Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zekeringkast T4
Zekeringkast T4
Op verzoek van een aantal weetjewellers hier een topic over de zekeringkast in een T4.
De zekeringkast of wel het elektrische hart in onze bus.
Je kunt stellen dat er aan de zekeringkast van de eerst T4 uit 1991 tot de laatste in +/- 2004 niks is veranderd. Hij ziet er nog steeds zo uit: en als we hem omdraaien: Wat wel in de loop der jaren is veranderd zijn de zaken die er op en onder aan toegevoegd zijn, maar hier over later meer.
De gebruikte relais aan de voorzijde zijn afhankelijk van welk type motor er in de bus zit: Benzine of Diesel en ook weer wat voor type benzine of diesel zoals injectie, V6, TDI, of atmosferische diesel.
Wat er aan luxe in de bus zit: mistlampen, dubbele claxon, koplamp-sproei installatie, Airco of achter wisser(s) en sproei instalatie.
aan de achterzijde zitten de stekkers van de kabelbomen naar de diverse componenten en hoofd aansluitingen. Ze zijn gemerkt met de letters van het alfabet om ze in te kunnen delen en terug te vinden: A t/m Z
Zo heb je dus A1 en A2 dit is voor de kabelboom van het licht en heeft gele 8 polige stekkers en b.v stekker M is een zwarte 6 polige stekker voor de kabelboom van de brandstof tank zo hebben ze allemaal hun eigen functie.
Je kunt dit precies terug vinden in de electrische schema's onder het hoofdstuk Inbouwplaats delen/multi stekkers.
Een stekker wil ik nog apart vermelden en dat is: Z2 of wel je hoofd massa op de zekeringkast, zit deze niet goed of is de aansluiting op je accu niet goed (hij gaat rechtstreeks naar de - van de accu), dan kan deze je veel zoek uren naar onduidelijke, vaak wisselende, storingenbezorgen. Wordt vervolgd....
De zekeringkast of wel het elektrische hart in onze bus.
Je kunt stellen dat er aan de zekeringkast van de eerst T4 uit 1991 tot de laatste in +/- 2004 niks is veranderd. Hij ziet er nog steeds zo uit: en als we hem omdraaien: Wat wel in de loop der jaren is veranderd zijn de zaken die er op en onder aan toegevoegd zijn, maar hier over later meer.
De gebruikte relais aan de voorzijde zijn afhankelijk van welk type motor er in de bus zit: Benzine of Diesel en ook weer wat voor type benzine of diesel zoals injectie, V6, TDI, of atmosferische diesel.
Wat er aan luxe in de bus zit: mistlampen, dubbele claxon, koplamp-sproei installatie, Airco of achter wisser(s) en sproei instalatie.
aan de achterzijde zitten de stekkers van de kabelbomen naar de diverse componenten en hoofd aansluitingen. Ze zijn gemerkt met de letters van het alfabet om ze in te kunnen delen en terug te vinden: A t/m Z
Zo heb je dus A1 en A2 dit is voor de kabelboom van het licht en heeft gele 8 polige stekkers en b.v stekker M is een zwarte 6 polige stekker voor de kabelboom van de brandstof tank zo hebben ze allemaal hun eigen functie.
Je kunt dit precies terug vinden in de electrische schema's onder het hoofdstuk Inbouwplaats delen/multi stekkers.
Een stekker wil ik nog apart vermelden en dat is: Z2 of wel je hoofd massa op de zekeringkast, zit deze niet goed of is de aansluiting op je accu niet goed (hij gaat rechtstreeks naar de - van de accu), dan kan deze je veel zoek uren naar onduidelijke, vaak wisselende, storingenbezorgen. Wordt vervolgd....
Groet, Oskar.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: Zekeringkast T4
Goed Dick, gaan we verder
Eerst een link: http://www.t4-wiki.de/wiki/Mehrfachstecker" onclick="window.open(this.href);return false; dat scheelt een hoop schrijf werk, en voor mensen die wat moeite met de Duitse taal hebben geef ik graag gerichte vertalingen
De zekeringkast in de T4 is een veel gebruikte: o.a. in de Caddy, Corrado, Golf, Golf cabrio (zelfs tot 2002), Jetta, Passat en Vento.
De meeste tot en met ongeveer 1998. Vanaf dan doet steeds meer het CAN-bus zijn intrede, hierdoor veranderd de hele opzet van de elektrische installatie in de auto.
Wij T4 rijders houden het gewoon simpel en overzichtelijk (nou ja?...!)
Met de komst van steeds meer verbruikers en accessoires worden de eisen steeds hoger, de zekeringkast wordt uitgebreid. In de bouwjaren '91 tot '96 worden er z.g.n. potentiaal verdelers op de zekering kast geplaatst dit om meerdere componenten die dezelfde aansluiting delen te bundelen, een soort verdeel blokjes De verschillende kleurtjes hebben weer te maken met de functie die ze hebben b.v. grijs is voor de verzamelde dashboard/schakelaar verlichting (KL58b). Zwart +na contact en tijdens starten(KL.15), Wit voor diagnose K-lijn (KL.K).
Hier komen langzaam maar zeker ook je KL.(klem) codes en kleuren te voorschijn.
Met de introductie van o.a. de TDI-motoren en de daarbij behorende uitbreiding van stuurapparaten die over de K-lijn uit te lezen en te programmeren zijn kwamen er vanaf tweede helft 1996 steeds meer relais en/of verdeel blokjes op de zekeringkast te zitten. .
De genoemde bouwjaren zijn geen exacte regel er zijn altijd uitzonderingen die het extra spannend maken
Wordt vervolgd.
Eerst een link: http://www.t4-wiki.de/wiki/Mehrfachstecker" onclick="window.open(this.href);return false; dat scheelt een hoop schrijf werk, en voor mensen die wat moeite met de Duitse taal hebben geef ik graag gerichte vertalingen
De zekeringkast in de T4 is een veel gebruikte: o.a. in de Caddy, Corrado, Golf, Golf cabrio (zelfs tot 2002), Jetta, Passat en Vento.
De meeste tot en met ongeveer 1998. Vanaf dan doet steeds meer het CAN-bus zijn intrede, hierdoor veranderd de hele opzet van de elektrische installatie in de auto.
Wij T4 rijders houden het gewoon simpel en overzichtelijk (nou ja?...!)
Met de komst van steeds meer verbruikers en accessoires worden de eisen steeds hoger, de zekeringkast wordt uitgebreid. In de bouwjaren '91 tot '96 worden er z.g.n. potentiaal verdelers op de zekering kast geplaatst dit om meerdere componenten die dezelfde aansluiting delen te bundelen, een soort verdeel blokjes De verschillende kleurtjes hebben weer te maken met de functie die ze hebben b.v. grijs is voor de verzamelde dashboard/schakelaar verlichting (KL58b). Zwart +na contact en tijdens starten(KL.15), Wit voor diagnose K-lijn (KL.K).
Hier komen langzaam maar zeker ook je KL.(klem) codes en kleuren te voorschijn.
Met de introductie van o.a. de TDI-motoren en de daarbij behorende uitbreiding van stuurapparaten die over de K-lijn uit te lezen en te programmeren zijn kwamen er vanaf tweede helft 1996 steeds meer relais en/of verdeel blokjes op de zekeringkast te zitten. .
De genoemde bouwjaren zijn geen exacte regel er zijn altijd uitzonderingen die het extra spannend maken
Wordt vervolgd.
Groet, Oskar.
Re: Zekeringkast T4
Uiteindelijk kwam vanaf 1999 de grote verdeellijst op de zekering kast te zitten, er zijn inmiddels zoveel extra's op de t4 te koop dat er gewoon geen ruimte meer is om het aan te sluiten.
Zaken als: Electr. ramen, spiegels+verwarming, centrale portier vergrendeling, stoelverwarming, ABS/ESP, airco/climatronic, navigatie en ga zo maar door. Boven op dit blok kunnen weer losse relais en /of zekeringen geschoven worden.
Ook komt er onder de zekeringkast nog een houder bij voor extra zekeringen, voor o.a. ABS, climatronic, extra verwarming, hands free telefoon set, enz.
De functie en de kleurtjes van de aansluitingen op de grote aansluit lijst behandel ik later.
Zaken als: Electr. ramen, spiegels+verwarming, centrale portier vergrendeling, stoelverwarming, ABS/ESP, airco/climatronic, navigatie en ga zo maar door. Boven op dit blok kunnen weer losse relais en /of zekeringen geschoven worden.
Ook komt er onder de zekeringkast nog een houder bij voor extra zekeringen, voor o.a. ABS, climatronic, extra verwarming, hands free telefoon set, enz.
De functie en de kleurtjes van de aansluitingen op de grote aansluit lijst behandel ik later.
Groet, Oskar.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: Zekeringkast T4
En ik ook. Ik vind het geweldig. Kan nu al mijn cv ook aansluiten op de zekering kast en niet meer rechtstreeks van de accu. Ben wel benieuwd hoe de anderen er tegenaan kijken nog maar weinig berichtjes van anderen.
Dick
Dick
Groetjes Dick 1076
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Zekeringkast T4
Het was ook nieuw voor mij, dus ik had Oskar gevraagd om info.
Zeer informatief
Zeer informatief
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Zekeringkast T4
Leuk jongens bedankt voor de complimenten.
We gaan verder: Om de grote verdeellijst werkend te krijgen heb je eigenlijk maar drie hulp kabeltjes nodig:
De dikke voor de constant + (KL30) Deze zit met drie kleine stekkers op de 30+ lijst en met de andere kant (grote stekker) op de 30 van de zekering kast.(zie foto in het begin van het verhaal, achterzijde zekering kast).
Het tweede aansluit kabel(tje) is voor de + na contact KL 15,15A, de schakelaar en instrumenten verlichting KL58b en de KL XA. .
Als laatste hebben we nog remlicht en snelheidssignaal nodig in de lijst en deze komt van stekker W. Blauw is HG (Hoch Geschwindigkeit) en oranje KL 54.
Blijft over: TK o.l.(roze) KL K (wit) TK m.l.(bruin).......uitleg volgt!
We gaan verder: Om de grote verdeellijst werkend te krijgen heb je eigenlijk maar drie hulp kabeltjes nodig:
De dikke voor de constant + (KL30) Deze zit met drie kleine stekkers op de 30+ lijst en met de andere kant (grote stekker) op de 30 van de zekering kast.(zie foto in het begin van het verhaal, achterzijde zekering kast).
Het tweede aansluit kabel(tje) is voor de + na contact KL 15,15A, de schakelaar en instrumenten verlichting KL58b en de KL XA. .
Als laatste hebben we nog remlicht en snelheidssignaal nodig in de lijst en deze komt van stekker W. Blauw is HG (Hoch Geschwindigkeit) en oranje KL 54.
Blijft over: TK o.l.(roze) KL K (wit) TK m.l.(bruin).......uitleg volgt!
Groet, Oskar.
Re: Zekeringkast T4
De kleurtje van de verdeellijst en hun funktie.
KL K (wit) hier zitten de diagnose draden van de verschillende stuur apparaten op oftewel de K-lijn.
KL 58b(grijs) dit is alle instrumenten en schakelaar verlichting NA de dimmer in je lichtschakelaar.
KL 15A (Groen) dit is + na contact EN tijdens starten wordt beveiligd door zekering 14.
KL15 (zwart) + na contact en tijdens starten geen aparte zekering.
KL XA (roze/lila) dit is een +na contact, maar valt weg tijdens starten, dit is voor grote verbruikers zoals verlichting. valt uit om tijdens starten het volle accu vermogen tot beschikking te hebben.
KL30(rood) direct 12V + van de accu NIET gezekerd! De verbruikers die je hier op aansluit moet je met een aparte zekering beveiligen, hij komt dus rechtstreeks van je accu!
En dan als laatste aan de voorkant HG (blauw) dit is je snelheidssignaal voor je tellerklok, navigatie, parkeersensoren, ABS/ESP enz. enz.
We draaien de verdeellijst om: Dan krijgen we van links naar rechts: HG(blauw)snelheidssignaal.
KL.30 (rood) direct 12V +.
KL.54 (oranje) dit is je remlicht signaal. Wordt gebruikt voor je ABS/ESP, Cruise Control, enz.
KL.15 (zwart)
KL.15A (groen)
TK o.l. (roze) Deurcontact zonder last, dit is de tweede aansluiting in je linker deurcontact en wordt door je tellerklok gebruikt om te weten of de bestuurders deur open staat of niet.
KL.58b (grijs).
KL.K (wit), en als laatste,
TK m.l. (bruin) voor alles wat je aan wil sturen met je deur contacten.
Je ziet dat je al deze functies niet meer gaat redden met de losse blokjes bovenop de zekeringkast, wat er gebruikt wordt is natuurlijk sterk afhankelijk van motor type en uitrustings niveau van de auto.
Zijn er vragen, stel ze gerust. Zal (voorlopig) als laatste de zekeringen onder de zekeringkast nog behandelen.....Dus: Wordt vervolgd.
Van links naar rechts: TK m.l.(bruin) = deurcontact met last, d.w.z dat hier je binnen verlichting mee geschakeld wordt.KL K (wit) hier zitten de diagnose draden van de verschillende stuur apparaten op oftewel de K-lijn.
KL 58b(grijs) dit is alle instrumenten en schakelaar verlichting NA de dimmer in je lichtschakelaar.
KL 15A (Groen) dit is + na contact EN tijdens starten wordt beveiligd door zekering 14.
KL15 (zwart) + na contact en tijdens starten geen aparte zekering.
KL XA (roze/lila) dit is een +na contact, maar valt weg tijdens starten, dit is voor grote verbruikers zoals verlichting. valt uit om tijdens starten het volle accu vermogen tot beschikking te hebben.
KL30(rood) direct 12V + van de accu NIET gezekerd! De verbruikers die je hier op aansluit moet je met een aparte zekering beveiligen, hij komt dus rechtstreeks van je accu!
En dan als laatste aan de voorkant HG (blauw) dit is je snelheidssignaal voor je tellerklok, navigatie, parkeersensoren, ABS/ESP enz. enz.
We draaien de verdeellijst om: Dan krijgen we van links naar rechts: HG(blauw)snelheidssignaal.
KL.30 (rood) direct 12V +.
KL.54 (oranje) dit is je remlicht signaal. Wordt gebruikt voor je ABS/ESP, Cruise Control, enz.
KL.15 (zwart)
KL.15A (groen)
TK o.l. (roze) Deurcontact zonder last, dit is de tweede aansluiting in je linker deurcontact en wordt door je tellerklok gebruikt om te weten of de bestuurders deur open staat of niet.
KL.58b (grijs).
KL.K (wit), en als laatste,
TK m.l. (bruin) voor alles wat je aan wil sturen met je deur contacten.
Je ziet dat je al deze functies niet meer gaat redden met de losse blokjes bovenop de zekeringkast, wat er gebruikt wordt is natuurlijk sterk afhankelijk van motor type en uitrustings niveau van de auto.
Zijn er vragen, stel ze gerust. Zal (voorlopig) als laatste de zekeringen onder de zekeringkast nog behandelen.....Dus: Wordt vervolgd.
Groet, Oskar.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Zekeringkast T4
Perfect, daar ga ik zeker wat aan hebben, wil nog steeds lampjes aan in de camper als er 1 van de deuren open gaat achterin/zijkant
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Zekeringkast T4
hier ga ik binnen kort wat aan hebben want kwa opties is mijne wat kaal dus als ik er wa rommel ingooi zal dit altijd handig zijn
Thx 4 sharing !!!
Thx 4 sharing !!!
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: Zekeringkast T4
Preachtige uitleg allemaal ,waar krijg je dat nog in welke garage
De Oskar garage dus
Prima die kennis en leer er veel van ....schouderklopje van mij hoor ...
Jij kwam toch ook naar de camper meeting op 16 april ?
De Oskar garage dus
Prima die kennis en leer er veel van ....schouderklopje van mij hoor ...
Jij kwam toch ook naar de camper meeting op 16 april ?
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Re: Zekeringkast T4
Jazeker Ben ik kom ook naar het kamper weekeinde.
