Ik zou eerst proberen om het camper gedeelte qua bedrading los te koppelen,
en je alleen te concentreren op het auto gedeelte.
Zekering voor zekering uitsluiten en ook zonder radio rijden.
Alle mogelijke oorzaken uitsluiten.
Probeer ook de accupolen eens goed op te zuiveren en de accupool klemmen ook opzuiveren.
Kan een flink verschil geven, zo weet ik uit ervaring.
Back to basic om te trouble shooten..
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
massaprobleem? waar beginnen? OPGELOST
- Multivan Generation
- Berichten: 33936
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: massaprobleem? waar beginnen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: massaprobleem? waar beginnen?
Meestal is één van de eerste reacties om het contactblokje van je contactslot te vervangen.
Ik zou dat in dit geval ook doen. Dan alle stekkers achterop de zekering kast controleren/ aandrukken
Probeer anders ook even een startkabel van de min pool rechtstreeks naar de massa van het motorblok.
En dan wat Peter zegt zekering voor zekering eruit en contoleren.
Ik zou dat in dit geval ook doen. Dan alle stekkers achterop de zekering kast controleren/ aandrukken
Probeer anders ook even een startkabel van de min pool rechtstreeks naar de massa van het motorblok.
En dan wat Peter zegt zekering voor zekering eruit en contoleren.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: massaprobleem? waar beginnen?
Ok ik ga 1st volgende zaken aanpassen en dan post ik het vervolg:
contactblokje vervangen
Nieuwe massastrip aan batterij
Campergedeelte (nu ja camper, dat zijn slechts 2 lampjes...) afkoppelen
Nieuwe stekker ter vervanging van gesmolten exemplaar.
Alle contacten + zekeringen uittrekken en terug inpluggen.
gr.
Mozer
contactblokje vervangen
Nieuwe massastrip aan batterij
Campergedeelte (nu ja camper, dat zijn slechts 2 lampjes...) afkoppelen
Nieuwe stekker ter vervanging van gesmolten exemplaar.
Alle contacten + zekeringen uittrekken en terug inpluggen.
gr.
Mozer
Re: massaprobleem? waar beginnen?
Geen massa van minpool naar motorblok maar van minpool naar chassis controleren, massa naar motorblok is goed anders draait je startmotor niet goed rond (paar honderd ampere).
Mede ook omdat je 2e accu waarschijnlijk massa maakt via chassis en een veel te lage spanning heeft 9.5 volt is gewoon leeg.
Dus even spannig tussen plus startaccu en chassis meten met draaiende motor, moet ong. 14 Volt zijn.
Mede ook omdat je 2e accu waarschijnlijk massa maakt via chassis en een veel te lage spanning heeft 9.5 volt is gewoon leeg.
Dus even spannig tussen plus startaccu en chassis meten met draaiende motor, moet ong. 14 Volt zijn.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW
- Multivan Generation
- Berichten: 33936
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: massaprobleem? waar beginnen?
ik vind de opmerking van Harry, over het contactblokje ook een waardevolle tip een aanvulling op de lijst die je even na kunt kijken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: massaprobleem? waar beginnen?
2e accu heb ik voorlopig afgekoppeld.julien schreef:Geen massa van minpool naar motorblok maar van minpool naar chassis controleren, massa naar motorblok is goed anders draait je startmotor niet goed rond (paar honderd ampere).
Mede ook omdat je 2e accu waarschijnlijk massa maakt via chassis en een veel te lage spanning heeft 9.5 volt is gewoon leeg.
Dus even spannig tussen plus startaccu en chassis meten met draaiende motor, moet ong. 14 Volt zijn.
Bij draaiende motor:
massa motorblok en + accu=15.6V (!) is dit wat teveel?
massa chassis en +accu=11.3V
accupolen=14V
Ik zal best een nieuwe massastrip van de accu naar het chassis plaatsen dus?
Re: massaprobleem? waar beginnen?
Ja massa tussen accu en chassis vervangen/ repareren, die spanning is veel te laag en verklaart alle problemen.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW
Re: massaprobleem? waar beginnen?
Heb nieuwe strip tussen chassis en minpool accu geplaatst.
Probleem lijkt opgelost! Beide spanningen zijn nu ±13.6V (chassis en motorblok)
Danku Julien en andere!
Mozer
Probleem lijkt opgelost! Beide spanningen zijn nu ±13.6V (chassis en motorblok)
Danku Julien en andere!
Mozer