Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouwproject naar Camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33936
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: cilinderkoppakking vervangen + extra dingen
Vandaag ben ik er eens ingevlogen.
Eerst het brandstoffilter vervangen, en getest en hopla dat werkte al.
Daarna de bus de garage in gereden en genoeg sleutelruimte voor de bus:
Grilles verwijderd:
Motor beschermbak verwijderd en de olie al uit het blok laten lopen:
verstuiver leidingen losgemaakt van de pomp:
Interkoeler en radiateur verwijderd:
Beetje kaal zo,
maar wel lekker toegankelijk om de verstuivers te verwijderen met een persoonlijke verstuivertrekker :
Morgen weer verder met downpijp losmaken, turbo verwijderen, inlaat- en uitlaat spruitstuk verwijderen, en de kop demonteren en dan ook nog de distributie riemen enz verwijderen, en de carterpan. Olie aanzuigbuis wil ik ook schoonmaken.
Wordt vervolgd.
Totaal vandaag 2 uur en een kwartier op het gemakje.
Eerst het brandstoffilter vervangen, en getest en hopla dat werkte al.
Daarna de bus de garage in gereden en genoeg sleutelruimte voor de bus:
Grilles verwijderd:
Motor beschermbak verwijderd en de olie al uit het blok laten lopen:
verstuiver leidingen losgemaakt van de pomp:
Interkoeler en radiateur verwijderd:
Beetje kaal zo,
maar wel lekker toegankelijk om de verstuivers te verwijderen met een persoonlijke verstuivertrekker :
Morgen weer verder met downpijp losmaken, turbo verwijderen, inlaat- en uitlaat spruitstuk verwijderen, en de kop demonteren en dan ook nog de distributie riemen enz verwijderen, en de carterpan. Olie aanzuigbuis wil ik ook schoonmaken.
Wordt vervolgd.
Totaal vandaag 2 uur en een kwartier op het gemakje.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 14 feb 2015, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ombouwproject naar Camper
Blijf vooral posten, leuk project om te volgen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Ombouwproject naar Camper
@ jan2009:
Dat stuk karton waar Peter op ligt geeft ook warmte
Mvrgr,
Charles Vos
Dat stuk karton waar Peter op ligt geeft ook warmte
Mvrgr,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
-
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39
Re: Ombouwproject naar Camper
Goed bezig zeg ik.
Ga je er ook andere verstuivers inzetten?
Ga je er ook andere verstuivers inzetten?
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
- Multivan Generation
- Berichten: 33936
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
cilinderkoppakking vervangen + extra dingen
Vandaag verder gegaan,
Eerst maar eens een paar foto's van het radiateur- interkoeler pakket:
Ja een heel "dik" pakket:
Het idee is om de radiateur te vernieuwen en beide ventilatoren te vervangen.
De downpijp losmaken van de turbo was een hele toer
Ging niet echt op een fatsoenlijke manier dus dan eerst maar inlaatspruitstuk verwijderd.
Distributie op BDP gezet en de pomp geblokkeerd.
Even wat foto's gemaakt van de markeringspunten, want die zijn niet heel duidelijk:
Bij de versnellingsbak:
Inkerving bij de pomp:
Inkerving bij pompwiel:
Kleppendeksel verwijderd:
De vaccuümpomp, een overzicht:
De cilinderkop er af:
Zuigers van cilinder 4 en 5 hebben wat koelvloeistof lekkage ontvangen.
Blok heeft 360.000 gelopen en ziet er nog heel goed uit, hoon groeven aanwezig, de verstuiver nozzles zat wat roet op, zeker geen aankoek.
Verstuivers worden NIET vervangen, waarom zouden we ook, ze zijn prima..
De cilinderkop op de werkbank en soms drupt er nog wat olie uit:
Kleppen zagen er ook best nog schoon uit, wel ietwat aankoek daar waar ze in de kop zitten (te zien als ze iets open staan).
Dus de kop ziet er zeker niet verkeerd uit maar wordt maandag afgeperst en dan weten we meer.
De koppakking is minutieus onderzocht en inderdaad tussen cilinder 4 en 5 was er een onregelmatigheid te zien.
Morgen beginnen met multiriem spanner en hydrolager vervangen,
daarna de versnellingsbak steun en de carterpan verwijderen, en ook nog de thermostaat vervangen.
De VW curry worsten genuttigd, een hele "kluif"
Nokkenas keerringen aan beide zijden lekten,
de krukas keerring bijrijderszijde lekte, en ook nog wat andere pakkingen(oa kleppendeksel pakking) verder een omlooprol die niet helemaal fris meer was.
Laten we zeggen dat het nu nodig was.
Wordt vervolgd..
Eerst maar eens een paar foto's van het radiateur- interkoeler pakket:
Ja een heel "dik" pakket:
Het idee is om de radiateur te vernieuwen en beide ventilatoren te vervangen.
De downpijp losmaken van de turbo was een hele toer
Ging niet echt op een fatsoenlijke manier dus dan eerst maar inlaatspruitstuk verwijderd.
Distributie op BDP gezet en de pomp geblokkeerd.
Even wat foto's gemaakt van de markeringspunten, want die zijn niet heel duidelijk:
Bij de versnellingsbak:
Inkerving bij de pomp:
Inkerving bij pompwiel:
Kleppendeksel verwijderd:
De vaccuümpomp, een overzicht:
De cilinderkop er af:
Zuigers van cilinder 4 en 5 hebben wat koelvloeistof lekkage ontvangen.
Blok heeft 360.000 gelopen en ziet er nog heel goed uit, hoon groeven aanwezig, de verstuiver nozzles zat wat roet op, zeker geen aankoek.
Verstuivers worden NIET vervangen, waarom zouden we ook, ze zijn prima..
De cilinderkop op de werkbank en soms drupt er nog wat olie uit:
Kleppen zagen er ook best nog schoon uit, wel ietwat aankoek daar waar ze in de kop zitten (te zien als ze iets open staan).
Dus de kop ziet er zeker niet verkeerd uit maar wordt maandag afgeperst en dan weten we meer.
De koppakking is minutieus onderzocht en inderdaad tussen cilinder 4 en 5 was er een onregelmatigheid te zien.
Morgen beginnen met multiriem spanner en hydrolager vervangen,
daarna de versnellingsbak steun en de carterpan verwijderen, en ook nog de thermostaat vervangen.
De VW curry worsten genuttigd, een hele "kluif"
Nokkenas keerringen aan beide zijden lekten,
de krukas keerring bijrijderszijde lekte, en ook nog wat andere pakkingen(oa kleppendeksel pakking) verder een omlooprol die niet helemaal fris meer was.
Laten we zeggen dat het nu nodig was.
Wordt vervolgd..
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Ombouwproject naar Camper
Lekker bezig Peter! Haalt het bedrijf wat de kop afperst ook de nokkenas los en vervangen zij ook de keerringen?
Is het handiger om ook je voorbumper te demonteren?
Volg dit weer met belangstelling
Is het handiger om ook je voorbumper te demonteren?
Volg dit weer met belangstelling
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Multivan Generation
- Berichten: 33936
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
nieuwe olie peilbuis zit er op,
Pakking vervangen tussen huis en oliekoeler vervangen.
Ben nu bezig met vechten om de multieriemspanner te vervangen
Pakking vervangen tussen huis en oliekoeler vervangen.
Ben nu bezig met vechten om de multieriemspanner te vervangen
- Multivan Generation
- Berichten: 33936
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Zo dat was een dag met 2 gezichten,
sommige dingen gingen best gemakkelijk,
terwijl andere zaken echt frustrerend waren.
Even een paar plaatjes bij het praatje..
Nog een plaatje van gisteren avond toen ik de ventilatoren los wilde halen van het frame:
Een nieuwe radiateur die ik gekocht had als een voor een 150 pk, ja ja ---> past dus niet he.
Blijkt er een voor een 102 pk te zijn. Dus ik heb nu een nieuwe radiateur voor een 102 pk over. Iemand interesse hier in?
Thermostaat huis losgemaakt dus de thermostaat is nu zichtbaar:
Het thermostaat huis zat wat kalkachtige drap in, dus gaan we goed schoonmaken of vervangen.
De trillingsdemper op de krukas zag er nog heel erg goed uit
Scheelt weer muntjes..
Oliepeilstok geleidebuis van een AXG gemonteerd en hier een vergelijking tussen eentje van een AJT/ACV(rechts) en eentje van een AXG(links).
En de nieuwe geleide buis gemonteerd:
En een afbeelding van mijn olie peilstok(omdat het anders als anders is ):
Oliekoeler pakking vervangen:
En even een plaatje om het verschil tussen een oude/gebruikte en een nieuwe pakking te zien rechts is de nieuwe
Daarna de multiriem spanner vervangen.
Ik dacht even de hele beugel er onder uit te sleutelen.
Tsja, dat viel heel vies tegen. Uiteindelijk eerst het hydrolager maar vervangen.
Het oude hydrolager:
kijk naar het rubber in het midden, helemaal naar boven geknald.
En de nieuwe waarbij het rubber ongeveer 1 cm dieper zit:
Nieuwe geplaatst:
Daarna de multiriemspanner vervangen, mag ook wel na bijna 360.000 km trouwe dienst
Nou en vervolgens de versnellingsbak steun met demper vervangen want er zat een scheur in (wel bekend).
En dan aan de onderzijde de carterpan verwijderen.
