Best specifiek dus: een nette DC van tussen 2000 en 2003 (liefst 2001), met deurtjes achter, genoeg ruimte voor een tafelblad en het liefst met een zilveren of liever nog een rode I.Ben nieuw hier. Heb momenteel nog een Fiat Scudo 1.9TD uit '97 me 3 zitplaatsen, dat wordt me te weinig, zoek dus naar een dubbele cabine om dagelijks in te rijden ±20k per jaar, wil 'm fiscaal liefst op de zaak. Gebruik de laadruimte voor gemm, 1x per week om materiaal/gereedschap of een gemaakt meubel te vervoeren. Regelmatig ook tafelbladen van ±190x90cm die staand vervoerd moeten worden (evt. beetje schuin, caravelle valt dus helaas af ;).
Daarnaast gebruiken we 'm als gezinsauto (hebben er nog een boodschappenwagentje naast), én om er 1x per jaar heerlijk mee door Europa te kunnen touren. Liefst dan ook slapen in het laadruim (zolang dat gaat met (nu nog) 1 kindje). Hebben dat met de Scudo al in Polen en Zuid-Engeland gedaan, en daarvoor nog 'ns met een oude golfje door Denemarken en heel Oost Europa.
Rijd sporadisch met een beladen kar, totnogtoe nooit met caravan. Rijd meestal als een oude man: rond de 100-110 op de snelweg. In de stad ietsje assertiever. En wil zo af en toe nog wel 'ns even wat sportiever rijden, meestal wegens slechte planningen ;)
Was verliefd geworden op een T3 DoKa, maar omdat vrouwlief er geen goed gevoel bij had (te vaak sleutelen en gedoe), én ook A'dam (wonen veel vrienden) een milieuzone krijgt, toch maar verder gekeken en de zover mij bekende oerdegelijke T4 gevonden. Een verlengde DC met achterdeuren uit 2000-2003 (liefst 2001) met een degelijke motor (2.5 TDI begrijp ik) voldoet aan alle eisen.
En na twee maanden gezocht te hebben ben ik sinds gisteren elf over vijf ben ik dus trotse eigenaar van een voorheen prachtig geel busje!
Weliswaar met wat concessies: een T4 met 65kW motor, uit 2000 (dus geen utrecht of r'dam voor mij) en minder netjes dan in gedachten, want rond de raamstijlen, bij de brandstofdop en bij één dorpel wat roest, geen centrale vergrendeling en geen Cruise Control, Airbags en Airco (maar het spartaanse heeft ook wel wat en er kan veel minder kapot gaan). Okay, en nog een probleempje: de versnellingspook schakelt veel te ruim, het in de achteruit of in de 5 zetten is een crime. Schijnt een plaatje te zijn dat vernieuwd dient te worden, aldus een monteur van een plaatselijke garage die een stukje heeft test gereden. Ik heb er nl. maar even een officieuze aankoop-check gedaan, vertrouwd dat versnellingsverhaal niet helemaal, en de motor startte ook een ietsje moeilijk (was koud en was niet 'warmgedraaid' door de verkoper). De monteur was relatief te spreken over de bus, zie dat deze met goed onderhoud nog jaren mee kon en vond de motor prima klinken. Ook is 'ie ooit overgespoten in zilvergrijs (oorspronkelijk heel funkie geel, eeuwig zonde!).
Jullie zullen misschien denken, wat een probleembak, maar na 2 maanden zoeken en maar sporadisch eentje vinden die voldeed aan alle eisen ben ik in m'n nopjes met deze aankoop. Mede omdat de prijs helemaal niet gek was, een stukje minder dan de veelal aangetroffen €3500-5500. :)
En de distributieriem is net vervangen (ga ik bij de garage wel even laten checken of het écht gedaan is, you never know - ondanks de kopietjes van de bonnen.)
Maar ik ben er suuuuuperblij mee!
Toch eerst nog niet teveel gelijk investeren, eerst maar een paar maandjes in rijden voordat ik een grote beurt ga laten doen, nieuwe banden er opzet (nu nog 3-4 mm), de tussenwand en ga aanpassen (voor matras en of plaatmateriaal-vervoer), bestickering ga doen, centrale vergrendeling ga inbouwen (kan dat?), etc.