Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door Pascal-141 »

Shanasse ,

Vanaf '96 zijn de T4 wat beter met het roest , maar vanaf '99 zijn de T4 verzinkt , en vanaf dan zijn ze eigenlijk goed bestand tegen roest (behalve na bvb schade of zo ) met een klein plekje hier of daar uitgesloten.

Met uitzondering van roest en automaat zijn de "oude" T4 best betrouwbaar hoor.
De (oude) Ford Transits zijn volgens mij even roestgevoelig (of zelfs meer) dan de oude T4 ...

Kijk , alles is te repareren , veel hangt af van wat je zelf allemaal wil doen aan de auto , is het ook een hobby dan kun je er wat meer aan doen , is het alleen een "gebruiksvoorwerp" voor woon-werk verkeer en moet je alles laten doen , dan kost het geld.
Zelf ben ik niet vies van wat aan de auto klussen , zoals bvb :
Afbeelding

Dit zijn bvb enkele roestgevoelige plaatsen bij de T4 (plaatjes zeggen meer dan woorden) :

instapbakken :
Afbeelding

Dwarsbalk vooraan (zit weggestoken achter de plastic bumper) :
Afbeelding

Schuine balkjes vooraan (deel van de chassisbalken) , zitten net voor het voorwiel :
Afbeelding

Afbeelding

onder de spatborden vooraan :
Afbeelding

deurdrempels (onder de deuren vooraan) :
Afbeelding

Tankklepje gaat ook vaak roesten aan de binnenkant .

Deze foto's maken het alvast wat duidelijker voor je. Is altijd handig meegenomen als je naar T4's gaat kijken .
Probleem is natuurlijk dat je vele dingen gewoon niet zo kan zien , zonder wat onderdelen te gaan demonteren .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door Multivan Generation »

Eens door een heel andere bril bekeken?
Hoeveel ruimte heb je nodig?

Ik heb op een meeting in Engeland een VW caddy gezien met een camper interieur.
Voordeel, aanschaf is wellicht goedkoper voor een veel recentere auto.
vaste maandelijkse kosten lager? geen kwart tarief vandaar vraagteken.
Iets handelbaarder, beter beschermd tegen roest.
Lagere verbruikskosten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wellicht iets te veel out of the box gedacht?

Groetjes Peter
Shannasse
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2014, 21:10

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door Shannasse »

@ Pascal: Zo dan, jij bent zo te zien inderdaad niet vies van 'wat' aan een auto klussen, haha.
Lijkt me hartstikke leuk om zelf meer te kunnen wat dat betreft, ben best handig dus weet zeker dat ik het zou kunnen leren maar eigenlijk geen idee waar te beginnen... Maar al zou ik meer kunnen dan nog zullen niet kunnen lassen en niet de beschikking hebben over een brug of overdekte sleutelruimte wel maken dat ik afhankelijk blijf van een garage met veel dingen.

Zijn hele goede foto's waar ik zeker veel aan kan hebben, bedankt!
Wat ik mij nog wel afvraag, als de bodem van zo'n oudere bus tegen roest is behandeld (tectyleren als ik het goed heb onthouden) scheelt dat dan veel of blijven de probleempunten bestaan?

@ Peter: Bedankt voor het idee!
Heb zoiets wel eens overwogen, er zijn een soort boxen te koop die je in een caddy ofzo kunt plaatsen waar van alles op en aan zit, ziet er best goed uit.
Het is de vraag 'hoeveel ruimte heb je nodig' die maakt dat dit voor mij geen alternatief is; ik wil namelijk in ieder geval met twee volwassenen en twee grote honden in de camper kunnen verblijven. De grootste hond kijkt op zijn achterpoten de gemiddelde man recht aan en is zo flexibel als een loden pijp, dus alleen die heeft al wel wat vloerruimte nodig om normaal te kunnen liggen. :lach

@ Jan: Zoiets zou daadwerkelijk een alternatief kunnen zijn!
Ik heb me eerder niet echt verdiept in de prijs van nieuwere normale busjes, omdat ik een vluchtige blik had geworpen op de montage van een hefdak en daardoor direct heb aangenomen dat het niet haalbaar zou zijn.