Zoals beloofd nog een stukje over de losse zekeringhouder onder de zekeringkast, deze is toegevoegd om de zekeringen voor alle opties kwijt te kunnen: Verder kun je hier ook zekeringen plaatsen voor dingen die je aan wil sluiten op de (rode)KL.30 in de verzamellijst bovenop. 15 extra mogelijkheden om, overzichtelijk, af te kunnen zekeren. VW heeft er een aantal vast in gebruik:
1. 12V aansluitingen voor auto's zonder tweede accu,
2. Constant + voor de trekhaak-aansluitdoos,
3. Schuifdak,
4. de D3W bijverwarmer.,
5. ABS,
6. Telefoon,
7. Zwaailicht of TAXI bordje,
8. Dak ventilator,
9. Radio vanaf augustus 2000,
10.Centrale portiervergrendeling,
11.Stoelverwarming,
12.Achterruit verwarming+spiegel verwarming,
13.Klimatronic,
14.Klimatronic,
15.Klimatronic.
Dit alles afhankelijk van uitvoering, bouwjaar, motortype, enz.
Ook hier geldt weer dat er allerlei zaken door elkaar gebruikt zijn dus uitzonderingen zijn er altijd op de regel.
Heb je weinig opties heb je dus veel ruimte om zelf extra zekeringen te plaatsen.
De zekeringhouders en stekkertjes die in de verzamellijst passen zijn los te koop, hier de onderd. nrs. Zekeringhouder: 701 937 530
Stekkertjes rood voor KL 30: 7D0 937 711, en de ander stekkertjes: 7D0 937 701 KD. Voor de laatste krijg je een bruin universeel stekkertje dat in alle KL aansluitingen past, de verschillende kleurtjes zijn niet leverbaar.
Tot zo ver. Zijn er vragen stel ze gerust, zijn er dingen waar je meer over wil weten of bijzonderheden in je eigen bus waar je niet uitkomt vragen mag altijd en zal ook proberen er een zinnig antwoord op te geven.
Zoals beloofd nog een stukje over de losse zekeringhouder onder de zekeringkast, deze is toegevoegd om de zekeringen voor alle opties kwijt te kunnen: Verder kun je hier ook zekeringen plaatsen voor dingen die je aan wil sluiten op de (rode)KL.30 in de verzamellijst bovenop. 15 extra mogelijkheden om, overzichtelijk, af te kunnen zekeren. VW heeft er een aantal vast in gebruik:
1. 12V aansluitingen voor auto's zonder tweede accu,
2. Constant + voor de trekhaak-aansluitdoos,
3. Schuifdak,
4. de D3W bijverwarmer.,
5. ABS,
6. Telefoon,
7. Zwaailicht of TAXI bordje,
8. Dak ventilator,
9. Radio vanaf augustus 2000,
10.Centrale portiervergrendeling,
11.Stoelverwarming,
12.Achterruit verwarming+spiegel verwarming,
13.Klimatronic,
14.Klimatronic,
15.Klimatronic.
Dit alles afhankelijk van uitvoering, bouwjaar, motortype, enz.
Ook hier geldt weer dat er allerlei zaken door elkaar gebruikt zijn dus uitzonderingen zijn er altijd op de regel.
Heb je weinig opties heb je dus veel ruimte om zelf extra zekeringen te plaatsen.
De zekeringhouders en stekkertjes die in de verzamellijst passen zijn los te koop, hier de onderd. nrs. Zekeringhouder: 701 937 530
Stekkertjes rood voor KL 30: 7D0 937 711, en de ander stekkertjes: 7D0 937 701 KD. Voor de laatste krijg je een bruin universeel stekkertje dat in alle KL aansluitingen past, de verschillende kleurtjes zijn niet leverbaar.
Tot zo ver. Zijn er vragen stel ze gerust, zijn er dingen waar je meer over wil weten of bijzonderheden in je eigen bus waar je niet uitkomt vragen mag altijd en zal ook proberen er een zinnig antwoord op te geven.
Groet, Oskar.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Zekeringkast T4
Oskar, hoofdmassa foto klopt niet, neem aan dat je de bruine aan de zijkant bedoeld.
Verder erg netjes, is het nog een idee om alle relais te benoemen? zit er trouwens verschil tussen de grijze en zwarte 53?
Verder erg netjes, is het nog een idee om alle relais te benoemen? zit er trouwens verschil tussen de grijze en zwarte 53?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Zekeringkast T4
Het is de aansluiting in het groen omlijnde vakje rechts bovenin, oftewel Z2
Groet, Oskar.