Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gekende problemen T6?

vragen over de T6
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 636
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door MarkV »

Pascal-141 schreef:Maar schrik niet van het verbruik van de benzineversies , in vergelijking met de TDIs .
Jep (ik ben ervaringsdeskundige :lach). Verbruik ergens tussen 1 op 8 en 1 op 11 afhankelijk van rijstijl en lengte van de rit.
Als je niet perse vanwege milieuzones een benzine moet hebben, zou ik een 150pk diesel aanraden.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3790
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door krekwakwol »

@Pascal, vraagje tussendoor, maar niet onbelangrijk in dit geval. Hoe kan ik zien dat de motor het roetfilter aan het regenereren is, hij geeft hier op het dashboard geen aanwijzing.
Ik heb me dat wel eens afgevraagd, want dan zou je nog een stukje door kunnen rijden tot hij klaar is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Pascal-141 »

krekwakwol schreef: 23 jun 2024, 18:49 @Pascal, vraagje tussendoor, maar niet onbelangrijk in dit geval. Hoe kan ik zien dat de motor het roetfilter aan het regenereren is, hij geeft hier op het dashboard geen aanwijzing.
Ik heb me dat wel eens afgevraagd, want dan zou je nog een stukje door kunnen rijden tot hij klaar is.
Enkele kenmerken :
-verhoogd toerental, 1000tr/min ipv de standaard 820tr/min
-verhoogd verbruik bij stationair draaien : van 0,7 0f 0,8L/min naar 1,0L/min
- ventilator zal ook draaien tot de regen cyclus
-motorgeluid , diegenen onder ons die letten op details horen het ook aan het motorgeluid dat een regeneratie aan de gang is.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
edwardfotografie
Berichten: 271
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door edwardfotografie »

Ik lift even mee in dit topic.

Gisteren na een stuk snelweg en thuis arriveren draaide de t6 1000tr/min. Ik hoorde de ventilator flink draaien dus dacht meteen aan het regenereer proces, hetgeen ik niet wilde afbreken.

Is het dan oké de auto met stationaire motor te laten draaien tot er weer 900tr/min zijn (hetgeen ik gedaan heb) of moet de auto daarvoor hoger in de toeren draaien en had ik dus nog een stuk moeten gaan rijden?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3790
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door krekwakwol »

Volgens mij is stationair toerental niet voldoende, even doorrijden heb ik al eens gelezen.

Maar handig zou zijn als het roetfilterlampje tijdens het regenereren zou knipperen o.i.d. dan kun je gelijk even doorrijden
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Pascal-141 »

edwardfotografie schreef: 24 jun 2024, 16:23 Ik lift even mee in dit topic.

Gisteren na een stuk snelweg en thuis arriveren draaide de t6 1000tr/min. Ik hoorde de ventilator flink draaien dus dacht meteen aan het regenereer proces, hetgeen ik niet wilde afbreken.

Is het dan oké de auto met stationaire motor te laten draaien tot er weer 900tr/min zijn (hetgeen ik gedaan heb) of moet de auto daarvoor hoger in de toeren draaien en had ik dus nog een stuk moeten gaan rijden?
Stationair laten draaien is beter dan gewoon meteen uitzetten en de cyclus onderbreken. Wanneer je hem stationair laat draaien zal de auto dit herkennen en na een paar minuten de cyclus in een soort van pauze zetten. Bij de volgende start zal de regeneratie terug verder gaan. (Dit is bij een T6.1 toch zo , ik veronderstel dat dit bij een T6 ook wel zo al zal zijn?)
Nog een stukje blijven rijden is uiteraard het beste , dan kan de regen cyclus gewoon afgewerkt worden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Tess
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jun 2024, 17:04

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Tess »

MarkV schreef: 23 jun 2024, 18:00
Pascal-141 schreef:Maar schrik niet van het verbruik van de benzineversies , in vergelijking met de TDIs .
Jep (ik ben ervaringsdeskundige :lach). Verbruik ergens tussen 1 op 8 en 1 op 11 afhankelijk van rijstijl en lengte van de rit.
Als je niet perse vanwege milieuzones een benzine moet hebben, zou ik een 150pk diesel aanraden.

Verbruik is geen probleem… Mijn huidige daily is ook niet uitzonderlijk zuinig (en ook super 98).
Milieuzones zijn wel en niet een probleem hé, mijn andere auto blijft ook en die mag er nog wel een tijd in (euro 4 benzine).
Je vindt gewoon amper benzine bussen in die prijsklasse! Er was er eentje en toen ik belde was die al verkocht.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 683
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Jan anno NU »

Pascal-141 schreef: 24 jun 2024, 14:56
krekwakwol schreef: 23 jun 2024, 18:49 @Pascal, vraagje tussendoor, maar niet onbelangrijk in dit geval. Hoe kan ik zien dat de motor het roetfilter aan het regenereren is, hij geeft hier op het dashboard geen aanwijzing.
Ik heb me dat wel eens afgevraagd, want dan zou je nog een stukje door kunnen rijden tot hij klaar is.
Enkele kenmerken :
-verhoogd toerental, 1000tr/min ipv de standaard 820tr/min
-verhoogd verbruik bij stationair draaien : van 0,7 0f 0,8L/min naar 1,0L/min
- ventilator zal ook draaien tot de regen cyclus
-motorgeluid , diegenen onder ons die letten op details horen het ook aan het motorgeluid dat een regeneratie aan de gang is.
Vanaf welk bouwjaar zit er een regeneratie cyclus ingebakken?

En maakt dat ook net het verschil tussen Euro 5 of Euro 6 ?
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Multivan Generation »

regeneratie cyclus is gekomen toen de roetfilters geïntroduceerd werden om deze regelmatig even schoon te maken.
Bij de T5 bouwjaar 2006 geloof ik, is dat gekomen.
Bijlagen
SSP_330 diesel partikel filter.pdf
(3.07 MiB) 8 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 28 jun 2024, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 950
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door SyncRoon »

mijn 2007 2.5 TDI BPC met dpf doet dit. Verhoogd stationair kom ik geregeld tegen en ook scherpe 'verbrand ijzer' luchtje alsof de uitlaat hoge temperaturen genereert.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 683
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Jan anno NU »

Multivan Generation schreef: 28 jun 2024, 18:15 regeneratie cyclus is gekomen toen de roetfilters geïntroduceerd werden om deze regelmatig even schoon te maken.
Bij de T5 bouwjaar 2006 geloof ik, is dat gekomen.
Ok , daar ontkom ik dus niet aan mocht ik de T4 willen vervangen.
Het is wel compleet next level.
:knipoog
T4 2,5 TDI 2002
Plaats reactie