Dat is een verschil met jouw idee, zo'n klein dakje is voor mij eigenlijk geen optie. Vanwege diezelfde honden, maar ook omdat ik soms als het even mogelijk is kinderen mee wil kunnen nemen, wil ik heel graag een slaap/hefdak op de camper hebben.
Ik kwam deze advertentie op MP tegen. De goedkope variant is voor mij dus geen optie omdat het geen slaapdak is, maar de kleine 4000 euro voor een Reimo slaapdak inclusief montage zou misschien wel mogelijk kunnen zijn.
Als iemand nog andere (goedkopere) alternatieven weet hoor ik dat natuurlijk graag!

Qua interieur zou ik wel behoorlijk wat zelf kunnen doen en daar ook zeker lol aan kunnen hebben.
Ik vraag me wel af wat in dit geval een beter optie zou zijn, een personenbus heeft als voordeel dat de achterruimte al bekleed is en de gewenste ramen er al in zitten, nadeel is weer dat er te veel ramen inzitten die op de ene of andere manier dicht moeten en dat er meer uitgehaald moet worden.
Een bestelbus heeft als voordeel dat de bak leeg is en dus volledig naar wens ingericht kan worden, nadeel is dat er misschien hier of daar een raam geplaatst zal moeten worden en dat ik nog niet precies weet hoe ik dat met bekleding enzo zal moeten aanpakken. Dingen als een keuken bouwen kan ik zeker wel zelf, heb behoorlijk wat ervaring met dingen als schuren, schilderen, vloeren leggen, kasten bouwen, etc.

Jullie hebben me weer erg aan het denken gezet, leuk!
Heb de T4 waar het topic over begonnen is inmiddels wel soort afgeschreven in mijn hoofd...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door Pascal-141 »

Shannasse schreef: Qua interieur zou ik wel behoorlijk wat zelf kunnen doen en daar ook zeker lol aan kunnen hebben.
Ik vraag me wel af wat in dit geval een beter optie zou zijn, een personenbus heeft als voordeel dat de achterruimte al bekleed is en de gewenste ramen er al in zitten, nadeel is weer dat er te veel ramen inzitten die op de ene of andere manier dicht moeten en dat er meer uitgehaald moet worden.
Een bestelbus heeft als voordeel dat de bak leeg is en dus volledig naar wens ingericht kan worden, nadeel is dat er misschien hier of daar een raam geplaatst zal moeten worden en dat ik nog niet precies weet hoe ik dat met bekleding enzo zal moeten aanpakken. Dingen als een keuken bouwen kan ik zeker wel zelf, heb behoorlijk wat ervaring met dingen als schuren, schilderen, vloeren leggen, kasten bouwen, etc.

Jullie hebben me weer erg aan het denken gezet, leuk!
Heb de T4 waar het topic over begonnen is inmiddels wel soort afgeschreven in mijn hoofd...

Een "bestelwagen" T4 kopen is natuurlijk pakken goedkoper dan een Westfalia , wat maakt dat je bij de aankoop van een "lege" T4 nog heel wat budget overhoud om zelf een interieur samen te stellen naar je wensen . En een hefdak te installeren.
Ramen in een T4 bijmaken is eigenlijk makkelijk : de "vormen" voor de ramen zitten altijd al in het plaatwerk . En het raam plaatsen is ook 2x niks , gewoon de randen goed behandelen tegen het roesten later , en de ramen zitten geplakt , dus ruitenkit erop , raam er tegenaan en klaar (simpel gezegd) . De bekleding aan de binnenzijde kun je zelf samenstellen , of bvb ook met de panelen van een caravelle of multivan gaan werken , dat is bijna allemaal plug & play ...

Wanneer je een lege T4 transporter koopt en zelf een interieur wil samenstellen , heb je natuurlijk ook het voordeel dat je naar een LWB (lange wielbasis) kan gaan zoeken : dat betekend 40cm méér ruimteplezier :knipoog

Een TDI zal dan ook beter binnen het budget liggen , dan een 2.4d ... Dat rijd gewoon véééééél leuker , én is ook betrouwbaarder dan de 2.4d . Maar ook bij een TDI : geen automaat nemen hoor...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door Multivan Generation »

Kijk ook eens in T4 projecten forum zou ik je willen aanraden.

groeten peter
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door odorf »

Ik zou bij de laatste suggesties nog wel een valkuil willen vermelden.
Personenbus heeft alle zitplaatsen op kenteken. En belangrijkste dus goedgekeurde gordelpunten.
Een bestelbus, bijvoorbeeld een zogenaamde 'enkelcabine' (alleen voorstoelen, of voorstoel en bankje)
heeft geen gordelbevestigingspunten op de 2e en 3e zitrij.

Het blijkt in de praktijk dan steeds moeilijker om hier goedgekeurde gordels voor ingebouwd te krijgen.
Of je moet voor de inbouw van een slaapbank terugvallen op exemplaren met RDW goedgekeurde in de bank ingebouwde gordels.
Maar die zitten in een hoge prijsklasse segment. En mag niet iedereen zomaar plaatsen.

Chassisnummers beginnend met WV1 geven de valkuil aan. chassisnummers beginnend met WV2 zijn wel te voorzien van extra gordels.
Correct me if i'm wrong :knipoog

Odorf
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt gelijk Odorf :toppie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door Pascal-141 »

odorf schreef:Ik zou bij de laatste suggesties nog wel een valkuil willen vermelden.
Personenbus heeft alle zitplaatsen op kenteken. En belangrijkste dus goedgekeurde gordelpunten.
Een bestelbus, bijvoorbeeld een zogenaamde 'enkelcabine' (alleen voorstoelen, of voorstoel en bankje)
heeft geen gordelbevestigingspunten op de 2e en 3e zitrij.

Het blijkt in de praktijk dan steeds moeilijker om hier goedgekeurde gordels voor ingebouwd te krijgen.
Of je moet voor de inbouw van een slaapbank terugvallen op exemplaren met RDW goedgekeurde in de bank ingebouwde gordels.
Maar die zitten in een hoge prijsklasse segment. En mag niet iedereen zomaar plaatsen.

Chassisnummers beginnend met WV1 geven de valkuil aan. chassisnummers beginnend met WV2 zijn wel te voorzien van extra gordels.
Correct me if i'm wrong :knipoog

Odorf
Moet er een achterbank inzitten ? :knipoog Er gingen 2 volwassenen en 2 honden mee . Ik vermoed dat de volwassenen vooraan zullen zitten tijdens het rijden , en de honden achterin , en hopelijk niet andersom :bifun
Dus , misschien , bij een zelfbouw interieur , hoeft er geen achterbank te zijn (dus ook geen gordels) , maar misschien een andere constructie ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door matje86 »

waarom moeten er ramen in? als je rijdt zie je genoeg door de voorramen, als je stil staat , zit je of buiten of je slaapt en dat doen de meeste met hun ogen dicht , dan heb je geen ramen nodig :bifun

Afbeelding
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door odorf »

Pascal-141 schreef: Moet er een achterbank inzitten ? :knipoog Er gingen 2 volwassenen en 2 honden mee . Ik vermoed dat de volwassenen vooraan zullen zitten tijdens het rijden , en de honden achterin , en hopelijk niet andersom :bifun
Dus , misschien , bij een zelfbouw interieur , hoeft er geen achterbank te zijn (dus ook geen gordels) , maar misschien een andere constructie ?
:lach :lach

Maar er wordt later ook gesprekken over kinderen die in een bovenbed moeten slapen,
Shanasse schreef:maar ook omdat ik soms als het even mogelijk is kinderen mee wil kunnen nemen, wil ik heel graag een slaap/hefdak op de camper hebben.
vandaar dat ik deze conclusie had getrokken. Maar als die niet meereizen, alleen maar slapen is het idd veel eenvoudiger :yes
Shannasse
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2014, 21:10

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door Shannasse »

@ Odorf: Je hebt echt heel goed gelezen en meegedacht!!
Een achterbank met gordels is inderdaad belangrijk voor mij dus een super goede tip, bedankt!

