Hallo Weetjewellers,
In de eerste plaats het beste gewenst voor 2009
Voordat ik mijn bus om ga bouwen als camper wil ik eerst alles gaan isoleren tegen de warmte / kou /geluid.
Wat voor materiaal kan ik daar het beste voor gebruiken?
Het moet natuurlijk wel materiaal zijn wat geen vocht opneemt neem ik aan.
Hallo Peter,
Bedankt voor de tips.
Ik had het eerlijk gezegt al een keer voorbij zien komen op het forum, maar kon het niet weervinden.
Vooral dat isolatiefolie van de G@mm@ lijkt mij wel een goed idee.
Heeft volgens mij een goede warmte / koude isolerende werking.
Dat folie van de gamma zou ik tegenwoordig af raden,
Je krijgt daardoor condens tussen de koude carrosserie en het folie.
Ik ben daar per ongeluk eens achter gekomen.
Bij mij is het er nu weer uit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Het beste is om eerst alle grotere plaatdelen te "ontdreunen" door deze te beplakken met bitumen plaat, dit maakt echt ontzettend veel uit. Vervolgens het verdere isoleren doen met schuim met een gesloten celstructuur, zodat er geen waterdamptransport kan plaatsvinden door het schuim. Geschikte schuimen hiervoor zijn die uit de koudetechniek (Armaflex etc...) of het speciale Reimo Xtrem schuim. Op de Duitse Ebay kun je vaak een goede koop doen.
Als lijm is de Pattex contactlijm (de voor hoge temperatuur geschikte versie) zeer geschikt. Ik heb vorig jaar een 5-liter canister gescoord op Ebay voor 35 Euro. Met deze contactlijm echter in de winter goed oppassen, één nachtvorstje erover in de schuur en het is onbruikbaar.
Ik heb nog een aantal platen zelfklevende bitumenplaat (van de akoestiekwinkel), circa 80cm x 80 cm, over (gratis). Voor de liefhebber wil ik deze wel meenemen naar de nieuwsjaarmeeting. Het verwerken moet echter in een verwarmde ruimte gebeuren of in het voorjaar, momenteel is de bitumen erg bros en breekbaar.
Multivan Generation schreef:Dat folie van de gamma zou ik tegenwoordig af raden,
Je krijgt daardoor condens tussen de koude carrosserie en het folie.
Ik ben daar per ongeluk eens achter gekomen.
Bij mij is het er nu weer uit..
Ok,
Daar zit ook wat in.
Condens moeten we niet hebben.
Ik ga vandaag eens bij de bouwmarkt eens een beetje rondsnuffelen.
Het beste is om eerst alle grotere plaatdelen te "ontdreunen" door deze te beplakken met bitumen plaat, dit maakt echt ontzettend veel uit. Vervolgens het verdere isoleren doen met schuim met een gesloten celstructuur, zodat er geen waterdamptransport kan plaatsvinden door het schuim. Geschikte schuimen hiervoor zijn die uit de koudetechniek (Armaflex etc...) of het speciale Reimo Xtrem schuim. Op de Duitse Ebay kun je vaak een goede koop doen.
Als lijm is de Pattex contactlijm (de voor hoge temperatuur geschikte versie) zeer geschikt. Ik heb vorig jaar een 5-liter canister gescoord op Ebay voor 35 Euro. Met deze contactlijm echter in de winter goed oppassen, één nachtvorstje erover in de schuur en het is onbruikbaar.
Ik heb nog een aantal platen zelfklevende bitumenplaat (van de akoestiekwinkel), circa 80cm x 80 cm, over (gratis). Voor de liefhebber wil ik deze wel meenemen naar de nieuwsjaarmeeting. Het verwerken moet echter in een verwarmde ruimte gebeuren of in het voorjaar, momenteel is de bitumen erg bros en breekbaar.
Hallo Harm,
Bedankt voor de tip.
En wat die bitumenplaat betreft, die mag je voor mij wel meenemen naar de nieuwjaarsmeeting.
Ik wil ze wel graag hebben.