Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 11:15
Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
Hallo allemaal,
Mijn naam is Coen ben 23 jaar en kom uit Borne. en ben sinds kort eigenaar van een mooie t4 1.9D uit 1995 waarmee wij mee gaan doen aan de carbagerun...
Nou hadden wij deze bus gekocht met een kappotte koppeling deze hebben wij dus vervangen en zijn er daarna mee gaan rijden en toen bleek het blok zo'n beetje 1 liter olie op 100 kilometer te verbruiken.
En aangezien wij bijna 5000 kilometer gaan rijden met de bus moesten we wel op zoek naar wat anders en hebben we afgelopen week het blok overgebouwd van een 1994 golf 1.9TD.
Dit is allemaal vrij goed gelukt en de bus loop ook maar ik zit nu met 2 kleine probleempjes:
1. wij kunnen het vacuumpotje wat met een slang naar de turbo loopt niet aansluiten omdat deze stekker niet op de kabelboom zit..
Is het erg als deze niet aangesloten is? en waar dient dit potje precies voor want de motor loopt wel gewoon. en waar word dit potje normaal gesproken door aangestuurd?
2. Als we de sleutel uit het contact halen (dus in theorie de motor uit zetten) blijft deze lopen en moeten we hem uitzetten door hem af te laten slaan door de koppeling..
Waar zou dit mee te maken kunnen hebben?
Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen..
Alvast bedankt..
Mijn naam is Coen ben 23 jaar en kom uit Borne. en ben sinds kort eigenaar van een mooie t4 1.9D uit 1995 waarmee wij mee gaan doen aan de carbagerun...
Nou hadden wij deze bus gekocht met een kappotte koppeling deze hebben wij dus vervangen en zijn er daarna mee gaan rijden en toen bleek het blok zo'n beetje 1 liter olie op 100 kilometer te verbruiken.
En aangezien wij bijna 5000 kilometer gaan rijden met de bus moesten we wel op zoek naar wat anders en hebben we afgelopen week het blok overgebouwd van een 1994 golf 1.9TD.
Dit is allemaal vrij goed gelukt en de bus loop ook maar ik zit nu met 2 kleine probleempjes:
1. wij kunnen het vacuumpotje wat met een slang naar de turbo loopt niet aansluiten omdat deze stekker niet op de kabelboom zit..
Is het erg als deze niet aangesloten is? en waar dient dit potje precies voor want de motor loopt wel gewoon. en waar word dit potje normaal gesproken door aangestuurd?
2. Als we de sleutel uit het contact halen (dus in theorie de motor uit zetten) blijft deze lopen en moeten we hem uitzetten door hem af te laten slaan door de koppeling..
Waar zou dit mee te maken kunnen hebben?
Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen..
Alvast bedankt..
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
Blijft er spanning op de stop klep staan?
Ff meten met multimeter.
Zo nee, dan is je stopklep op debrandstofpomp defect.
Die bedrading op vacuum potje zegt me zo ff niets. Misschien ff foto?
Zou EGR of wastegate kunnen zijn.
Rene
Ff meten met multimeter.
Zo nee, dan is je stopklep op debrandstofpomp defect.
Die bedrading op vacuum potje zegt me zo ff niets. Misschien ff foto?
Zou EGR of wastegate kunnen zijn.
Rene
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 11:15
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
Hallo Rene,Berrie en Rene schreef:Blijft er spanning op de stop klep staan?
Ff meten met multimeter.
Zo nee, dan is je stopklep op debrandstofpomp defect.
Die bedrading op vacuum potje zegt me zo ff niets. Misschien ff foto?
Zou EGR of wastegate kunnen zijn.
Rene
Er blijft geen spanning op de stop klep staan dat hadden we al gemeten..
maar voor de motorombouw werkte alles wel gewoon zou dan zomaar de brandstofpomp kapot kunnen gaan?
en als het goed is heb ik een tekening toegevoegd.. waarin ik ongeveer heb getekend hoe het zit misschien dat het zo wat duidelijker is...
alvast bedankt voor de snelle reactie
- Multivan Generation
- Berichten: 33936
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
wellicht bedoel je met het potje met de stekker de wastegate zoals René al aangaf..?
Zie je het hierop deze foto staan:
Voor wat betreft het andere; zou het kunnen zijkn,
dat het contactblokje onder het contactslot blijft hangen?
