Vanochtend een belrondje gehouden onder een aantal regionale VW-dealers, met de (open) vraag welke olie men gebruikt voor de AXD-AXE. Vier van de vijf wist (sommigen direct) te melden dat er beslist geen longlife III in de R5 en V10 tot 2006 motoren van VW mogen, eentje (verd*mme net mijn eigen VW-dealer, Hoogeveen) meldde desgevraagd dat men gewoon de gebruikelijke Shell Helix vx 5W30 ( 504.000/507.000) in mag. "wij gebruiken alleen nog maar deze, dat kan er gewoon in''. Toen ik stelde dat volgens de specificaties van deze Shell alsook het voorschschrift van VW(
506.01) Longlife III het er
niet niet in mag was dat onbekend bij hem. Hij zou navraag doen en er op terugkomen. Ik werd teruggebeld met de mededeling dat het toch wel klopt dat er de LL II in moet (!!!!) en dat dat ook bij mijn T5 tijdens de laatste onderhoudsbeurt gewoon de 0W30 LL II in was gegaan, het stond alleen fout op de factuur
Tja, het kan natuurlijk kloppen. Het is echter ook wel DE manier om - wanneer er wel de verkeerde olie in is gegaan - op die manier er onderuit te komen. Want ALS men wel de verkeerde olie heeft gebruikt is dat ongetwijfeld op grote(re) schaal gedaan. Ik stelde; Weet je het zeker, moeten we gewoon dan toch niet (preventief) de olie vervangen voor de 0W30 ll2? Dit was echter niet nodig.
Ik heb het voor de zekerheid toch maar bij een andere Vw- dealer (Beilen)laten vervangen inclusief oliefiter.... Wil het er niet op gokken.
Ik loop met m'n bakkie koffie in de hand terwijl ik sta te wachten op de oliewissel even naar m'n bus toe....
Heeft die ******* het oliefilter al deels losgedraaid voordat ie de olie afgetapt heeft...: Alles onder de olie, subframe, bodembeschermplaat etc. en staat dat met een lullig doekje wat af te poetsen zo van klaar! Ik vraag hem of het een goed idee is om die bodembeschermplaat dan even met de hogedrukspuit schoon te maken zodat een andere monteur of garage niet bij de volgende onderhoudsbeurt begint over olielekkage? Ja uhh de hogedrukspuit is bevroren.
Als laatste vraag ik aan de chef wp waar het exorbitante ( ik heb wel een vermoeden) prijsverschil in olie vandaan komt met als voorbeeld de door hun geleverde Shell Helix 0W30LLII van €21,00 per liter ex BTW die op E-bay (exact dezelfde, zelfde merk, ook Shell) voor € 7,69 incl BTW per liter wordt aangeboden? Krijg daar geen bevredigend antwoord op behalve gemompel als: 'wij kopen direct bij Shell in en hebben andere tarieven misschien".... Wanneer ik het 's even becalculeer dan betaal ik bij m'n (ex!)VW-dealer 7.4ltr x €21,00= € 155,40 +19% BTW= €184,92 inclusief terwijl ik bij een (Duitse) leverancier via Ebay 7.4ltr x 7,69=€ 56,90 + €14,90 verzendkosten = €71,80 incl. 19%BTW!! Dat is een dikke 60% meer. Pff... ben d'r ff helemaal zat van