Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welk dynamodraadje

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Roger B. (11)61 »

D+ de slechtste oplossing??

leg me dan maar eens uit waarom, wordt al jaaren in vele voertuigen gebruikt om accuscheiders te sturen..... je moet er geen zware belasting aanhangen uiteraard, maar een relais met relatief lage stuurstroom kan de D+ best hebben hoor.....

volgens mij wordt bij origineel af fabriek geleverde extra accu de scheider ook vanuit de D+ gestuurd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Elbert N
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mei 2010, 09:49

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Elbert N »

Moet ik dan toch dat (hele dunne)draadje bij de dynamo maar aftakken.
Of is er wel een blauw D+ draadje achter de zekeringkast te vinden?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals gezegd, bij mij zit het er wel...maar dat je het niet vinden kan in de janboel achter die zekeringkast kan ik je niet kwalijk nemen.....zelden een auto gezien waar ze d'r zo'n zooi van maken in de fabriek
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Harry62 »

Even tussendoor: je test de blauwe draad toch wel met lopende motor?
Anders komt er geen stroom op. Dus als je accu lampje uit is komt er stroom op.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Multivan Generation »

Elbert N schreef:Moet ik dan toch dat (hele dunne)draadje bij de dynamo maar aftakken.
Of is er wel een blauw D+ draadje achter de zekeringkast te vinden?

Wat wordt er veel gereageerd overdag zeg. :groteogen
Vanavond zal ik een mogelijke oplossing plaatsen waar je de D+ kunt vinden achter de zekeringkast..

Ik zit nu op mijn werk, en heb dus niets van informatie over de T4 bij de hand
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Elbert N
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mei 2010, 09:49

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Elbert N »

Het was dus toch een van de twee blauwe draadjes in de zekering kast :bonk . In het midden van de onderste rij stekkers zit een 8-voudige wit/transparante stekker met dus oa een blauwe en een ±4qmm dikke zwart/rode draad. Nu moet het hele verhaal wel voor elkaar komen. Ik zal vanavond nog een duidelijke foto proberen te maken voor als er in de toekomst nog eens mensen op zoek moeten naar deze blauwe D+ draad.

Bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Multivan Generation »

mooi,
dan hoef ik dus niet meer te zoeken :knipoog

Leuk dat je het gevonden hebt :yes

Mooi he, zo'n forum.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Rotor »

Juist ja, waarom hem belasten als dat niet nodig is, en zo moeilijk is het toch niet om een geschakelde plus te vinden, ik heb je al vele mogelijk heden aangegeven.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je een geschakelde plus wil gebruiken wel ja....... maar voor accuscheiding zou ik het niet over het contact willen, maar juist alleen als er geladen wordt.... en dan moet je toch de D+ nemen (de electronische variant heb ik voor carkits vaker gebruikt vind ik prutzooi, vaak storingen aan die krengen)

en je dynamo kan een relais best aan om aan te sturen, dus waarom niet..... persoonlijk zou ik de koelbox waarschijnlijk ook liefst alleen bij lopende motor van stroom voorzien.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Rotor »

Roger B. (11)61 schreef:als je een geschakelde plus wil gebruiken wel ja....... maar voor accuscheiding zou ik het niet over het contact willen, maar juist alleen als er geladen wordt.... en dan moet je toch de D+ nemen (de electronische variant heb ik voor carkits vaker gebruikt vind ik prutzooi, vaak storingen aan die krengen)

en je dynamo kan een relais best aan om aan te sturen, dus waarom niet..... persoonlijk zou ik de koelbox waarschijnlijk ook liefst alleen bij lopende motor van stroom voorzien.
Precies voor accuscheiding, daar kan ik in mee gaan, maar voor een koelbox?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan zou ik toch zeker voor de contact en niet accessoire plus kiezen, een sleutel laat je nog weleens een paar uur in het contact steken als je om de bus bezig bent.....radiotje erbij....... en na 5 uur wil ie niet meer aan..... maar je hebt wel een lekker koud biertje in de laadruimte staan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Rotor »

Het kan per bus waarschijnlijk verschillen, maar als ik het contact af zet, dan is de geschakelde plus ook uit.......ook dus met de sleutel erin, bus is van 2001.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Roger B. (11)61 »

oke....dacht dat alle VW's het hadden met de sleutel erin na op contact zetten de acc pas uit als de sleutel er uit is (met conventioneel contactslot dan) golf 3 in elk geval ook, en meerdere T4's ook...kan natuurlijk dat iemand ooit de radio echt achter het contact gezet heeft omdatie vaak de sleutel er in liet......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Elbert N
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mei 2010, 09:49

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Elbert N »

Bij dezen dan alsnog een foto van het gewreekte draadje en zijn locatie. Het is de zesde stekker, zoals je waarschijnlijk wel ziet is het niet heel dik maar zo'n relais erbij moet het wel kunnen hebben. Dit is dus de situatie in een T4 2,4L LWB uit 02-96
ff klikken voor een groot plaatje
Afbeelding
Plaats reactie