Hallo,
De startmotor van m'n T4 (1.9 '91) draait niet meer. Hij deed het al een tijdje matig. Vaak duurde het 2-3 seconden voordat de startmotor ging draaien, maar nu doet ie niets meer.
Ik heb de startmotor los gehaald en uit elkaar gehaald. Bendix loopt nog prima en de koolborstels zien er ook nog goed uit. Ik lees bij andere topics veel over een blokje onder het contactslot en het startrelais. Waar zitten die precies en zijn ze door te meten, of te controleren op goede werking?
PS accu is net nieuw en voorgloeien doet ie ook nog.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
startmotor draait niet
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: startmotor draait niet
Is een wit contactblokje, zit onder het gedeelte waar je je sleutel insteekt. Misschien dat die defekt is?
René
René
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: startmotor draait niet
Ik heb het eens gehad, dat ik ergens kwam en geen problemen gehad.
Wilde ik later starten, en hij deed helemaal niets.
Bleek er een kabel vanaf de startmotor naar de accu (ik heb heel andere accupoolklemmen gemonteerd vanwege wat opties) niet helemaal jofel aangesloten de accupoolklem.
Wat ook zou kunnen is dat de massakabel niet goed meer is..
Waar je zelf mee kwam, dat witte contactblokje zou ook kunnen.
Dat slijt ook meer, zo denk ik, als je er meer mechanische belasting opzet,
doordat er meer aan je sleutelring zit als alleen je contactsleutel.
Heeft iemand daar ideëen over?
Meer slijtage als je meer aan je sleutelbos hebt zitten?
Zou daar een relatie tussen zijn?
Wilde ik later starten, en hij deed helemaal niets.
Bleek er een kabel vanaf de startmotor naar de accu (ik heb heel andere accupoolklemmen gemonteerd vanwege wat opties) niet helemaal jofel aangesloten de accupoolklem.
Wat ook zou kunnen is dat de massakabel niet goed meer is..
Waar je zelf mee kwam, dat witte contactblokje zou ook kunnen.
Dat slijt ook meer, zo denk ik, als je er meer mechanische belasting opzet,
doordat er meer aan je sleutelring zit als alleen je contactsleutel.
Heeft iemand daar ideëen over?
Meer slijtage als je meer aan je sleutelbos hebt zitten?
Zou daar een relatie tussen zijn?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: startmotor draait niet
Ik heb het gevonden. Corrosie op het contact van de magneetschakelaar. Met een schuurpapiertje van 0.01 euro is het euvel weer opgelost!!
Op de T4 wiki site staat het ook beschreven als een veel voorkomend probleem:
http://213.239.212.66/wiki/Anlasser
Op de T4 wiki site staat het ook beschreven als een veel voorkomend probleem:
http://213.239.212.66/wiki/Anlasser
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: startmotor draait niet
Stage gelopen bij Mercedes, daar kwam het regelmatig voor bij de E-klasse en de 190 dat het mechanische deel van het contactslot het begaf oiv zware sleutelbossen, het electrische deel was zelden of nooit stuk....Multivan Generation schreef: Dat slijt ook meer, zo denk ik, als je er meer mechanische belasting opzet,
doordat er meer aan je sleutelring zit als alleen je contactsleutel.
Heeft iemand daar ideëen over?
Meer slijtage als je meer aan je sleutelbos hebt zitten?
Zou daar een relatie tussen zijn?
of het bij VW wel een gorte belasting op het electrische deel geeft... geen idee. feit is dat de golf3 ne de t4 (en meerdere types??) vaak een defect electrisch deel van het contactslot hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon