Gisteren de T5 even wat extra vitaminen gegeven
Ik had de laatste tijd al gemerkt dat de bus steeds vaker begon te regenereren (om de 500km ongeveer), en ik wou daar vanaf. Dus heb ik de software laten aanpassen om het DPF/ regenereren uit te schakelen , en meteen ook te laten chippen . De software aanpassing is gebeurd bij Johan en Peter(Multivan Generation)
Na het chippen vond ik het verwachtte extra vermogen toch nog tegenvallen in eerste instantie , dus werd de software nogmaals aangepast naar mijn wensen . Na de aanpassingen was de toename van het vermogen beter voelbaar in het toerengebied waar ik het wou : tussen 1500 en 3000tr/min. Ik wou de aanpassing vooral op soepelheid , en trekkracht onderin. PK's bij hoge toerentallen intresseren me niet ,het blijft een diesel , dus ik wil op koppel rijden, als ik hoge toeren wil rijden, dan koop ik wel een Honda .
De trekkracht was nu beter aanwezig , maar nog niet 100% zoals ik het wou , maar ik had een sterk vermoeden dat dat vooral zou kunnen liggen aan het feit dat de DPF al zo vaak regenereerde ... En dat de DPF waarschijnlijk gedeeltelijk verstopt zou zitten.
Na de softwareaanpassing en gezellige babbel met Peter , ben ik naar huis gereden en heb ik thuis de DPF eronderuit gehaald en ik zag meteen dat er stukken van het inwendige van de DPF gewoon los lagen in de behuizing. Ik merktte ook op dat er zelfs al afgebroken stukken "ontbraken" , waarchijnlijk zijn die langs de achterste sensor doorgeblazen , recht de uitlaat in...
Ik heb de filter helemaal verwijderd uit de DPF , omdat dit toch alleen maar voor blokkage zorgde. (de DPF demonteren is trouwens een simpele klus , op 20min heb je'm op de bank liggen)
De lege DPF terug gemonteerd , en gaan testrijden , en vanaf de eerste meters meteen een veel hogere trekkracht waarneembaar ! Je hoort de turbo nu ook duidelijk "spinnen"

De DPF zorgde dus echt wel voor een te hoge tegendruk wegens gedeelelijke verstopping . De bus trekt stevig door nu , reeds vanaf 1500tr , gaat nu heel soepel in 1 ruk van lage naar hoge toeren , hernemingen zijn stukken beter , en ik vermoed dat hij ook een stuk zuiniger zal worden.(ik vermoed zo'n 1L/100km).
Ben best tevreden nu

Johan en Peter : bedankt !!