Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schuifdak afwatering maken..?

vragen over de T4
Plaats reactie
T4beach
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 apr 2013, 20:45

Schuifdak afwatering maken..?

Bericht door T4beach »

Ik heb een af-fabriek schuifdak in mijn T4 zitten, alleen dat af-fabriek is ook niet alles. Blijkbaar heeft dit dat alleen een goot rondom en geen afwatering buizen door de A-stijlen. Omdat het maar blijft lekken zit ik er aan te denken om zelf maar afwaterings slangen te maken. Dus hemel eruit, gaatjes in de bak boren en tuutje met slangetje eraan.... alleen heeft iemand enig idee hoe ik het water naar buiten kan leiden en niet de dorpels in...?
PS de foto is niet mijn dak, maar een voorbeeld van mijn dak...
Bijlagen
vw dak.JPG
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Schuifdak afwatering maken..?

Bericht door Harry 341 »

Bij dit dak zit er geen bak onder...logisch ook want er zit geen afwatering.
Er zit alleen een montageframe onder.
wat heb je gedaan om de lekkage te stoppen?
De rubbers al goed schoongemaakt?
En ook goed het randje van de rubbers nagekeken op steentjes en vuil wat ertussen kan zitten?
Verder het rubber dunnetjes met zuurvrije vaseline insmeren.
En trekt mechanisme het dak nog goed (strak) dicht?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifdak afwatering maken..?

Bericht door Multivan Generation »

Een origineel schuifdak af-fabriek zou wel degelijk afwaterings slangen moeten hebben.
Wellicht kan het zo zijn, dat ze verstopt zitten..

A-stijlen naar beneden en eventueel bij de B-stijlen naar beneden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
T4beach
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 apr 2013, 20:45

Re: Schuifdak afwatering maken..?

Bericht door T4beach »

Nou geloof me, dit is een af fabriek dat zonder afwatering. Blijkbaar zijn er 2 typen geweest, als het dak tussen de hemel verdwijnt heeft het wel afwatering slangen, als het naar buiten open gaat heeft het alleen een opvangbak zonder slangen.
Schoonmaken heb ik reeds gedaan maar helemaal water lek vrij krijg je het nooit. Vandaar dat ik er slangen aan wil maken..
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Schuifdak afwatering maken..?

Bericht door odorf »

T4beach schreef:alleen heeft iemand enig idee hoe ik het water naar buiten kan leiden en niet de dorpels in...?
Slang (aquariumslang oid) vanaf het schuifdak tussen het dak en de bekleding naar de rand van de deurrubbers. Deurrubbers in de bovenhoek loshalen. en in de metalen rand een gaatje boren en de slang met wat kit, sikaflex ofzo een paar cm naar beneden gericht vastplakken. Misschien een kleine uitsparing in het deurrubber maken. Dan zit het buiten het deurrubber en loopt het vocht naar buiten. En ik zou dan de voorste hoeken nemen. De bus staat standaard licht voorover (achter hoger)

Oplossing bedacht uit de losse pols hoor. :yes

Dit diagram geeft wel slangen aan, maar is van een ruit in het middendeel.
http://www.iauto.lt/vag/VW/Transporter_ ... =100090702
Van de voorzijde kan ik het ook niet vinden.
http://www.iauto.lt/vag/VW/Transporter_ ... =100090703
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Schuifdak afwatering maken..?

Bericht door Harry 341 »

T4beach schreef:Nou geloof me, dit is een af fabriek dat zonder afwatering. Blijkbaar zijn er 2 typen geweest, als het dak tussen de hemel verdwijnt heeft het wel afwatering slangen, als het naar buiten open gaat heeft het alleen een opvangbak zonder slangen.
Schoonmaken heb ik reeds gedaan maar helemaal water lek vrij krijg je het nooit. Vandaar dat ik er slangen aan wil maken..
Kun je een foto maken van het frame aan de binnenkant?
Als het dezelfde is als op de foto is het een Webasto...dan zou je het bovendeel van het dak kunnen vervangen...
Is niet zoveel werk en vrij gemakkelijk...
Maat op het dak 41 x 78 cm?
groeten,Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
T4beach
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 apr 2013, 20:45

Re: Schuifdak afwatering maken..?

Bericht door T4beach »

Ja de glasplaat kan eraf geloof ik. Ik heb inderdaad de versie van http://www.iauto.lt/vag/VW/Transporter_ ... =100090703" onclick="window.open(this.href);return false;
Is inderdaad wel een idee om de slangen langs de deurrubbers naar buiten te leiden. Denk alleen dat het wind geruis oplevert als je het aan de bovenzijde zou maken..
Heeft iemand ooit de hemel bekleding verwijderd? Kwam op het forum ergens tegen dat je en stukje naar voren moet duwen....?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Schuifdak afwatering maken..?

Bericht door Harry 341 »

Bij een dak dat naar binnen tussen de hemel gaat zitten de afvoeren door de A stijl en komen bij het onderste scharnier naar buiten,bij het dak waar we het nu over hebben kunnen geen slangen geplaatst worden....
Simpel omdat er geen bak onder zit....maar dat wist je al...
Enige oplossing is het hele spul demonteren en een nieuw bovendeel incl. frame erin.
Hemel demonteren...zonnekleppen en binnenverlichting er af,evt. Handgrepen ook...voorzichtig iets naar voren en de klips aan weerszijden loswippen...als je A stijlen hebt die doorlopen boven de deuren moeten die er ook af.
Grt Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie