Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Project offroad style and on the road again 'banded steelies'

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Project offroad style

Bericht door Pascal-141 »

Icebox schreef:Daar heb ik hem netjes 3.4. In Nederland trouwens achter ook 3.4 en voor 3.8
Sinja , dat is écht te hoge bandendruk voor de BF Goodrich banden hoor ! Dat is echt helemaal nergens voor nodig , en door die te hoge bandendruk hebben ze ook minder grip , en dan bedoel ik niet alleen in zand of zo , maar ook gewoon op de weg bij regen enz .
De BFG's lijken altijd te plat te staan , dit komt gewoon omdat ze bolle zijwangen hebben.
Ik heb ze zelf op 3 bar nu . (Om door slijk te rijden is die 3 bar zelfs nog veel te hoog)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Project offroad style

Bericht door Icebox »

Ik heb dat nog niet gemerkt. Maar, ik ga niet eigenwijs doen. Ik zal er wat lucht uitlaten.

:driveT4 :yes
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Project offroad style

Bericht door schnarf »

geen stuur, was airbag stuur.

maar wel de veren gekocht bij Jan Kamper

volgende week weer verder.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Project offroad style

Bericht door DNS »

Is het een probleem als het een airbagstuur is dan? Als die niet geactiveerd/aangesloten is zou er toch ook niets mee gebeuren, of is dat te simpel gedacht?
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Project offroad style

Bericht door Multivan Generation »

nee, is zo..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Project offroad style

Bericht door schnarf »

Ik had geen zin in een airbag stuur, het zou best kunnen passen , dat weet ik niet eens :ikrij

komt misschien later nog wel eens, maar ik dacht dat een audi 80 stuur van 86-91 zo zou passen want zoiets had ik vroeger in mijn t3, dit stuur is van '95 dus ging ik twijfelen.
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Project offroad style

Bericht door schnarf »

Vandaag de transformatie, van 5 cm lager naar ik weet niet hoeveel hoger :nuts

de 15 inch mercedes e klasse ET 37 velgen met BFG , ik vond de schuine letters op de band en de schuine gaten in het wiel wel geinig.

Afbeelding

voor
Afbeelding

na
Afbeelding

helemaal goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Project offroad style

Bericht door Icebox »

:yes :yes
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Project offroad style

Bericht door schnarf »

dat vind ik ook :yes

hij rijdt ook wel lekker hoor, er zit weer comfort in, ik denk dat ik achter nog wel 2, 19 mm schijven plaats.

Volgende wordt het spatbord vervangen, daar ga ik zaterdag mee aan de slag, ik hoop dat dat lukt in 2 dagen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Project offroad style

Bericht door Pascal-141 »

schnarf schreef:dat vind ik ook :yes

hij rijdt ook wel lekker hoor, er zit weer comfort in, ik denk dat ik achter nog wel 2, 19 mm schijven plaats.

Volgende wordt het spatbord vervangen, daar ga ik zaterdag mee aan de slag, ik hoop dat dat lukt in 2 dagen
Ziet er knap uit zo :toppie

Heb je er vooraan wel op gelet tijdens het verhogen dat de binnenste homokineten nog voldoende ruimte hebben bij het subframe ?
Bij mij is het namelijk mm werk :knipoog

Als je geen ABS hebt , dan zal je achteraan de remdrukregeling ook nog wel moeten bijstellen, anders heb je onvoldoende remdruk bij de achterwielen. :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Project offroad style

Bericht door schnarf »

bedankt voor de tips Pascal,

Ik zal zaterdag even checken wat betreft de homokineten, de remdruk regelaar heb ik inderdaad niet veranderd, maar gezien het feit dat de auto origineel ook al niet laag is denk ik dat dat wel meevalt. (ik heb bij het verlagen eigenlijk ook niets veranderd :bonk .)

De rolomtrek is natuurlijk wel behoorlijk toegenomen maar het is verbazend hoe goed ie nog rijdt en trekt.

Ik zal even met een TamTam kijken hoeveel de afwijking is.

De torsie zal wel behoorlijk vast hoor, en ik moest best een stukkie draaien na een uurtje body builden had ik ongeveer 3 cm verschil op het schroefdraad. :ie

toch een behoorlijk resultaat hij staat eigenlijk wel hoog genoeg voor.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Project offroad style

Bericht door Pascal-141 »

schnarf schreef:bedankt voor de tips Pascal,

Ik zal zaterdag even checken wat betreft de homokineten, de remdruk regelaar heb ik inderdaad niet veranderd, maar gezien het feit dat de auto origineel ook al niet laag is denk ik dat dat wel meevalt. (ik heb bij het verlagen eigenlijk ook niets veranderd :bonk .)


toch een behoorlijk resultaat hij staat eigenlijk wel hoog genoeg voor.
Remdrukregelaar word heel vaak vergeten bij verlagen of verhogen . Maar dit heeft eigenlijk wel een grote impact op het remvermogen van de auto ...
Bij het verlagen is er een minder groot probleem : hoe lager de auto , hoe meer remdruk (omdat de remdrukregelaar dan "denkt" dat er veel gewicht inzit (omdat hij lager hangt dan normaal) , dus dan remmen je achterste remmen zowieso goed mee.
Maar ... bij het verhogen word de remdrukregelaar een beetje "verstrooid" , en word de remdruk afgeknepen , waardoor je achterste remmen te weinig remdruk krijgen , en bijgevolg rem je hoofdzakelijk om de voorste remmen , en de achterste remmen gaan eerder wat "wrijven" tijdens het remmen ipv echt te remmen .
Soms is het zo extreem , dat de achterste remschijven (bij de modellen vanaf 96) gewoon verroesten omdat ze niet meer "gebruikt" worden ... Collega van me had dat probleem .
Is eigenlijk best wel gevaarlijk , want bij een noodstop ga je gewoon voluit rechtdoor tijdens het remmen . (op de voorste remmen alleen) (... ik spreek uit eigen ervaring ... :groteogen )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Project offroad style

Bericht door Harry 341 »

Is wel een "komisch" effect als je in een bocht in de ankers gaat....kijk je ineens je achterligger in de ogen... :ie :jump
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Project offroad style

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:Is wel een "komisch" effect als je in een bocht in de ankers gaat....kijk je ineens je achterligger in de ogen... :ie :jump
Gisteren had ik een (ongeremde) aanhanger erachter met pakweg 350kg aan gewicht in de aanhanger.
Ik reed op een kleine natte weg ,en kwam ineens een vrachtwagen tegen en we konden elkaar niet passeren , dus ik rem af en "glijd" gewoon pakweg 10m door met geblokkeerde voorwielen (gelukkig mooi rechtuit gebleven) ... :ie
Na het weekend dringend eens die remdrukregelaar afstellen aan de nieuwe hoogte .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Project offroad style

Bericht door schnarf »

Ik ga dat ook even regelen, bedankt.
Plaats reactie