de aircopomp aandrijft.
Vind je het gek dat mijn T5 altijd in noodloop kwam door het dichtzitten van het luchtfilter en dat ik elke keer zo moe was na een stukje in mn bussie rijden Inderdaad geen vloeibare pakking gebruiken maar was aan het bedenken,tussen uitlaatspruitstuk en de turbo zit volgensmij geen pakking he? Alle andere pakkingen heb ik vandaag opgehaald en vervang alle pakkingen.@Tsx, Bus is uit 2005 Zie mijn project: viewtopic.php?f=13&t=33719#p229684" onclick="window.open(this.href);return false; De stuurbekrachtegingspomp is te benaderen via de onderkant van de bus. Onderste motorkap weghalen en aan de voorkant zie je de pomp, + de mogelijke aircopomp zitten. De pomp zit in het motorblok geschroefd waardoor hij wordt aangedreven. De stuurbekrachtegingspomp is verbonden met de aircopomp d.m.v. een koppeling die de aircopomp aandrijft.
Re: probleem met stuurbekrachtigingspomp ?
en zo ziet 'ie eruit:
links de flens voor de torsie-elastische koppeling die de aircopomp aandrijft en rechts het tandwiel aangedreven door de tandwieldistibutie. De rechterzijde staat dus onder oliedruk en bij een inwendige lekkage gaat de motorolie rechtstreeks het servosysteem in.T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Re: probleem met stuurbekrachtigingspomp ?
Dat is zeer waardevolle informatie ! bedankt !WouterW schreef: De stuurbekrachtegingspomp is te benaderen via de onderkant van de bus. Onderste motorkap weghalen en aan de voorkant zie je de pomp, + de mogelijke aircopomp zitten. De pomp zit in het motorblok geschroefd waardoor hij wordt aangedreven. De stuurbekrachtegingspomp is verbonden met de aircopomp d.m.v. een koppeling die de aircopomp aandrijft.
en zo ziet 'ie eruit: links de flens voor de torsie-elastische koppeling die de aircopomp aandrijft en rechts het tandwiel aangedreven door de tandwieldistibutie. De rechterzijde staat dus onder oliedruk en bij een inwendige lekkage gaat de motorolie rechtstreeks het servosysteem in.
Bij mij moet binnenkort toch de torsie-elastische koppeling nog vervangen worden,
zal het dan ineens mee vragen wat er van aan is en of VW er iets wil aan doen.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+