Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Doorslippen automaat in 3e en 4e versnelling
Doorslippen automaat in 3e en 4e versnelling
Hallo,
Na diverse zoektermen te hebben gebruikt kan ik geen antwoord op mijn vraag vinden. Daarom de volgende vraag:
De automaat van mijn T5 Caravelle 128 kW bj 2005 met 215000 km slipt door als ik rustig optrek bij het opschakelen naar de 3e en soms naar de 4e versnelling. Rij ik met redelijk veel gas weg geen probleem.
Wie kent dit probleem en heeft wellicht de oplossing?
Gr Bassie
Na diverse zoektermen te hebben gebruikt kan ik geen antwoord op mijn vraag vinden. Daarom de volgende vraag:
De automaat van mijn T5 Caravelle 128 kW bj 2005 met 215000 km slipt door als ik rustig optrek bij het opschakelen naar de 3e en soms naar de 4e versnelling. Rij ik met redelijk veel gas weg geen probleem.
Wie kent dit probleem en heeft wellicht de oplossing?
Gr Bassie
T5 Caravelle DC, twee schuifdeuren, TDI met automaat
Re: Doorslippen automaat in 3e en 4e versnelling
Heee Bassie des normaal bij automaat. Heb ik ook! Zelfs dat hijvanuit zijn 3e versnelling in zijn vrij zet met zonder gas geven. Dan geef je weer gas en slipt hij weer tot bepaalde snelheid. Gr Scheut!
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Doorslippen automaat in 3e en 4e versnelling
En jij vind dat normaal ?Scheut schreef:Heee Bassie des normaal bij automaat. Heb ik ook! Zelfs dat hijvanuit zijn 3e versnelling in zijn vrij zet met zonder gas geven. Dan geef je weer gas en slipt hij weer tot bepaalde snelheid. Gr Scheut!

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Doorslippen automaat in 3e en 4e versnelling
in 2005 had je een tiptronic , een DSG is er pas gekomen vanaf de T5GP (dus 2010)frits k schreef:Is dit een DSG bak?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Doorslippen automaat in 3e en 4e versnelling
Deze automaat heeft een koppelomvormer en een lock-up stand. Heb zelf ook een automaat..
Koppelomvormer wordt bij normaal gebruik in zijn 1,2 en 3 toegepast. (dat merk je door een beetje gas te geven en dan zie je het toerental iets omhoog klimmen, alvorens de bus versneld)
In de 3e versnelling gaat de automaat over naar de lock-up stand.. dit zorgt er voor dat de koppelomvormer niet meer gebruikt wordt en er een vaste overbrenging ontstaat tussen de moter en wielen. (hierbij merk je ook dat zodra je gas geeft, de bus direct versneld)
Normaliter is dit dus de schakelvolgorde 1,2,3,3(lockup), 4, 5, 6. Als je goed op de toerenteller let, zul je denken dat je 7 versnellingen hebt.
Bij zware belading of heuvel oprijden icm de snelheid van het intrappen van het gaspedaal bestaat de mogelijkheid dat de automaat in de 2e of soms pas in de 4e versnelling naar de lock-up stand schakelt.
Let dus even goed op wanneer de slipt nou werkelijk ontstaat. Gebeurt dit tijdens het schakelen van 2 naar 3. Of gebeurt dit tijdens het schakelen van 3 naar 3 (dus naar de lock-up stand).
Slip in deze automaat in 1,2 en 3 is normaal, want dit wordt veroorzaakt door de koppelomvormer, maar de bak kan ook inwendig versleten zijn, dan slipt er een koppeling (die na de koppelomvormer zit) door. En is de totale slip dus veel groter, maar als je hier geen verstand van hebt is dat moeilijk te zeggen of het normale slip is.
Versnelling 4,5 en 6 mag geen slip in voorkomen.
Een mogelijk probleem is dus een versleten lock-up, anders is het inwendig in de automaat en zit er niets anders op dan een revisie bak... Blijft altijd moeilijk wat er dan stuk is, kunnen de koppelingen zijn, maar een zwaar lopende plunjer kan ook.. Vaak wordt er gekozen voor een revisiebak, omdat dat snel gaat, nieuw is en vrijwel zeker bent je weer een hele poos vooruit kunt.
Koppelomvormer wordt bij normaal gebruik in zijn 1,2 en 3 toegepast. (dat merk je door een beetje gas te geven en dan zie je het toerental iets omhoog klimmen, alvorens de bus versneld)
In de 3e versnelling gaat de automaat over naar de lock-up stand.. dit zorgt er voor dat de koppelomvormer niet meer gebruikt wordt en er een vaste overbrenging ontstaat tussen de moter en wielen. (hierbij merk je ook dat zodra je gas geeft, de bus direct versneld)
Normaliter is dit dus de schakelvolgorde 1,2,3,3(lockup), 4, 5, 6. Als je goed op de toerenteller let, zul je denken dat je 7 versnellingen hebt.
Bij zware belading of heuvel oprijden icm de snelheid van het intrappen van het gaspedaal bestaat de mogelijkheid dat de automaat in de 2e of soms pas in de 4e versnelling naar de lock-up stand schakelt.
Let dus even goed op wanneer de slipt nou werkelijk ontstaat. Gebeurt dit tijdens het schakelen van 2 naar 3. Of gebeurt dit tijdens het schakelen van 3 naar 3 (dus naar de lock-up stand).
Slip in deze automaat in 1,2 en 3 is normaal, want dit wordt veroorzaakt door de koppelomvormer, maar de bak kan ook inwendig versleten zijn, dan slipt er een koppeling (die na de koppelomvormer zit) door. En is de totale slip dus veel groter, maar als je hier geen verstand van hebt is dat moeilijk te zeggen of het normale slip is.
Versnelling 4,5 en 6 mag geen slip in voorkomen.
Een mogelijk probleem is dus een versleten lock-up, anders is het inwendig in de automaat en zit er niets anders op dan een revisie bak... Blijft altijd moeilijk wat er dan stuk is, kunnen de koppelingen zijn, maar een zwaar lopende plunjer kan ook.. Vaak wordt er gekozen voor een revisiebak, omdat dat snel gaat, nieuw is en vrijwel zeker bent je weer een hele poos vooruit kunt.
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Doorslippen automaat in 3e en 4e versnelling
het vaker voorkomend probleem in de tiptronic's van de T5 is de kleppenblok . Reken op een goeie 4000eur kosten om de kleppenblok te vervangen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Doorslippen automaat in 3e en 4e versnelling
Hoi WJWlers,
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het doorslippen gebeurd meestal van 2 naar 3 en soms van 3 naar 4.Dit als de bak koud is en langzaam wordt opgetrokken.
Is hij eenmaal warm en geef ik wat meer gas heeft hij er geen last van. Enja, een andere of nieuwe bak kost een hele hoop euris en ik ga dan maar gewoon even door met dit euvel.(of kan hij er ineen keer de brui aan geven??)
Hij heeft nu 220.000 km gelopen.
gr Bassie
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het doorslippen gebeurd meestal van 2 naar 3 en soms van 3 naar 4.Dit als de bak koud is en langzaam wordt opgetrokken.
Is hij eenmaal warm en geef ik wat meer gas heeft hij er geen last van. Enja, een andere of nieuwe bak kost een hele hoop euris en ik ga dan maar gewoon even door met dit euvel.(of kan hij er ineen keer de brui aan geven??)
Hij heeft nu 220.000 km gelopen.
gr Bassie
T5 Caravelle DC, twee schuifdeuren, TDI met automaat
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
- Locatie: 't Veld
- Contacteer:
Re: Doorslippen automaat in 3e en 4e versnelling
Kijk eens of een oliewissel icm met nieuw filter enige hulp bied
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Re: Doorslippen automaat in 3e en 4e versnelling
Hallo Bikevouwer,
Het is volgensmij begonnen na de olie en filter wissen bij 200.00 km. Kan het oliepeil ook te laag/hoog zijn?
Gr Bassie
Het is volgensmij begonnen na de olie en filter wissen bij 200.00 km. Kan het oliepeil ook te laag/hoog zijn?
Gr Bassie
T5 Caravelle DC, twee schuifdeuren, TDI met automaat