Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Werking sperdifferentieel
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 06 mei 2015, 00:24
Werking sperdifferentieel
Beste, kan er mij iemand mij uitleggen wat er exact gebeurd als je op het dashboard van een T5 de schakelaar van de differentieelsper aanzet. Werkt dit dan als een vaste centrale sper met verdeling 50/50 tussen voor en achteras of wordt de achteras dan alleen 100% gesperd, los van de verdeling tussen voor en achteras of is het nog een ander scenario?
Re: Werking sperdifferentieel
Volgens mij wordt bij een 4-Motion dan gewoon alleen het achteras-differentiaal gesperd. Ik heb nog nooit een VW-bus gezien met voor/achter- of voor-sper erbij. Dan zou je ook drie knoppen moeten hebben, lijkt mij.
Zie evt. de 4-Motion handleiding, pag 42 en verder.
Zie evt. de 4-Motion handleiding, pag 42 en verder.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Werking sperdifferentieel
Ik heb een machanisch sperdifferentieel op mijn T5GP (132kW). Na lang twijfelen toch de keus voor de optie genomen, en met succes!
Na 2 weken mijn bus ingereden te hebben was daar het grote moment. Luchtvering in offroad stand, ESP uit, DSG in manueel en gaan.
Het testgebied bevind zich in het zuiden van het land en is niet openbaar. Dit DE moeilijkste ondergrond om een voertuig te testen. (weet dat verschillende autofabrikanten, brandweer, explosieve opruimingsdienst, etc. hier hun voertuigen testen)
Bij de eerste poging zonder de sper geactiveerd te hebben, meteen vastgereden doordat de wielen doorsloegen(over kruis) en een gat groeven.
Tweede poging, sper geactiveerd (moment van de waarheid...) zelfde berg, zelfde spoor, zelfde snelheid. Met een slakke-gangetje maar met gelijke wielsnelheden trok mijn T5GP zich tegen de berg naar boven, een super investering voor iedereen die eens serieus offroad moet gaan.
Na 2 weken mijn bus ingereden te hebben was daar het grote moment. Luchtvering in offroad stand, ESP uit, DSG in manueel en gaan.
Het testgebied bevind zich in het zuiden van het land en is niet openbaar. Dit DE moeilijkste ondergrond om een voertuig te testen. (weet dat verschillende autofabrikanten, brandweer, explosieve opruimingsdienst, etc. hier hun voertuigen testen)
Bij de eerste poging zonder de sper geactiveerd te hebben, meteen vastgereden doordat de wielen doorsloegen(over kruis) en een gat groeven.
Tweede poging, sper geactiveerd (moment van de waarheid...) zelfde berg, zelfde spoor, zelfde snelheid. Met een slakke-gangetje maar met gelijke wielsnelheden trok mijn T5GP zich tegen de berg naar boven, een super investering voor iedereen die eens serieus offroad moet gaan.
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Werking sperdifferentieel
wat is dat zwarte wat op je voorspatboard gemonteerd zit?
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Werking sperdifferentieel
Bij een T5 inderdaad niet . Bij de T3 was dat nog wel het geval , ik ben afgelopen weekend in Engeland nog gaan off-roaden met een Syncro T3 met alle sperren .bvddobb schreef:Volgens mij wordt bij een 4-Motion dan gewoon alleen het achteras-differentiaal gesperd. Ik heb nog nooit een VW-bus gezien met voor/achter- of voor-sper erbij. Dan zou je ook drie knoppen moeten hebben, lijkt mij.
Zie evt. de 4-Motion handleiding, pag 42 en verder.

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Werking sperdifferentieel
Cool! Op Camperjam? Wij hebben dat off road rijden daar vorig jaar compleet gemist :-(Pascal-141 schreef: , ik ben afgelopen weekend in Engeland nog gaan off-roaden met een Syncro T3 met alle sperren .
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Werking sperdifferentieel
Inderdaad , op Camperjam . Ik vond het offroad parcours dit jaar nog beter dan vorig jaar , meer modder, en iets langere ritten . Met een T3 is het doenbaar , maar met een T5 geraak je wel nooit door dat parcours hoor . Maar meerijden met de T3 rijders is ook leuk !bvddobb schreef:Cool! Op Camperjam? Wij hebben dat off road rijden daar vorig jaar compleet gemist :-(Pascal-141 schreef: , ik ben afgelopen weekend in Engeland nog gaan off-roaden met een Syncro T3 met alle sperren .
Als je eens wil gaan off-roaden met je T5 , kun je eventueel eens meerijden met een "greenlane" tocht ? Dat zijn georganiseerde KRASVRIJE offroad tochten (1 of meerdaags) voor de 4x4 rijders die eens willen offroaden zonder schade te rijden .
Ik heb onlangs nog zo'n tocht meegereden , en er reden bvb ook een Toyota RAV met 'gewone' banden mee . Bodembescherming zou ik wel aanraden , want soms rijd je dan wel door 20(?)cm diepe sporen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Werking sperdifferentieel
Wij hebben inmiddels inderdaad al wel de nodige pistes, 'greenlaning' en óók modder achter de rug... Mét krassen (is niet te voorkomen).
Zo'n T5 Cali is wel een stuk zwaarder dan een T3 syncro, maar het modernere Haldex-systeem werkt wel ontzettend goed, óók met zo'n zware bak. Wij hebben in ieder geval sinds onze off road cursus nog nooit onherroepelijk vastgezeten. Het blijft leuk! Volgende zomer nieuwe AT-banden en dan IJsland, met doorwadingenn enzo.

Zo'n T5 Cali is wel een stuk zwaarder dan een T3 syncro, maar het modernere Haldex-systeem werkt wel ontzettend goed, óók met zo'n zware bak. Wij hebben in ieder geval sinds onze off road cursus nog nooit onherroepelijk vastgezeten. Het blijft leuk! Volgende zomer nieuwe AT-banden en dan IJsland, met doorwadingenn enzo.

Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Werking sperdifferentieel
@bvddobb met een machanisch sperdiff op de T5 is de nadelige werking van het haldex differentieel bijna teniet gedaan omdat bij activering
van de achter-sper, het ESP automatisch gedeactiveerd- en de aandrijfkracht 50% / 50% wordt.
Mocht je nog geen keuze gemaakt hebben voor AT banden, de TOYO Open Country AT+ zijn zeer aan te raden. Inmiddels onder mijn eigen auto gemonteerd en deze heb ik ook uitgetest in de zand en modder. Ontzettend goede grip op alle ondergronden en géén merkbare stijging in het brandstof verbruik. Tevens is het afrolgeluid van de band zelfs minder dan dan originele banden !
let wel op met de bandenmaat, ik zou voor iets meer wang (hogere band) gaan zodat de velgen bij offroad ritjes beter beschermd zijn. Dit kan wel resulteren in kleine km-teller afwijking.
(off-topic)
@ heemskerk, ik heb de foto's inderdaad gezien. De 973 en 971 zijn voorwiel aangedreven T5GP's en hebben alleen luchtvering
op de achteras. Het 'zwarte' op mijn voorscherm zijn dode hoek detectie camera's die on demand aangezet kunnen worden en automatisch
activeren bij het activeren van de richtingaanwijzer. Voor manoeuvreren in drukke steden en krappe ruimtes een must voor ons. De andere R- 65verlichting is (voorgeschreven) signalering omdat er veelal op gevaarlijke wegen verwijderingsmateriaal getransporteerd moet worden .
van de achter-sper, het ESP automatisch gedeactiveerd- en de aandrijfkracht 50% / 50% wordt.
Mocht je nog geen keuze gemaakt hebben voor AT banden, de TOYO Open Country AT+ zijn zeer aan te raden. Inmiddels onder mijn eigen auto gemonteerd en deze heb ik ook uitgetest in de zand en modder. Ontzettend goede grip op alle ondergronden en géén merkbare stijging in het brandstof verbruik. Tevens is het afrolgeluid van de band zelfs minder dan dan originele banden !
let wel op met de bandenmaat, ik zou voor iets meer wang (hogere band) gaan zodat de velgen bij offroad ritjes beter beschermd zijn. Dit kan wel resulteren in kleine km-teller afwijking.
(off-topic)
@ heemskerk, ik heb de foto's inderdaad gezien. De 973 en 971 zijn voorwiel aangedreven T5GP's en hebben alleen luchtvering
op de achteras. Het 'zwarte' op mijn voorscherm zijn dode hoek detectie camera's die on demand aangezet kunnen worden en automatisch
activeren bij het activeren van de richtingaanwijzer. Voor manoeuvreren in drukke steden en krappe ruimtes een must voor ons. De andere R- 65verlichting is (voorgeschreven) signalering omdat er veelal op gevaarlijke wegen verwijderingsmateriaal getransporteerd moet worden .
Re: Werking sperdifferentieel
@sjaakOP je vervoert resten van dieren? Vleesafval of ...?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Werking sperdifferentieel
Onze speciaal ingerichte Catergorie 1 voertuigen rijden met: resten van overleden gezelschapsdieren veelal voor dierencrematoria.
Speciale inrichting houdt vooral in: klinisch schoon en volledig ontsmetbaar.:
Speciale inrichting houdt vooral in: klinisch schoon en volledig ontsmetbaar.:
Re: Werking sperdifferentieel
Aha, bedankt! Mooi, zo'n niche 

VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Werking sperdifferentieel
OK, daarmee wordt het dus effectief eigenlijk óók een middensper?sjaakOP schreef:@bvddobb met een machanisch sperdiff op de T5 is de nadelige werking van het haldex differentieel bijna teniet gedaan omdat bij activering van de achter-sper, het ESP automatisch gedeactiveerd- en de aandrijfkracht 50% / 50% wordt.
Welke 'nadelige werking van het Haldex differentieel' bedoel je hier?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Werking sperdifferentieel
Dank voor de tip! We zullen ook zeker naar de TOYO kijken. Er lijkt niet zoveel keus te zijn in AT-banden met de juiste maat EN load index. Bij de wat 'ouderwetsere' AT-banden kijken we naar de Yokohama Geolandar, die zijn er in de voor ons juiste maten/load index, bij de meer moderne misschien naar de nieuwe Michelin Lattitude Cross serie. Die bestaat nog niet zo lang, en er zijn op het Duitse forum nu een paar leden die die banden deze zomer onder hun 4Motion hebben gezet. Aan het eind van dit seizoen eens navragen naar de ervaringen...sjaakOP schreef:@bvddobb
Mocht je nog geen keuze gemaakt hebben voor AT banden, de TOYO Open Country AT+ zijn zeer aan te raden. Inmiddels onder mijn eigen auto gemonteerd en deze heb ik ook uitgetest in de zand en modder. Ontzettend goede grip op alle ondergronden en géén merkbare stijging in het brandstof verbruik. Tevens is het afrolgeluid van de band zelfs minder dan dan originele banden !
let wel op met de bandenmaat, ik zou voor iets meer wang (hogere band) gaan zodat de velgen bij offroad ritjes beter beschermd zijn. Dit kan wel resulteren in kleine km-teller afwijking.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel