Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onderhoudsinterval handgeschakelde versnellingsbak

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Onderhoudsinterval handgeschakelde versnellingsbak

Bericht door pluuke »

Om de hoeveel km moet deze vervangen worden ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Onderhoudsinterval handgeschakelde versnellingsbak

Bericht door Harm »

Bedoel je het vervangen van de versnellingsbak of verversen van de olie?
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Onderhoudsinterval handgeschakelde versnellingsbak

Bericht door pluuke »

Ik bedoel de olie !
Heb bij deze buitentemperaturen wat last van moeilijker schakelen van vrij naar 1 en van 1 naar 2.
Eenmaal op temp alles soepel.
Zou het synchroniseren moeilijker gaan omdat de kwaliteit van de olie terugloopt / viscositeit verandert tot buiten de "bandbreedte" van de multigrade-waardes van de bakolie (75W90)....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Onderhoudsinterval handgeschakelde versnellingsbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, meer omdat de olie dikker is door lage temperatuur en de bak er dus meer moeite mee heeft om dan te synchroniseren.

Een synchromeshring (het onderdeel dat zorgt voor synchronisatie in de bak) heeft aan de binnenzijde scherpe randjes die door de oliefilm op het tandwiel (conische flens) snijden als je schakeld, daardoor drukt de Synch.ring tegen die flens en de wrijving remt het tandwiel af, of versneld het, zodat de snelheid (ongeveer) gelijk wordt aan de snelheid van de schakelmof en deze over de tandkrans van het tandwiel kan glijden.

Als de olie dikker is snijdt de synch.ring moeilijker door de oliefilm --> minder afremmen/versnellen van tandwiel---> moeilijk schakelen.

Waarom dat met een hogere kilometerstand meer merkbaar is dan bij een lagere komt omdat die scherpe randjes op de synch.ring tijdens gebruik slijten en dus ook al moeilijker door de olie snijden.

Verversen kan in principe nooit kwaad, VW zei voorheen dat het bij een T4 nooit hoeft......zijn ze inmiddels een beetje van terug gekomen, ze houden nu meen ik 200.000 aan, maar ergens tussen de 100 en 150 zou zelf aanhouden :werkaanT4 , die paar liter olie zijn de kosten niet.

Maar stug schakelen kan ook uit het mechanisme komen, onder de pookhoes en dergelijke de scharnierpunten smeren schijnt veel verschil te maken...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Onderhoudsinterval handgeschakelde versnellingsbak

Bericht door pluuke »

Thanx voor je antwoord Roger, het is me weer helemaal duidelijk....was het verhaal van die groeven aan binnenzijde van de ringen even kwijt, daar zal idd veel van de oorzaak in (kunnen) zitten.......Km stand is 160.000.
Zal de zaak ook eens smeren bij de pook e.d., zal idd ook schelen.
En olie verversen, zijn de kosten ook niet.
Dat moeizame schakelen is shit, bus voelt daardoor bij vorst als een oude T3 aan !!!
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Onderhoudsinterval handgeschakelde versnellingsbak

Bericht door Ron Mokum 383 »

Ik heb afgelopen donderdag mijn bus gekieteld :love
Wat heb ik gedaan:
Oliefilter, brandstoffilter origineel van dealer.
Olie ververst Castrol 10-W40 machnetic + toevoeging Tri Star Lube (goede ervaring mee)
Olie versnellingsbak ververst , ( dit uit voorzorg, 162000 Km )+ dezelfde toevoeging.
Remolie ververst.
Waarom olie verversen versnellingsbak?
Ik had op de site al eens gelezen van iemand die ook ging verversen en dat er bruine drap uit kwam, dit na 200000 Km.
Ik had,of heb het nog? dat weet ik nog niet, is nog te kort geleden, dat ik af en toe van uit stilstand, hem moeilijk in z'n 1 kreeg,
Dus nu maar afwachten.
Versnellingsbak olie TAF-X van Castrol ( voor geschreven door VW ) ik betaalde per ltr €16 er gaat 2 1/2 ltr. in.
Nb.bij het aftappen van de olie, viel het mij nog mee, geen bruine drap.

Gr.Ron. :T44EVER
Laatst gewijzigd door Ron Mokum 383 op 14 feb 2009, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
jordydereus

Re: Onderhoudsinterval handgeschakelde versnellingsbak

Bericht door jordydereus »

heb niet lang gelden ook mijn bakolie ververst , in de hoop dat het beter zou schakelen.
maar helaas.
bij koud weer nog steeds slecht in 1 en kraken bij 2.
bij warme temperatuur , is er niks meer aan de hand.
km stand 231.000 km
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Onderhoudsinterval handgeschakelde versnellingsbak

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Ik heb hetzelfde als Jordy. Schakelen van 1 naar 2 bij koude motor lastig. Alsof de tandwielen niet in elkaar willen grijpen. Je moet door een weerstand heen. Bij warme motor geen probleem. Als de auto een nacht heeft stilgestaan, kun je probleemloos, bij niet draaiende motor, alle versnellingen schakelen. Ook 1 naar 2 gaat zonder haperen.
2.4D AAB 308000 km 1992. Vorig jaar augustus bakolie ververst. Castrol.

M.vr. gr.
Herman744
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onderhoudsinterval handgeschakelde versnellingsbak

Bericht door Pascal-141 »

Dat moeilijk schakelen bij koud weer , kun je best oplossen door (wanneer je de olie van de bak ververst) een mengeling te gebruiken van 2/3 versnellingsbak olie (75W-90) en 1/3 ATF olie .
Ik gebruik dit mengsel al meer dan 10 jaar in verschillende auto's , ben er heel tevreden over.
(Het was trouwens een kerel die niks anders doet dan versnellingsbak revisies die me dit mengsel aanraadde)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Onderhoudsinterval handgeschakelde versnellingsbak

Bericht door pluuke »

Hoi Pascal
Wat is de gedachte hierachter...?
Weet zo niet welke SAE grade de ATF heeft, maar neem aan dat 1/3 hiervan op het geheel de samenstelling (en viscositeit) dusdanig verandert, dat hierdoor een betere combinatie ontstaat ?

Overigens heb ik gemerkt dat :
Als je wilt schakelen van 1 naar 2 en je geeft de bak echt veel tijd om te synchroniseren (de pook echt langzaam en niet te hard in de versnelling trekken (duurt seconden), en dan wachten tot ie invalt), dit heel vredig gaat.
Of dit uiteindelijk komt doordat de scherpte van de synchroniseerringen af is, of dat de olie te dik is, is de vraag.
Lijkt me toch vroeg voor de ringen om bij 160.000 versleten te zijn ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie