Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camber ACHTER ?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door René »

Multivan Generation schreef: @ Berrie

Erg gave foto.... :yes :yes

Vraagje: kan het zijn dat het lijkt als of de voorwielen naar binnen staan?
en zo ja, heeft dat een voordeel?

Ik bedoel, ik zie regelmatig in blaadjes foto's van oudere juweeltjes en dat valt me vaak op,
maar ik vraag me altijd af, "waarom zouden die mensen dat doen"?

om zo laag te rijden moet je wat doen anders lopen je wielen klem op de rand van het binnenspatbord.
Eigenlijk alle wagens die je ziet hebben de originele as ingekort om minder spoorbreedte te krijgen.
Nadeel is dat het rijdt als een winkelwagentje.

Mijn as is niet versmald maar zo geconstrueerd, en rijdt als een jekko.
Kan er zulke harde bochten mee maken dat je met je kont van de bank glijd en dan piepen de banden nog niet.

Ik heb wel mijn voorwielen 4,5J en achter 5,5 J
Ook heb ik de bandenmaat voor veranderd van 185/55/15 naar 165/55/15 hiermee won ik hoogte en breedte en dat was net genoeg.

Voor de ombouw stonden mijn wielen overdreven ver wijd ivm de 2,5cm steek adapters

Op dit moment ligt de hele vooras er weer onderuit,
Ben een rembekrachtiger aan het monteren met een remdrukregelaar voor de achterwielen.
Als het rijdt als een mderne auto moet het ook zo makkelijk remmen,

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door bartt4 »

is eventueel met exentrieke bouten wel uit te lijnen en te stellen achter. je gebruikt dan bouten met een iets dunnere diameter halverwege de bout zodat je stellen kan.
of aan 1 kant een verdikking. Heb ze ooit eens besteld voor me eigen bus. Wat inderdad iik kan is dat de bussen iets ruimer worden door ouderdom. maar uitlijnen is zeer zekers mogelijk.
Zowiezo altijd 4 wiel uitlijnen. Mocht er achter niks te stellen zijn maar toch afwijking hebben kun je dit voor compenceren zodat de auto toch netjes recht uit wil
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door Pascal-141 »

Berrie en Rene schreef:
om zo laag te rijden moet je wat doen anders lopen je wielen klem op de rand van het binnenspatbord.
Eigenlijk alle wagens die je ziet hebben de originele as ingekort om minder spoorbreedte te krijgen.
Nadeel is dat het rijdt als een winkelwagentje.
Heu , nee hoor , ze rijden NIET allemaal met versmalde vooras ! :knipoog :jump
Onze T1 en T2 zijn beide tot de maximum verlaagd (2 a 3 cm bodemvrijheid :ie ) , en geen van beide heeft een versmalde vooras !

Een versmalde vooras rijd voor geen meter , baanligging is écht niks , je moet meer aan je stuur draaien om bij te corrigeren en om dat hok op de baan te houden dan wat anders. De voorasconstructie van Berrie is een andere zaak , die is specifiek gemaakt om de wegligging te verbeteren en om op alle mogelijke manieren te kunnen aanpassen. Ik heb er zelf (nog) geen rij ervaring mee met zo'n type as , maar ik ben er van overtuigd dat die van Berrie was baanvast zal zijn.
Maar nochmaals , de "gewone" versmalde voorassen zijn er alleen op gebouwd om verlaagde auto's toe te laten van af te draaien zonder te schuren .
Op de T1 schuurt het wel bij het afdraaien , maar bij de T2 raakt er niks (daar rijden we zelfs op circuit mee) .

De verlaagde T1 (niet versmalde vooras) :
Afbeelding

De verlaagde T2 (niet versmalde vooras ) :
Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door René »

Pascal,

Hij zal niet aanlopen, maar hoe hard rij je dan.
Als je snelweg neemt met van die knip gaten krijg je dit,

Bovenkant wielkuip, ter hoogte van de bank.
Afbeelding

Dan zal jij hem heel hard geveerd moeten hebben, 14 inch en laag profiel bandjes.

Ik ga nog niet verhogen, eerst de ingaande slag van mijn schokbrekers straffer zetten, staat nog op comfort.
Yep ik kan alles stellen.

Baanvast is mager uitgedrukt.
Terugweg Budel 105km/h en toch met stuur tussen duim en wijsvinger losjes vast en netjes baan vast houden.
Dat was met de oude phanging werken.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door Pascal-141 »

Berrie en Rene schreef:Pascal,

Hij zal niet aanlopen, maar hoe hard rij je dan.
Als je snelweg neemt met van die knip gaten krijg je dit,


Dan zal jij hem heel hard geveerd moeten hebben, 14 inch en laag profiel bandjes.
.
Ik rijd héél hard :lach , ach , schoonheid doet lijden hé (je moet er wat voor over hebben hé , haha)
En ik rijd 15 inch (op de T1 en T2) , met inderdaad kleine laagprofieltjes
Veerweg is beperkt tot +/- 1 a 1,5cm :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Camber ACHTER ?

Bericht door Ron Mokum 383 »

bartt4 schreef:is eventueel met exentrieke bouten wel uit te lijnen en te stellen achter. je gebruikt dan bouten met een iets dunnere diameter halverwege de bout zodat je stellen kan.
of aan 1 kant een verdikking. Heb ze ooit eens besteld voor me eigen bus. Wat inderdad iik kan is dat de bussen iets ruimer worden door ouderdom. maar uitlijnen is zeer zekers mogelijk.
Zowiezo altijd 4 wiel uitlijnen. Mocht er achter niks te stellen zijn maar toch afwijking hebben kun je dit voor compenceren zodat de auto toch netjes recht uit wil
Ik loop eigelijk ook al jaren met het probleem dat één achterwiel niet goed staat!
Ik heb hem toen uit laten lijnen bij Euromaster,en mij werd verteld dat het linker achterwiel niet goed stond(best.kant)
Dit gaf de uitdraai,Best.kant 0,30 /Pass. kant 0,00
Volgens deze mensen was dit niet af te stellen om dat het een vast geheel was.
Ik heb toen info gevraagd via het forum, en er werd geopperd dat afstellen wel degelijk mogelijk was,maar niet in die mate als de voorzijde.
Met de nodige info die ik kreeg, weer op de brug, en gekeken en gekeken maar we kwamen er niet uit.
Ik moet zeggen dat ik het gevoel heb dat de achterbanden sneller slijten dan de voorbanden terwijl het andersom moet zijn.
En het gekke is dat hij goed spoort,trekt niet naar rechts of links.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Plaats reactie