Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoera! Missie geslaagd: we hebben een T4 die aan (bijna) alle wensen voldoet! :)

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 85
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Hoera! Missie geslaagd: we hebben een T4 die aan (bijna) alle wensen voldoet! :)

Bericht door T4-Rider »

Eerder schreef ik al dit:
Ben nieuw hier. Heb momenteel nog een Fiat Scudo 1.9TD uit '97 me 3 zitplaatsen, dat wordt me te weinig, zoek dus naar een dubbele cabine om dagelijks in te rijden ±20k per jaar, wil 'm fiscaal liefst op de zaak. Gebruik de laadruimte voor gemm, 1x per week om materiaal/gereedschap of een gemaakt meubel te vervoeren. Regelmatig ook tafelbladen van ±190x90cm die staand vervoerd moeten worden (evt. beetje schuin, caravelle valt dus helaas af ;).
Daarnaast gebruiken we 'm als gezinsauto (hebben er nog een boodschappenwagentje naast), én om er 1x per jaar heerlijk mee door Europa te kunnen touren. Liefst dan ook slapen in het laadruim (zolang dat gaat met (nu nog) 1 kindje). Hebben dat met de Scudo al in Polen en Zuid-Engeland gedaan, en daarvoor nog 'ns met een oude golfje door Denemarken en heel Oost Europa.
Rijd sporadisch met een beladen kar, totnogtoe nooit met caravan. Rijd meestal als een oude man: rond de 100-110 op de snelweg. In de stad ietsje assertiever. En wil zo af en toe nog wel 'ns even wat sportiever rijden, meestal wegens slechte planningen ;)
Was verliefd geworden op een T3 DoKa, maar omdat vrouwlief er geen goed gevoel bij had (te vaak sleutelen en gedoe), én ook A'dam (wonen veel vrienden) een milieuzone krijgt, toch maar verder gekeken en de zover mij bekende oerdegelijke T4 gevonden. Een verlengde DC met achterdeuren uit 2000-2003 (liefst 2001) met een degelijke motor (2.5 TDI begrijp ik) voldoet aan alle eisen.
Best specifiek dus: een nette DC van tussen 2000 en 2003 (liefst 2001), met deurtjes achter, genoeg ruimte voor een tafelblad en het liefst met een zilveren of liever nog een rode I.
En na twee maanden gezocht te hebben ben ik sinds gisteren elf over vijf ben ik dus trotse eigenaar van een voorheen prachtig geel busje!
Weliswaar met wat concessies: een T4 met 65kW motor, uit 2000 (dus geen utrecht of r'dam voor mij) en minder netjes dan in gedachten, want rond de raamstijlen, bij de brandstofdop en bij één dorpel wat roest, geen centrale vergrendeling en geen Cruise Control, Airbags en Airco (maar het spartaanse heeft ook wel wat en er kan veel minder kapot gaan). Okay, en nog een probleempje: de versnellingspook schakelt veel te ruim, het in de achteruit of in de 5 zetten is een crime. Schijnt een plaatje te zijn dat vernieuwd dient te worden, aldus een monteur van een plaatselijke garage die een stukje heeft test gereden. Ik heb er nl. maar even een officieuze aankoop-check gedaan, vertrouwd dat versnellingsverhaal niet helemaal, en de motor startte ook een ietsje moeilijk (was koud en was niet 'warmgedraaid' door de verkoper). De monteur was relatief te spreken over de bus, zie dat deze met goed onderhoud nog jaren mee kon en vond de motor prima klinken. Ook is 'ie ooit overgespoten in zilvergrijs (oorspronkelijk heel funkie geel, eeuwig zonde!).
Jullie zullen misschien denken, wat een probleembak, maar na 2 maanden zoeken en maar sporadisch eentje vinden die voldeed aan alle eisen ben ik in m'n nopjes met deze aankoop. Mede omdat de prijs helemaal niet gek was, een stukje minder dan de veelal aangetroffen €3500-5500. :)
En de distributieriem is net vervangen (ga ik bij de garage wel even laten checken of het écht gedaan is, you never know - ondanks de kopietjes van de bonnen.)

Maar ik ben er suuuuuperblij mee!
Toch eerst nog niet teveel gelijk investeren, eerst maar een paar maandjes in rijden voordat ik een grote beurt ga laten doen, nieuwe banden er opzet (nu nog 3-4 mm), de tussenwand en ga aanpassen (voor matras en of plaatmateriaal-vervoer), bestickering ga doen, centrale vergrendeling ga inbouwen (kan dat?), etc.
Bijlagen
20160119 T4 2.jpg
20160119 T4 1.jpg
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoera! Missie geslaagd: we hebben een T4 die aan (bijna) alle wensen voldoet! :)

Bericht door Pascal-141 »

Proficiat met de aankoop !

De opties die je graag had , kun je er gewoon achteraf inbouwen hoor , de ene optie makkelijk , en andere wat moeilijker/omslachtiger .

Zo kun je bvb een centrale vergrendeling , elektrische ramen en elektrische spiegels in 1 "kit" inbouwen .
Indien je interesse hebt , ik heb binnenkort zo'n complete set (origineel ) te koop . (Nu nog niet , want het zit allemaal nog ingebouwd)

Cruise controle kun je ook eenvoudige (laten) inbouwen

De roest zou ik (als ik van jou was) wel meteen (laten) aanpakken , voordat het te erg word en er gaten inzitten .

Het "ruim" schakelen kan aan meerdere dingen gelegen zijn : de schakelbolletjes kunnen versleten zijn (gebeurt vaker) , de schakeltoren/schakelstangen systeem onder de auto kan veel slijtage hebben , en het kan ook IN de versnellingsbak zitten .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4459
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Hoera! Missie geslaagd: we hebben een T4 die aan (bijna) alle wensen voldoet! :)

Bericht door Henk-1 »

Hoi T4-Rider :yes

Welkom op :wjw
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 85
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Hoera! Missie geslaagd: we hebben een T4 die aan (bijna) alle wensen voldoet! :)

Bericht door T4-Rider »

@Pascal-141 - Bedankt voor de tips! En aangaande het elektrische pakket: goed om te weten! Laat maar weten zodra 't zover is, ik wil eerst even een tijdje gereden hebben, alvorens ik niet-urgente zaken aan ga pakken - dus 'neem je tijd' zou ik zeggen. Kan ik de centr. vergr. ook 'los' inbouwen; elektr. ramen en spiegels mis ik nl. niet meteen.
De roest ga ik aanpakken zodra het wat lekkerder weer is, 't zal wel van de zomer worden. De roest zit er ook al een mooie poos, dus een paar maandjes zal het nog wel gaan, toch?
Versnellingspook heeft de garage vlg. week tijd voor.

@jan2009 - supergoede tip! ik zal het de garage vragen te doen en of ik mee mag kijken. ik kan amper wachten ;)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Hoera! Missie geslaagd: we hebben een T4 die aan (bijna) alle wensen voldoet! :)

Bericht door Snautzer »

Het is een heel verschil tussen schuren en lassen. Afbramer erover heen roest behandeling en tijdelijk kleur spuiten dan van de zomer het netjes doen. Denk aan de pekel op de wegen momenteel.
Plaats reactie