Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 apr 2018, 09:34
Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
Hallo allemaal,
Gezien dit mijn eerste post is zal ik me even kort voorstellen. Ik ben Ronald, 24 jaar en ben sinds 2015 in het bezit van een T4. De afgelopen jaren heb ik genoeg rondgeneusd tussen de tips en tricks op dit forum en heb er ook zeker dingen van opgestoken, waarvoor dank! .
Ik ben zelf werkzaam als mechanisch monteur maar op het gebied van auto's ben ik echt een leek, daarom laat ik de alles wat geen losse bumper, uitlaat, laswerk (of noem maar op...) is bij een lokale garage doen.
Ik rij +/-40.000km per jaar, hij heeft net 300.000km op de teller. Gebruik de bus (in combinatie met bustent) in het festival seizoen als camper waarmee ik festivals afreis, Duitsland, België, Frankrijk, Tsjechië etc. Ik heb ruim 2 jaar zonder problemen in de T4 rondgereden tot voor een paar maanden terug de startproblemen begonnen.
Het euvel is als volgt, op zeer willekeurige momenten besluit de bus bij het starten niet aan te slaan, de startmotor draait wel. Soms start hij in 1x, soms slaat hij pas na een paar tellen aan en soms wil hij ook pas na veel pijn en moeite. Het lijkt compleet willekeurig en werkt ontzettend frustrerend, de sleepkabel heeft de afgelopen paar weken dus ook standaard op de bijrijder stoel gelegen voor als het weer totaal niet wou.
Dit is inmiddels allemaal vervangen:
- Accu
- Startmotor
- Gloeiers
- Brandstofpomp (is gereviseerd)
- 137 relais
- Brandstoffilter (de oude zat vol met een gelei-achtige drek)
Recent heb ik een lager in de versnellingsbak laten vervangen, omdat de bak eruit er toch uit was gelijk het koppelingset ook laten mee pakken. Dat was even diep in de buidel tasten, met het oog op de verder goede conditie van de bus (schone bodem, enkel een ietwat roestend tankdopje) was ik dus ook absoluut nog niet van plan de bus weg te doen.
Komt iemand dit bekend voor of heeft iemand een vermoeden wat er aan de hand zou kunnen zijn? Alle tips zijn uiterst welkom, de garagehouder geeft namelijk ook aan inmiddels ietwat in het duister te tasten...
Bij voorbaat dank!
Gezien dit mijn eerste post is zal ik me even kort voorstellen. Ik ben Ronald, 24 jaar en ben sinds 2015 in het bezit van een T4. De afgelopen jaren heb ik genoeg rondgeneusd tussen de tips en tricks op dit forum en heb er ook zeker dingen van opgestoken, waarvoor dank! .
Ik ben zelf werkzaam als mechanisch monteur maar op het gebied van auto's ben ik echt een leek, daarom laat ik de alles wat geen losse bumper, uitlaat, laswerk (of noem maar op...) is bij een lokale garage doen.
Ik rij +/-40.000km per jaar, hij heeft net 300.000km op de teller. Gebruik de bus (in combinatie met bustent) in het festival seizoen als camper waarmee ik festivals afreis, Duitsland, België, Frankrijk, Tsjechië etc. Ik heb ruim 2 jaar zonder problemen in de T4 rondgereden tot voor een paar maanden terug de startproblemen begonnen.
Het euvel is als volgt, op zeer willekeurige momenten besluit de bus bij het starten niet aan te slaan, de startmotor draait wel. Soms start hij in 1x, soms slaat hij pas na een paar tellen aan en soms wil hij ook pas na veel pijn en moeite. Het lijkt compleet willekeurig en werkt ontzettend frustrerend, de sleepkabel heeft de afgelopen paar weken dus ook standaard op de bijrijder stoel gelegen voor als het weer totaal niet wou.
Dit is inmiddels allemaal vervangen:
- Accu
- Startmotor
- Gloeiers
- Brandstofpomp (is gereviseerd)
- 137 relais
- Brandstoffilter (de oude zat vol met een gelei-achtige drek)
Recent heb ik een lager in de versnellingsbak laten vervangen, omdat de bak eruit er toch uit was gelijk het koppelingset ook laten mee pakken. Dat was even diep in de buidel tasten, met het oog op de verder goede conditie van de bus (schone bodem, enkel een ietwat roestend tankdopje) was ik dus ook absoluut nog niet van plan de bus weg te doen.
Komt iemand dit bekend voor of heeft iemand een vermoeden wat er aan de hand zou kunnen zijn? Alle tips zijn uiterst welkom, de garagehouder geeft namelijk ook aan inmiddels ietwat in het duister te tasten...
Bij voorbaat dank!
Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
Weer je brandstoffilter vervangen. Evt tot 3 keer toe.
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
Inderdaad.
En eventueel de tank via het deksel in de cabine eens openen , en met een sterke lamp eens in de tank kijken of er vervuiling inzit (of bvb algen of zo , die geven ook zo'n slijmerige drap )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
ECU ? In een 1.9td zijn de ruitenwissers zowat het meeste hi-tech wat er in zitblack bulli schreef: ↑12 apr 2018, 20:32 Is ECU al uitgelezen(rijdend)? Contactblokje(zoekfunctie gebruiken)?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
Indien de bus niet start maar wel gewoon rijd, dan kan er toch geen verstopping in de aanvoer zijn? Kan het niet zijn dat er ergens lucht in de aanvoer leiding komt, dat hij bijvoorbeeld bij stilstand langzaam leeg loopt.Indien hij langer stilstaat (een nacht) dus langer moet starten en als je er maar even de motor gestopt hebt, hij gewoon weer direct start. Het oliefilter is vervangen, maar het kan zij dat hij daar lucht toelaat in de aanvoer naar de dieselpomp......
één, twee, drie (T) vier's
Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
Heb je een originele filter erin gezet?
Anders: Origineel nieuw brandstoffilter erin zetten, evt met een nieuw t-stukje. Bij het originele filter zit de afdichtring goed en sluitend.
Ik heb afgelopen winter ook zoiets gehad. Hele forum afgestruind, dit is een goeie eerste stap om te proberen.
Bij mij nadien geen problemen meer gehad.
Anders: Origineel nieuw brandstoffilter erin zetten, evt met een nieuw t-stukje. Bij het originele filter zit de afdichtring goed en sluitend.
Ik heb afgelopen winter ook zoiets gehad. Hele forum afgestruind, dit is een goeie eerste stap om te proberen.
Bij mij nadien geen problemen meer gehad.
Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
Ik heb toen op het forum flink gezocht en een hele lijst gemaakt, wat het zou kunnen zijn. Die zal ik hier eens delen:
Kijk bij het slechte of niet starten als je m weer aan de praat krijgt naar de rook. Bij veel rook heb je wel brandstof, maar geen vonk. Dan is er dus iets aan de hand met het gloeisysteem.
Heb je niet veel rook, dan kan het zijn dat er onvoldoende brandstof is om te starten, dit kan doordat er water of lucht in de leidingen komt.
Brandstofaanvoerprobleem:
Water in brandstoffilter?
Lekke of poreuze retourslangetjes?
O-ring van je dieselfilter, of het T-stukje op je dieselfilter. Als deze niet origineel zijn, kunnen ze speling hebben of krijgen en lucht aanzuigen.
Inspuiting
Scheurtje in opvoerbuis van het tankelement, geeft problemen als tank half leeg of leger is.
Pomp
Compressie.
Gloeiproblemen:
Gloeispiralen
Zekering accu gloeisysteem
Relais
Contactblokje
Temp sensor
Accu
Brugzekering vd accu: haarscheurtjes, breuk, losse schroefjes.
Bedrading van het gloeien achter de dieselpomp.
Deze lijst is misschien niet volledig. Ik heb zelf niet heel veel technische kennis, dus mogelijk klopt er iets niet, maar het meeste heb ik hier op het forum gevonden, waar ik toen mijn bus slecht startte flink heb zitten zoeken.
O ja mijn t4 is een 1,9td uit 2002.
Kijk bij het slechte of niet starten als je m weer aan de praat krijgt naar de rook. Bij veel rook heb je wel brandstof, maar geen vonk. Dan is er dus iets aan de hand met het gloeisysteem.
Heb je niet veel rook, dan kan het zijn dat er onvoldoende brandstof is om te starten, dit kan doordat er water of lucht in de leidingen komt.
Brandstofaanvoerprobleem:
Water in brandstoffilter?
Lekke of poreuze retourslangetjes?
O-ring van je dieselfilter, of het T-stukje op je dieselfilter. Als deze niet origineel zijn, kunnen ze speling hebben of krijgen en lucht aanzuigen.
Inspuiting
Scheurtje in opvoerbuis van het tankelement, geeft problemen als tank half leeg of leger is.
Pomp
Compressie.
Gloeiproblemen:
Gloeispiralen
Zekering accu gloeisysteem
Relais
Contactblokje
Temp sensor
Accu
Brugzekering vd accu: haarscheurtjes, breuk, losse schroefjes.