Gordels zijn trouwens niet alleen ivm meerijden kinderen noodzakelijk. Ook honden moeten officieel in de gordel of anders in een duidelijk afgesloten deel (achter een rek bijvoorbeeld), zodat ze niet tijdens een botsing of heel hard remmen vliegles krijgen en in het voorbijgaan je nek breken. De nadruk ligt hier op de veiligheid van de mensen, niet eens van de dieren zelf...
Met name in Duitsland wordt hier best streng op gelet en bekeurd.

Even recappen of ik het helemaal goed heb begrepen:
- Gordelbevestigingspunten zitten zitten alleen in bussen waarvan het chassisnummer begint met WV2.
- Als het chassisnummer begint met WV1 zitten er geen gordelbevestigingspunten op de 2e en 3e rij, waardoor gordel inbouwen op een achterbank heel erg lastig e/o duur is, of misschien zelfs alleen mogelijk is dmv een (duurdere) bank waar de bevestigingspunten in de bank zitten.

Vragen:
- Zijn er bestelbussen (enkele cabine) waarvan het chassisnummer evengoed met WV2 begint of is dit standaard niet het geval?
- Als ik een bus heb met dubbele cabine, dus gordelbevestigingspunten op de 2e rij, zitten deze dan automatisch ook op de 3e rij?
Ik heb namelijk een dubbele cabine op het oog, maar wil zelf graag een bank op de 3e rij zetten.

@ Matje: Misschien heb je gelijk, ik denk dat het voor mij uitproberen zal zijn of ik zonder ramen uit de voeten kan e/o het fijn vind. Ramen plaatsen zal dan ook niet het eerste project zijn, bedankt voor de tip!
Bedenk me net dat zonder ramen meer mogelijkheden kan bieden voor verschillende indelingen, misschien zelfs juist wel prettig... Zeker het overdenken waard dus.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door matje86 »

als je een dc neemt en voor de goeikoopte om bouwt kijk dan ff naar project theo the sandman die heeft 6 zitplaatsen
op kenteken


plaats je orginele bank en stoel op de plek van de dc krijg je dat ook (mits je natuurlijk 3 voorin hebt)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Mogelijke aanschaf T4 2.4D met 360.000 km??

Bericht door odorf »

Shannasse schreef: Even recappen of ik het helemaal goed heb begrepen:
- Gordelbevestigingspunten zitten zitten alleen in bussen waarvan het chassisnummer begint met WV2.
- Als het chassisnummer begint met WV1 zitten er geen gordelbevestigingspunten op de 2e en 3e rij, waardoor gordel inbouwen op een achterbank heel erg lastig e/o duur is, of misschien zelfs alleen mogelijk is dmv een (duurdere) bank waar de bevestigingspunten in de bank zitten.
Inderdaad Gordelbevestigingspunten zitten standaard in bussen beginnend met WV2.
WV1 heeft soms gordelbevestigingspunten op de 2e rij. Dit als het een officieel geleverde NL dubbelcabine betreft.
Punten zitten dan alleen op de 2e rij, 3e rij niet.
Shannasse schreef: Vragen:
- Zijn er bestelbussen (enkele cabine) waarvan het chassisnummer evengoed met WV2 begint of is dit standaard niet het geval?
Dat zou kunnen, het zou bijvoorbeeld een 'combi' kunnen zijn waar de banken uit zijn gehaald.
Shannasse schreef: - Als ik een bus heb met dubbele cabine, dus gordelbevestigingspunten op de 2e rij, zitten deze dan automatisch ook op de 3e rij?
Ik heb namelijk een dubbele cabine op het oog, maar wil zelf graag een bank op de 3e rij zetten.
Nee, dubbelcabine heeft geen gordelbevestigingen op de 3e rij. Tenzij -om het nog moeilijker te maken- de basis een (luxere) Caravelle of Multvan was.


Kort:
WV2 je zit altijd goed, WV1 opletten.
Dubbelcabine: Kan voor de 2e rij goedzitten. Maar er zijn ook dubbelcabines zonder gordels op de 2e rij.*
*of die dan wel of niet bevestigingspunten hebben weet ik ook niet
Weet ik niet helemaal zeker … anyone?
Dubbelcabine: Basis Multivan of Caravelle zou dan ook automatisch WV2 chassisnummer hebben.

Leuker kunnen we het wel maken, niet makkelijker. :ie
Odorf
Plaats reactie