En daarbij heeft gereedschap van Oskar zijn dienst echt wel bewezen
Er wilden 2 boutjes t.h.v. de rechter aandrijfas dus echt niet los, heeft me bijna 3 kwartier gekocht .. Stomme boutjes.
Oskar DANK En David natuurlijk ook
Wat zaten al die boutjes eigenlijk achterlijk vast
Filmpje gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=9edIq7Ncowg
Onze bus is af-fabriek geleverd met vloeibare pakking tussen de carterpan en het blok. Nou dat laagje was echt flinterdun
De olie aanzuigbuis(die UFO in het midden) en de onderzijde van de peilstok links op de foto te zien:
En Eliane heeft nóg een filmpje gemaakt wat leuk is om te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=IM6i2QTZ3ks
Dat zie je anders (bijna) nooit.
Voor de anderen,
dat karton op de vloer, ligt er omdat ik niet hele grote vlekken op de garage vloer wil hebben
Niet voor de kou, daartegen werk je gewoon wat harder dan krijg je het vanzelf wel warm..
Morgen wordt de kop afgeperst(en weten we meer, ook wat het misschien extra moet gaan kosten) en gaan we de dag gebruiken om onderdelen te bestellen en verzamelen.
Leuke dag geweest vandaag en ik ben blij dat al het oude zeer van lekkages etcetera nu eens allemaal aangepakt kan worden..
We kunnen lekker overal bij..
Wordt vervolgd..
sommige dingen gingen best gemakkelijk,
terwijl andere zaken echt frustrerend waren.
Even een paar plaatjes bij het praatje..
Nog een plaatje van gisteren avond toen ik de ventilatoren los wilde halen van het frame:
Een nieuwe radiateur die ik gekocht had als een voor een 150 pk, ja ja ---> past dus niet he.
Blijkt er een voor een 102 pk te zijn. Dus ik heb nu een nieuwe radiateur voor een 102 pk over. Iemand interesse hier in?
Thermostaat huis losgemaakt dus de thermostaat is nu zichtbaar:
Het thermostaat huis zat wat kalkachtige drap in, dus gaan we goed schoonmaken of vervangen.
De trillingsdemper op de krukas zag er nog heel erg goed uit
Scheelt weer muntjes..
Oliepeilstok geleidebuis van een AXG gemonteerd en hier een vergelijking tussen eentje van een AJT/ACV(rechts) en eentje van een AXG(links).
En de nieuwe geleide buis gemonteerd:
En een afbeelding van mijn olie peilstok(omdat het anders als anders is ):
Oliekoeler pakking vervangen:
En even een plaatje om het verschil tussen een oude/gebruikte en een nieuwe pakking te zien rechts is de nieuwe
Daarna de multiriem spanner vervangen.
Ik dacht even de hele beugel er onder uit te sleutelen.
Tsja, dat viel heel vies tegen. Uiteindelijk eerst het hydrolager maar vervangen.
Het oude hydrolager:
kijk naar het rubber in het midden, helemaal naar boven geknald.
En de nieuwe waarbij het rubber ongeveer 1 cm dieper zit:
Nieuwe geplaatst:
Daarna de multiriemspanner vervangen, mag ook wel na bijna 360.000 km trouwe dienst
Nou en vervolgens de versnellingsbak steun met demper vervangen want er zat een scheur in (wel bekend).
En dan aan de onderzijde de carterpan verwijderen.
En daarbij heeft gereedschap van Oskar zijn dienst echt wel bewezen
Er wilden 2 boutjes t.h.v. de rechter aandrijfas dus echt niet los, heeft me bijna 3 kwartier gekocht .. Stomme boutjes.
Oskar DANK En David natuurlijk ook
Wat zaten al die boutjes eigenlijk achterlijk vast
Filmpje gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=9edIq7Ncowg
Onze bus is af-fabriek geleverd met vloeibare pakking tussen de carterpan en het blok. Nou dat laagje was echt flinterdun
De olie aanzuigbuis(die UFO in het midden) en de onderzijde van de peilstok links op de foto te zien:
En Eliane heeft nóg een filmpje gemaakt wat leuk is om te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=IM6i2QTZ3ks
Dat zie je anders (bijna) nooit.
Voor de anderen,
dat karton op de vloer, ligt er omdat ik niet hele grote vlekken op de garage vloer wil hebben
Niet voor de kou, daartegen werk je gewoon wat harder dan krijg je het vanzelf wel warm..
Morgen wordt de kop afgeperst(en weten we meer, ook wat het misschien extra moet gaan kosten) en gaan we de dag gebruiken om onderdelen te bestellen en verzamelen.
Leuke dag geweest vandaag en ik ben blij dat al het oude zeer van lekkages etcetera nu eens allemaal aangepakt kan worden..
We kunnen lekker overal bij..
Wordt vervolgd..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 20 sep 2017, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouwproject naar Camper
Indrukwekkend zulk groot onderhoud
Mooie, duidelijke foto's. Erg leerzaam.
Volg het met grote belangstelling!
Succes!
Mooie, duidelijke foto's. Erg leerzaam.
Volg het met grote belangstelling!
Succes!
Vriendelijkste groet,
Patrick
Never get so busy making a living that you forget to make a life..
Patrick
Never get so busy making a living that you forget to make a life..
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
- Locatie: bollenstreek
Re: Ombouwproject naar Camper
Ik zeg; respect!! Nu ja, als het mislukt, ander blok erin is ook een mogelijkheid....
oftewel, IK begin er niet aan.....
oftewel, IK begin er niet aan.....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Ombouwproject naar Camper
Goed bezig zeg en ook erg interessant . Ik volg je op de voet.
- Multivan Generation
- Berichten: 33936
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
oliepomp
Even onderdelen halen en even iets overleggen bij een VW dealer..
Gaat hierover: http://www.t4-wiki.de/wiki/%C3%96lpumpe
Hoe dat tandwiel er zonder beschadigen af te halen?
Heb al een poelietrekker,
maar ik denk dat ik een plaatje ga maken dat ik met de 4 boutjes op het tandwiel vastbout,
en de centrale krukas bout ga gebruiken om de poelietrekker op te centreren en het zo los ga trekken.
Ben benieuwd hoe de VW dealer dit doet, misschien hebben ze er iets speciaals voor..
Gaat hierover: http://www.t4-wiki.de/wiki/%C3%96lpumpe
Hoe dat tandwiel er zonder beschadigen af te halen?
Heb al een poelietrekker,
maar ik denk dat ik een plaatje ga maken dat ik met de 4 boutjes op het tandwiel vastbout,
en de centrale krukas bout ga gebruiken om de poelietrekker op te centreren en het zo los ga trekken.
Ben benieuwd hoe de VW dealer dit doet, misschien hebben ze er iets speciaals voor..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33936
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Oliepomp pakking
Het gaat dus over dit tandwiel:
Ik had een plaatje gemaakt en heb een poelietrekker om zo het tandwieltje er af te trekken.
Even geprobeerd en toen was het tijd om de bestelde onderdelen op te halen.
Daar nagevraagd en een gouden tip gekregen, monteer de trillingsdemper terug met de 4 boutjes en wrik hem dan voorzichtig los door de trillingsdemper axiaal te bewegen, en verdomd zeg na een minuut of 3 kwam het los.
De oliepomp op de werkbank, je kunt goed zien dat de krukas keerring olie door liet:
De oliepomp pakking zelf lekte ook, dat is hier op de foto aan de rechter zijde te zien:
Nieuwe krukas keerring monteren met behulp van een tip van Oskar (ik was te voorzichtig!)
Beetje vaseline tussen de 2 afdicht ringen:
Pomp was ondertussen wat schoongemaakt en het blok, daar waar de olie gelekt had ook,
en de oliepomp ging gladjes over de krukas.
Met een beetje mazzel heb ik straks de carterpan gereinigd terug zo dat ik daar verder mee kan.
Ik had een plaatje gemaakt en heb een poelietrekker om zo het tandwieltje er af te trekken.
Even geprobeerd en toen was het tijd om de bestelde onderdelen op te halen.
Daar nagevraagd en een gouden tip gekregen, monteer de trillingsdemper terug met de 4 boutjes en wrik hem dan voorzichtig los door de trillingsdemper axiaal te bewegen, en verdomd zeg na een minuut of 3 kwam het los.
De oliepomp op de werkbank, je kunt goed zien dat de krukas keerring olie door liet:
De oliepomp pakking zelf lekte ook, dat is hier op de foto aan de rechter zijde te zien:
Nieuwe krukas keerring monteren met behulp van een tip van Oskar (ik was te voorzichtig!)
Beetje vaseline tussen de 2 afdicht ringen:
Pomp was ondertussen wat schoongemaakt en het blok, daar waar de olie gelekt had ook,
en de oliepomp ging gladjes over de krukas.
Met een beetje mazzel heb ik straks de carterpan gereinigd terug zo dat ik daar verder mee kan.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouwproject naar Camper
Mooi werk allemaal weer top foto's en uitleg
Straks weer als nieuw,staaltje mooi werk
Ook leuk dat stukje van Erdem in beeld gebracht maakt heel mooi spul
Al met al leuk om te volgen
Straks weer als nieuw,staaltje mooi werk
Ook leuk dat stukje van Erdem in beeld gebracht maakt heel mooi spul
Al met al leuk om te volgen
Rob & Lize