Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Geen stroom
Geen stroom
Helaas deed vanmiddag het probleem zich weer voor: sleutel in het contact, omdraaien, niks...
Er licht geen enkel lampje op op het instrumentenpaneel, en ook de radio gaat niet aan. Doordraaien naar startpositie doet ook niks. Als ik het met goed herinner (ik heb er niet specifiek op gelet) was er ook geen tijd en geen km-stand zichtbaar, dus ik denk dat de ECU ook geen stroom kreeg.
Het enige dat het merkbaar doet is de interieur ventilator.
Dit probleem heeft zich eerder al eens voorgedaan. Toen heb ik de massakabel van de accu naar het chassis en versnellingsbak vervangen, alle contactpunten op de accu (zowel plus als min) schoongemaakt, relais 109 is vervangen, en het contactblokje is vervangen.
Paar keer de sleutel erin en op contact draaien hielp niet. Ik heb willekeurig een aantal zekeringen en relais bedrukt en ineens deed hij het (gelukkig) weer. Tijdens het rijden nooit last gehad van stroomuitval.
Waar moet ik het verder nog zoeken? Kan het het ontlastingsrelais (J59) zijn (maar ja, de interieurventilator doet het juist wel)? Bekabeling/slecht contact (maar dan zou je wellicht onderweg ook problemen verwachten)? Defecte ECU?
Ik leg in ieder geval nu standaard een multimeter in de wagen... als het nog een keer optreed zou ik dan het een en ander kunnen meten (suggesties waar te meten zijn welkom )
Er licht geen enkel lampje op op het instrumentenpaneel, en ook de radio gaat niet aan. Doordraaien naar startpositie doet ook niks. Als ik het met goed herinner (ik heb er niet specifiek op gelet) was er ook geen tijd en geen km-stand zichtbaar, dus ik denk dat de ECU ook geen stroom kreeg.
Het enige dat het merkbaar doet is de interieur ventilator.
Dit probleem heeft zich eerder al eens voorgedaan. Toen heb ik de massakabel van de accu naar het chassis en versnellingsbak vervangen, alle contactpunten op de accu (zowel plus als min) schoongemaakt, relais 109 is vervangen, en het contactblokje is vervangen.
Paar keer de sleutel erin en op contact draaien hielp niet. Ik heb willekeurig een aantal zekeringen en relais bedrukt en ineens deed hij het (gelukkig) weer. Tijdens het rijden nooit last gehad van stroomuitval.
Waar moet ik het verder nog zoeken? Kan het het ontlastingsrelais (J59) zijn (maar ja, de interieurventilator doet het juist wel)? Bekabeling/slecht contact (maar dan zou je wellicht onderweg ook problemen verwachten)? Defecte ECU?
Ik leg in ieder geval nu standaard een multimeter in de wagen... als het nog een keer optreed zou ik dan het een en ander kunnen meten (suggesties waar te meten zijn welkom )
Re: Geen stroom
Contactblokje zou ik verdenken. Toevallig net gehad met mijn syncro. Blokje vervangen nergens last meer van.
Ik zie dat je dat al hebt gedaan natuurlijk. Maar omdat het zo lijkt op wat ik heb gehad toch maar even gemeld.
Ik zie dat je dat al hebt gedaan natuurlijk. Maar omdat het zo lijkt op wat ik heb gehad toch maar even gemeld.
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Geen stroom
Klapt de accuspanning flink in tijdens een startpoging?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Geen stroom
Ja daarom extra balen dat het nog niet over is... Of misschien een wankel contactje in de contrastekker?
De accuspanning begint op 14.4 (heb zonet mn zonnepaneel aangesloten), dan op contact zakt hij naar 12.7, en tijdens starten naar 10.8.Multivan Generation schreef: ↑18 jul 2020, 08:34 Klapt de accuspanning flink in tijdens een startpoging?
Lijken mij nette waardes, toch? Ik heb ook nooit gemerkt dat het starten anders/moeizaam is gegaan.
Ik zat nog te denken aan het centrale massapunt (eerder bij doormeten geen bijzonderheden, maar ik kan hem allicht eens loshalen)...
Re: Geen stroom
Vanochtend helaas weer eenmaal... sleutel om, en niks... behalve de interieurventilator. Inderdaad ook geen klok en km-stand op het display.
Dus ik zekering 21 eruit, meten, keurig 13.5V.
Zekering terug, hoor ik de teller inwendig draaien, en alles doet het weer gewoon... Daarna nog enkele stops, zonder enig probleem...
Ik snap er niks van... als iemand nog ideeen heeft hoor ik ze graag
Dus ik zekering 21 eruit, meten, keurig 13.5V.
Zekering terug, hoor ik de teller inwendig draaien, en alles doet het weer gewoon... Daarna nog enkele stops, zonder enig probleem...
Ik snap er niks van... als iemand nog ideeen heeft hoor ik ze graag
Re: Geen stroom
Zekering(en) vervangen door verse?
Als zekeringen slechter worden kunnen ze soms ook eerst storingen geven voor ze door gaan.
Zomaar een suggestie hoor.
Als zekeringen slechter worden kunnen ze soms ook eerst storingen geven voor ze door gaan.
Zomaar een suggestie hoor.
Re: Geen stroom
Dank voor je tip. Ik heb niet genoeg reserves voor allemaal, maar nr 21 is vervangen.\
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Geen stroom
Dat betekent dat de spanning onder de 10,6 Volt zakt.Chewbacca schreef: ↑21 jul 2020, 11:34 Vanochtend helaas weer eenmaal... sleutel om, en niks... behalve de interieurventilator. Inderdaad ook geen klok en km-stand op het display.
Dus ik zekering 21 eruit, meten, keurig 13.5V.
Zekering terug, hoor ik de teller inwendig draaien, en alles doet het weer gewoon... Daarna nog enkele stops, zonder enig probleem...
Ik snap er niks van... als iemand nog ideeen heeft hoor ik ze graag
Ik zou er eens een andere accu in hangen.
En kijk ook je startmotor eens na..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Geen stroom
Het probleem is niet tijdens het starten, het is direct bij het insteken van de sleutel en dan een stand draaien (dus 'op contact'). Dan gaan er op het instrumentenpaneel normaal al lampjes branden (oliedruk, voorgloei, handrem) maar die doen het allemaal nietMultivan Generation schreef: ↑21 jul 2020, 16:41Dat betekent dat de spanning onder de 10,6 Volt zakt.Chewbacca schreef: ↑21 jul 2020, 11:34 Vanochtend helaas weer eenmaal... sleutel om, en niks... behalve de interieurventilator. Inderdaad ook geen klok en km-stand op het display.
Dus ik zekering 21 eruit, meten, keurig 13.5V.
Zekering terug, hoor ik de teller inwendig draaien, en alles doet het weer gewoon... Daarna nog enkele stops, zonder enig probleem...
Ik snap er niks van... als iemand nog ideeen heeft hoor ik ze graag
Ik zou er eens een andere accu in hangen.
En kijk ook je startmotor eens na..
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Geen stroom
check de massa krans rechts naast de zekeringenkast,
en bij de accu de accupolen opzuiveren, en vooral de massaverbindingen schoon maken.
En contactblokje kun je ook niet uitsluiten in dit geval (ondanks vervangen kan techniek kapot gaan!)
en bij de accu de accupolen opzuiveren, en vooral de massaverbindingen schoon maken.
En contactblokje kun je ook niet uitsluiten in dit geval (ondanks vervangen kan techniek kapot gaan!)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Geen stroom
Het is een tijdje weer goed gegaan tot gister. Toen 2x opgetreden maar na een paar keer toch contact.
Vandaag voor het eerst echt in de steek gelaten door de bus: wederom geen power op de teller unit (waarbij vandaag wel een km stand en tijd zichtbaar was, maar geen lampjes oplichten (handrem, gloeien, accu, oliedruk). Ook de radio startte niet op.
En vandaag kwam het ook niet meer na meerdere pogingen.
Zekering 21 eruit en op contact, eerst 0.0, daarna 12.5 waarbij af en toe wegvallen. Zekering er weer in maar alsnog startte de radio en de display niet.
Gekke is dat het voor de twede keer optreed na 2x een korte stukje rijden. Ik ga nu kijken of ik een andere accu viavia kan proberen alvorens een nieuwe te bestellen.
Ook is een nieuw contactblokje onderweg.
De massa punten op de accu zijn al eens schoongemaakt. Ook de massa krans lijkt goed.
Als ik nu wat verder lees op t4-wiki lijkt het alsof kl.15 dan geen stroom krijgt. Waar vindt ik die op de zekeringkast? Dat zou verklaren waarom ook de ecu geen stroom krijgt want relais 109 schakelt door kl.15
Update 17.00
Bij thuiskomst sleutel erin en alles werkt
Vandaag voor het eerst echt in de steek gelaten door de bus: wederom geen power op de teller unit (waarbij vandaag wel een km stand en tijd zichtbaar was, maar geen lampjes oplichten (handrem, gloeien, accu, oliedruk). Ook de radio startte niet op.
En vandaag kwam het ook niet meer na meerdere pogingen.
Zekering 21 eruit en op contact, eerst 0.0, daarna 12.5 waarbij af en toe wegvallen. Zekering er weer in maar alsnog startte de radio en de display niet.
Gekke is dat het voor de twede keer optreed na 2x een korte stukje rijden. Ik ga nu kijken of ik een andere accu viavia kan proberen alvorens een nieuwe te bestellen.
Ook is een nieuw contactblokje onderweg.
De massa punten op de accu zijn al eens schoongemaakt. Ook de massa krans lijkt goed.
Als ik nu wat verder lees op t4-wiki lijkt het alsof kl.15 dan geen stroom krijgt. Waar vindt ik die op de zekeringkast? Dat zou verklaren waarom ook de ecu geen stroom krijgt want relais 109 schakelt door kl.15
Update 17.00
Bij thuiskomst sleutel erin en alles werkt
Re: Geen stroom
Inmiddels meer dan een maand verder, het probleem heeft zich niet meer voor gedaan.
Wat het nu is geweest... geen idee.
Ik heb alleen standaard een multimeter in de auto liggen, zal binnenkort eens proberen om die thuis te laten
Wat het nu is geweest... geen idee.
Ik heb alleen standaard een multimeter in de auto liggen, zal binnenkort eens proberen om die thuis te laten