Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
schokken, schudden en slecht reageren
Re: schokken, schudden en slecht reageren
WouterW: je hebt helaas helemaal gelijk. Gisteren ben ik gebeld, de nokkenas en stoters zijn versleten.
Gelukkig is dit garantie en wordt het dus vervangen. Alleen zit de oorzaak me niet lekker, want na veel googlen kon ik overal de verstuiver(gat)als oorzaak tegen.
Ik probeer nu dus te kijken of we de oorzaak ook weg kunnen nemen. Liefst zou ik een gemodificeerde cilinderkop laten plaatsen, kan alleen nergens prijzen vinden. Hoop dan dat ik met de garage kan afspreken dat ik de kop betaal, en hij bijv de manuren ..
Gelukkig is dit garantie en wordt het dus vervangen. Alleen zit de oorzaak me niet lekker, want na veel googlen kon ik overal de verstuiver(gat)als oorzaak tegen.
Ik probeer nu dus te kijken of we de oorzaak ook weg kunnen nemen. Liefst zou ik een gemodificeerde cilinderkop laten plaatsen, kan alleen nergens prijzen vinden. Hoop dan dat ik met de garage kan afspreken dat ik de kop betaal, en hij bijv de manuren ..
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Re: schokken, schudden en slecht reageren
een geluk bij een ongeluk dat dit allemaal nog in garantie is, ik zou toch wel sterk onderhandelen ivm die cilinderkop
grtz Lemmy
grtz Lemmy
Ik ben niet oud.....ik ben een KLASSIEKER !!
Re: schokken, schudden en slecht reageren
Rond de € 400,- Motoren Revisie Valkenswaard. http://www.mrv.nl/Jefta schreef:WouterW: je hebt helaas helemaal gelijk. Gisteren ben ik gebeld, de nokkenas en stoters zijn versleten.
Gelukkig is dit garantie en wordt het dus vervangen. Alleen zit de oorzaak me niet lekker, want na veel googlen kon ik overal de verstuiver(gat)als oorzaak tegen.
Ik probeer nu dus te kijken of we de oorzaak ook weg kunnen nemen. Liefst zou ik een gemodificeerde cilinderkop laten plaatsen, kan alleen nergens prijzen vinden. Hoop dan dat ik met de garage kan afspreken dat ik de kop betaal, en hij bijv de manuren ..
MRV Valkenswaard heeft het RVS verbussen modificatie zelf ontwikkeld.
Check ook je tandempomp, deze is ook een potentiele olie/diesel menger.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: schokken, schudden en slecht reageren
Net gebeld met de garage en overleg gehad. Verstuivergaten ging hij niet vanuit, omdat deze met 2 rekbouten vastzit .. ? (174pk AXE uit 01-2007)maar gaat hij wel nakijken.
Wel gezegd dat ik de oorzaak wil weten, en dat in overleg oplossen. Allicht toch de tandempomp?
Wel gezegd dat ik de oorzaak wil weten, en dat in overleg oplossen. Allicht toch de tandempomp?
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Re: schokken, schudden en slecht reageren
Jefta schreef:....omdat deze met 2 rekbouten vastzit..
klopt niet. 1 bout per verstuiver. Laat de verstuivergaten checken aub
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Re: schokken, schudden en slecht reageren
Klopt, heb gebeld met lg motorrevisie Amsterdam en motor revisie Valkenswaard, beide vertelden dat er nooit een uitvoering is geweest met 2 bouten
Mijn eigen kop met nieuwe bussen kwam bij valkenswaard op 525,00 ex btw
Lg Amsterdam was veel duurder omdat ze daar alleen een complete revisie doen (lassen,bussen plaatsen,controleren op scheuren, vlakken etc)
maakt het allemaal niet gemakkelijker.in ieder geval een slechte start met mijn auto
Mijn eigen kop met nieuwe bussen kwam bij valkenswaard op 525,00 ex btw
Lg Amsterdam was veel duurder omdat ze daar alleen een complete revisie doen (lassen,bussen plaatsen,controleren op scheuren, vlakken etc)
maakt het allemaal niet gemakkelijker.in ieder geval een slechte start met mijn auto
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Re: schokken, schudden en slecht reageren
Op zich moet een cilinderkop langer meegaan, we hebben er hier met 400000km rondrijden zonder verdere problemen. Belangrijker is domweg de afdichtingen van tijd tot tijd preventief te vervangen. Het voorkomt het slechte starten en brandstof in de olie. De kapotte stoters is echter een verhaal apart en heeft niet meteen met de olie te maken. We hebben hier toch auto's (in principe hebben de 4 cilinders dezelfde contructie) rondrijden waarbij goede olie gebruikt en geen brandstof in de olie heeft gezeten en toch kapotte stoters aangetroffen zijn. Het heeft alles te maken met de kwaliteit van de stoters. De "nieuwe" zijn voorzien van een ander bewerkt (genitreerd) oppervlak waardoor deze sterker zijn en niet meer indeukt waardoor deze de nokkenas sloopt.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: schokken, schudden en slecht reageren
Bij ATM in Veghel heb ik voor een compleet nwe kop met nokkenas, klepstoters en kleppen 1350 euro betaald.
Re: schokken, schudden en slecht reageren
Mbt het vervangen van de afdichtingen: dit is toch wel interessante informatie. Vraag is dan:jos_br schreef:Belangrijker is domweg de afdichtingen van tijd tot tijd preventief te vervangen.
Het heeft alles te maken met de kwaliteit van de stoters. De "nieuwe" zijn voorzien van een ander bewerkt (genitreerd) oppervlak waardoor deze sterker zijn en niet meer indeukt waardoor deze de nokkenas sloopt.
Jos.
wat versta je onder 'van tijd tot tijd' ? en
hoeveel uur arbeid is hiermee gemoeid?
Denk jij dat een fabrieksnieuwe VW AXE motor die in 2009 is geplaatst (omdat de originele kapot was gelopen) ook deze betere kwaliteit stoters heeft?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: schokken, schudden en slecht reageren
@Freek, Of de originele stoters meteen vanaf 2009 geplaatst zijn durf ik niet te beweren, dit is te controleren wanneer bijv. de afdichtingen van de verstuivers vervangen zouden worden. Wij proberen elke 90dkm de afdichtingen te vervangen, samen met de "multiriemen" en vrijlooppoelies.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: schokken, schudden en slecht reageren
Jos, wat is de reden dat je de gates-koppelingen en vrijlooppoelies op de helft van de voorgeschreven vervangingsinterval vervangt? Voortijdige riembreuk?jos_br schreef: Wij proberen elke 90dkm de afdichtingen te vervangen, samen met de "multiriemen" en vrijlooppoelies.
Jos.
Grt Wouter
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Re: schokken, schudden en slecht reageren
Gates is juist het merk dat ik niet gebruik, heb daar bijzonder slechte ervaringen mee. Deze koppelingen en riempjes haal ik bij de dealer!WouterW schreef:Jos, wat is de reden dat je de gates-koppelingen en vrijlooppoelies op de helft van de voorgeschreven vervangingsinterval vervangt? Voortijdige riembreuk?jos_br schreef: Wij proberen elke 90dkm de afdichtingen te vervangen, samen met de "multiriemen" en vrijlooppoelies.
Jos.
Grt Wouter
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: schokken, schudden en slecht reageren
Jos, de genoemde Gates-koppeling heeft betrekking op de typenaam, niet zozeer het merk. Rubberboer Gates heeft de thermo-elastische koppeling ontworpen en wordt daarom zo in het algemeen genoemd. Andere merken zullen wellicht kwalitatief beter zijn. Blijft mijn vraag staan: Waarom bij 90.000km vervangen?
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Re: schokken, schudden en slecht reageren
Normaal is deze interval om de 120dnm, echter de vrijlooppoelie gaat weleens eerder stuk waardoor we, zeker wanneer de voorkant in de servicestand staat, we deze extra controleren en zonodig vervangen.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: schokken, schudden en slecht reageren
Even een update:
Vandaag contact gehad,maar de verstuivers en verstuivergaten Zijn nog goed, zat ook geen diesel in de olie gelukkig.
2 stoters waren kapot, vermoed dus alsnog slechte/verkeerde olie icm inferieure kwaliteit stoters. Wel nog op gewezen dat de auto in Spanje veel koelvloeistof (1liter /2000km ) gebruikte.
Ben benieuwd, hoop hem volgende week terug te hebben
Vandaag contact gehad,maar de verstuivers en verstuivergaten Zijn nog goed, zat ook geen diesel in de olie gelukkig.
2 stoters waren kapot, vermoed dus alsnog slechte/verkeerde olie icm inferieure kwaliteit stoters. Wel nog op gewezen dat de auto in Spanje veel koelvloeistof (1liter /2000km ) gebruikte.
Ben benieuwd, hoop hem volgende week terug te hebben
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)