Carbagerun? mmm volgens mij ben je nu dan al winnaar
Zie je het hierop deze foto staan:
Voor wat betreft het andere; zou het kunnen zijkn,
dat het contactblokje onder het contactslot blijft hangen?
Carbagerun? mmm volgens mij ben je nu dan al winnaar
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 11:15
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
Ik heb er toch maar even een foto van gemaakt.
Dit is het pompje wat ik bedoel..
En de vacuumslangen zitten er wel aan alleen geen stekker die hem aanstuurd..
En wat betreft de carbagerun je moet toch wat te wensen overlaten haha
Dit is het pompje wat ik bedoel..
En de vacuumslangen zitten er wel aan alleen geen stekker die hem aanstuurd..
En wat betreft de carbagerun je moet toch wat te wensen overlaten haha
- Pascal-141
- Berichten: 10832
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
Coentjuhhhh schreef:Ik heb er toch maar even een foto van gemaakt.
Dit is het pompje wat ik bedoel..
En de vacuumslangen zitten er wel aan alleen geen stekker die hem aanstuurd..
En wat betreft de carbagerun je moet toch wat te wensen overlaten haha
Is dat de N75 klep niet ? (Turbodruk aansturing ) Maar komt dat niet van een 2.5TDI af ? Of zit dat op een 1.9td ook ? (ik dacht van niet)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 11:15
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
Ik heb het blok zo uit een golf 3 1.9td gehaald.. en dit ding zat op de orginele kabelboom aangesloten...Pascal-141 schreef:Coentjuhhhh schreef:Ik heb er toch maar even een foto van gemaakt.
Dit is het pompje wat ik bedoel..
En de vacuumslangen zitten er wel aan alleen geen stekker die hem aanstuurd..
En wat betreft de carbagerun je moet toch wat te wensen overlaten haha
Is dat de N75 klep niet ? (Turbodruk aansturing ) Maar komt dat niet van een 2.5TDI af ? Of zit dat op een 1.9td ook ? (ik dacht van niet)
- Multivan Generation
- Berichten: 33936
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
Is een N75 als je het mij vraagt.
Staat er een onderdeelnummer op vermeld?
Staat er een onderdeelnummer op vermeld?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 11:15
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
Multivan Generation schreef:Is een N75 als je het mij vraagt.
Staat er een onderdeelnummer op vermeld?
Ik zal vanavond even kijken of er een nummer opstaat..
Maar mocht het een N75 zijn is het dan erg als je die niet aanstuurd?
Of zou ik er dan eventueel gewoon 12 volt op kunnen zetten?
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
N75 wordt toch aangestuurd door ECU..? De 1.9 td heeft geen ECU en/of motormanagement.
heb je hier wat aan..?
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php ... 290.0;wap2
en deze:
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=24395.0
heb je hier wat aan..?
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php ... 290.0;wap2
en deze:
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=24395.0
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
- Pascal-141
- Berichten: 10832
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
Een 19TD heeft geen elektronische aansturing van de turbo(druk) , dus een N75 hoort daar niet thuisCoentjuhhhh schreef:Multivan Generation schreef:Is een N75 als je het mij vraagt.
Staat er een onderdeelnummer op vermeld?
Ik zal vanavond even kijken of er een nummer opstaat..
Maar mocht het een N75 zijn is het dan erg als je die niet aanstuurd?
Of zou ik er dan eventueel gewoon 12 volt op kunnen zetten?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10832
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
Heb je dat Golf blokje er zo ingehangen , of heb je eerst het carter enz aangepast ?Coentjuhhhh schreef: Ik heb het blok zo uit een golf 3 1.9td gehaald...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 11:15
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
We hebben alles aan het blok aangepast en van het oude blok over genomen dus ook de carter enzo..Pascal-141 schreef:Heb je dat Golf blokje er zo ingehangen , of heb je eerst het carter enz aangepast ?Coentjuhhhh schreef: Ik heb het blok zo uit een golf 3 1.9td gehaald...
Dus als het goed is moet dat niet voor problemen zorgen.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 11:15
Re: Problemen motorwissel 1.9D naar 1.9TD
Na weer een avondje druk met de bus bezig geweest te zijn heb ik een aantal nummers gevonden op het pompje.
1 HO 906 283
MT2
0494
Als het goed is moet het juiste nummer hier bij zitten..
Alvast bedankt
Gr Coen
1 HO 906 283
MT2
0494
Als het goed is moet het juiste nummer hier bij zitten..
Alvast bedankt
Gr Coen