Bedrading van het gloeien achter de dieselpomp.
Deze lijst is misschien niet volledig. Ik heb zelf niet heel veel technische kennis, dus mogelijk klopt er iets niet, maar het meeste heb ik hier op het forum gevonden, waar ik toen mijn bus slecht startte flink heb zitten zoeken.
O ja mijn t4 is een 1,9td uit 2002.
Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
Mmm ts Ronnie is niet heel actief hier.
Was benieuwd of het lek al boven is, want na 3 maanden probleemloos starten heb ik nu weer hetzelfde probleem
Wat ik tot nu toe gedaan heb:
Relais vervangen
Nieuwe origineel filter erin gezet met nieuw t-stukje, daarmee leek het opgelost. Maar nu dus weer niet....
Van de week contactblokje vervangen maar dat veranderde niets...
Mijn garagist heeft bovenstaande dingen nu allemaal gecheckt maar niets gevonden...
Iemand suggesties?
Toch maar nu alweer filter vervangen?
Was benieuwd of het lek al boven is, want na 3 maanden probleemloos starten heb ik nu weer hetzelfde probleem
Wat ik tot nu toe gedaan heb:
Relais vervangen
Nieuwe origineel filter erin gezet met nieuw t-stukje, daarmee leek het opgelost. Maar nu dus weer niet....
Van de week contactblokje vervangen maar dat veranderde niets...
Mijn garagist heeft bovenstaande dingen nu allemaal gecheckt maar niets gevonden...
Iemand suggesties?
Toch maar nu alweer filter vervangen?
Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
He Getver, nu alweer problemen met starten. Maar weer een filter gekocht, als het starten slecht blijf maar weer vervangen.
Blijft toch een vreemd verhaal....
Blijft toch een vreemd verhaal....
Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
Dieselpomp lek op het asje?
Kan ook daar lucht aanzuigen zonder te lekken...
Kan ook daar lucht aanzuigen zonder te lekken...
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
Zorg ervoor dat je in de brandstofleidingen aanvoer en retour een stukje doorschijnende darm hebt. Als je dan met lucht in het systeem zit dan zie je luchtbellen bij het starten. Daar kan je dat al eventueel mee uitsluiten.
Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
Filter vervangen en problemen zijn weer weg ...
Ik zal de dieselpomp ook eens goed bekijken.
In het doorzichtige stukje leiding na het filter zijn eigenlijk nooit echte luchtbellen te zien.
Binnenkort wil ik eens een kijkje nemen in de tank en het tankelement inspecteren. Misschien zit daar toch iets niet pluis.
Wel vreemd in 3 jaar tijd drie x brandstoffilter vervangen, steeds vanwege startproblemen, die dan ook weer weg zijn...
Ik zal de dieselpomp ook eens goed bekijken.
In het doorzichtige stukje leiding na het filter zijn eigenlijk nooit echte luchtbellen te zien.
Binnenkort wil ik eens een kijkje nemen in de tank en het tankelement inspecteren. Misschien zit daar toch iets niet pluis.
Wel vreemd in 3 jaar tijd drie x brandstoffilter vervangen, steeds vanwege startproblemen, die dan ook weer weg zijn...
Re: Startproblemen 1.9 TD bj 2002 - Help!
mart dat klopt wel
Alle troep uit je tank komt via je filter daardoor heb ik is even het filter doorgezaagd
inderdaad daar word je niet vrolijk van
Heb toe een spulletjes gehaald weet even niet meer hoe het heet ze gebruiken ook in de boten daar is het probleem al veel langer bekent o ja het is dus een Dieselbacterie
oh........ effe zoeken en het heet acticide cmg
zie hier even wat problemen die ik ook had uit eindelijk met de water stofzuiger alle eruit gezogen en gefilterd dat acticide cmg toegevoegd toch wel een stevig prijs
uiteindelijk was dat de oplossing
Alle troep uit je tank komt via je filter daardoor heb ik is even het filter doorgezaagd
inderdaad daar word je niet vrolijk van
Heb toe een spulletjes gehaald weet even niet meer hoe het heet ze gebruiken ook in de boten daar is het probleem al veel langer bekent o ja het is dus een Dieselbacterie
oh........ effe zoeken en het heet acticide cmg
zie hier even wat problemen die ik ook had uit eindelijk met de water stofzuiger alle eruit gezogen en gefilterd dat acticide cmg toegevoegd toch wel een stevig prijs
uiteindelijk was dat de oplossing
En de vriendelijk groetje Frits