Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Homokeneten kapot

vragen over de T5
Plaats reactie
joberima
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2007, 00:56
Locatie: Veendam

Homokeneten kapot

Bericht door joberima »

Hallo ik ben Johan

Heb een 2.5 TDI 3 jaar en 2weken oud. 83000 KM.
Vorige week ik rijd achteruit de afrit af. Ineens krrrrrrrrrrrr net of die uit de vesnelling schoot. Opnieuw in de achteruit. Weer Krrrrrrrrrrrrr.
Toen in de eerste vooruit, Krrrrrrrrrrrrrrr.
Niet meer mogelijk om voor of achteruit te krijgen, alleen gekraak.
Het hoorde net of de versnelling kapot was.
Dealer gebeld, auto weggesleept.
Kreeg bericht, Homokeneet (weet niet of ik dit goed schrijf) alle tanden kapot, afgebroken. Heb het ding gezien, niet normaal. Staal in Gort.
De bus is origineel niet getunde, ben een rstige rijder. KAPOT.
Dit kan toch zo maar niet.
e dealer zou nog contacten met PON.
Hoe kan dit, wie heeft deze ervaring ook??
Kwam wel eens voor zei de dealer.
83000 KM ??? en dan stuk?
Heb og geen rekening gehad.
Graag reacties

Johan
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Dit komt vaker voor, Oorzaak is dat er op de vertanding van de aandrijfas, waar deze op de bak komt te zitten geen vet zit. Hierdoor gaat de spievertanding in elkaar werken met het gevolg dat op een bepaald moment de tandjes allemaal afbreken. Dit is gewoon een kwestie van tijd.
Bij montage van nieuwe aandrijfas en asstomp in de bak moet hier ook vet op gedaan worden anders heb je over een jaar weer het zelfde probleem.
Bij auto's vanaf modeljaar '05 is dit verholpen en zit er af fabriek vet tussen.

Komt zowel voor bij de 1.9 als de 2.5 Tdi, alleen de 2.5 Tdi heeft er meer last van dan de 1.9 omdat deze een veel hoger koppel heeft, en hierdoor het materiaal meer slijt.
Als het goed is het ook je rechter aandrijfas geweest, die kapot is.
Laat de linker as ook nakijken (geldt alleen voor de 2.5 tdi modelen), omdat deze de zelfde constructie links en rechts hebben.
joberima
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2007, 00:56
Locatie: Veendam

reactie

Bericht door joberima »

Fijn dat je reageert.
Als dit dan bekend is ij de importeur., en dit vanag de 2005 modelen wel ingevet wordt, dan zou ik toch denken aan kostenlose vervangen uit coulance van PON.
Hebben andere mensen hier ervaring mee, nogmaals ik heb nog geen rekening gehad.
Auto gaat trouwens volgende week weer de garage in, het bkende euvel met koelvloeistof verlies, momenteel 1 liter per week. Zaakje al afgeperst, kunnen geen lekkage vinden. Waarschijnlijk de waterpomp.

gr. Johan
Plaats reactie