Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.5 TDI start weer wel maar wel gek

vragen over de T4
Plaats reactie
Jkiewiet
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2014, 19:11

T4 2.5 TDI start weer wel maar wel gek

Bericht door Jkiewiet »

Hallo allemaal,

Mijn T4 uit 97 (wijsneus) wilde eerst niet meer starten. Na een nieuwe accu wilde het nog steeds niet lukken, na het schoonmaken/ontroesten van de kabel op de startmotor wilde het weer starten. Maar helaas niet zoals normaal. De dagteller gaat steeds weer op nul en het klinkt anders. Ik hoor ook een soort gezoem/getik binnen, net als bij dat je de hoofdzekering er in en er weer uit doet. Tijdens het accu verwisselen zag ik een kabel onder de accu los liggen (dus bij linkerkoplamp, zie foto), ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Daarnaast gloeit het lampje van de mistlicht nu soms half op.

Het lampje van de gloeispiraal is trouwens al wat langer aan het knipperen, maar dat moet ik eens gaan uit laten lezen. Heeft tot nu toe geen problemen veroorzaakt.

Wie weet wat dit bovenstaande zou kunnen zijn? Alvast dank voor de moeite!

Grt,

Jeroen


Afbeelding of

https://www.dropbox.com/s/55h7wo9owqgkl ... 0.jpg?dl=0
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: T4 2.5 TDI start weer wel maar wel gek

Bericht door RRider »

Hallo Jeroen,

laten we beginnen met het starten. De wagen doet het dus en rijdt begrijp ik?
Wat is er precies gek aan het starten? Hoe lang duurt het voordat hij aanslaat.
Is het 'gekke geluid' er ook bij warme start?
Jkiewiet
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2014, 19:11

Re: T4 2.5 TDI start weer wel maar wel gek

Bericht door Jkiewiet »

Bedankt voor je reactie.

Ja hij rijdt nu en als die warm is start hij heel snel. Maar als die koud is kan je meerdere tikken horen (misschien relais?) en duurt het ietsje langer. Maar naar mijn menig niet echt te lang.De lampjes op dashboard kunnen dan op het getik weer aan/uit gaan.

Het lijkt wel als ik de sleutel omdraai dat alles gereset wordt, de dagteller gaat dus ook steeds naar nul (ook als de motor warm is).

De startmotor is 4 jaar geleden vervangen door een gereviseerde. De accu is dus nieuw

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan:) Alvast dank!

Grt,


Jeroen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.5 TDI start weer wel maar wel gek

Bericht door Multivan Generation »

Meet eens live op de 2 accupolen wat de spanning doet bij een startpoging. Dat je dagteller even wegvalt, is verklaarbaar als je spanning beneden de 10.5 volt ongeveer zakt. Een nieuwe accu zegt hierbij even niets.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: T4 2.5 TDI start weer wel maar wel gek

Bericht door RRider »

Doet de autoradio het? Is iemand onlangs met de autoradio bezig geweest? Heb eerder gezien bij een Lupo, dat als de geheugendraad kortsluiting maakt, dat dan ook de dagteller het niet meer doet. Zitten op dezelfde zekering en die was dus doorgebrand.
Plaats reactie