André schreef:. . . . . okee dan, vanmiddag was het best mooi weer en genoeg licht.
Dus even de slangen van de turbo er af gehaald, en inderdaad zowel aan de zuig als de perskant van de turbo olie in de slangen en de turbo zelf.
Even het asje beetgepakt en gekeken of er speling op zat . . . . en inderdaad zat daar wel speling op maar ik vond het moeilijk om vast te stellen of het axiaal of radiaal was. Ik had het idee dat het radiaal was maar 100 % zeker ben ik er niet van.
Wat me nog meer ovalde was dat het ronddraaien van het schopenrad best zwaar ging !!
In mijn veronderstelling moet het schoepenrad heel erg makkelijk te draaien zijn maar ik kan dat natuurlijk mis hebben.
Iemand nog ideeën ?????
André
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)
:alarm
ik zou er niet meer mee rijden, er is dus heel duidelijk wat mis met deze turbo, wat er precies aan mankeerd is heel lastig te zeggen zonder de turbo in mn handen te hebben, maar als je er mee rijd is de kans zeer groot aanwezig dat het inlaatwiel tegen het huis komt (als dat nu al niet gebeurd.. zwaar draaien heb je het over) in dat geval draaid het inlaatwiel aan gruzels, je as zal breken, en de brokstukken gaan hoogstwaarschijnlijk je motor in, die het dan ook zal begeven met een beetje pech.
dus als je hem nu demonteerd en hem naar jasons turbo world in hoevelaken brengt, dan is ie misschien nog te reviseren en zullen de kosten nog enigsinds meevallen, een gebruikte turbo van de sloop of zo zal goedkoper zijn, maar de pest is dat je nooit weet wat je koopt.
ndat je de turbo er weer op hebt gezet (de gereviseerde of andere) moet je ff op de volgende punten letten
- vervang je olie en filter
- vervang het luchtfilter
-reinig de carterontluchting (als hier aangekoekte olieklonters in zitten dan kan je nieuwe turbo binnen de kortste keren weer stuk gaan)
-controleer voor je er mee wilt rijden of de turbo olie krijgt (starten met gedemonteerde leiding, niet hoger dan stationair laten draaien, en ff met olie spuitje de turbo voorzien van olie in de aanvoeraansluiting, waarschijnlijk hoeft dat laatse niet eens, als het goed is heb je binnen 3 seconden olie uit de leiding) dan monteer je de boel pas echt.
- verder alle aanzuig en pers leidingen even reinigen
succes ermee