Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
wagen trilt
wagen trilt
De laatste weken viel me op dat mijn T5 steeds meer trilde bij snelheden vanaf 70 km/u. Ik dacht dat de banden onbalans hadden. Bij de bandenspecialist bleek dat de banden niet uit balans waren maar onrond . Ik kon de banden via tyre-trimmen weer perfect rond laten maken. Maar aangezien we waarschijnlijk geen strenge winter meer verwachten, heb ik de zomerbanden weer gemonteerd. Wat een verschil :klappen :klappen :klappen . Ik ken mijn eigen eigen auto niet meer terug.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
- Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
- Contacteer:
Re: wagen trilt
Heb je ook enig idee hoe het is gekomen dat je winterbanden onrond zijn geworden? En wat ga je van het najaar doen: Nieuwe of de oude behandelen? Ben ik nieuwsgierig naar.
Re: wagen trilt
Hallo Wjwellers,
Ik heb destijds mijn vw op winterbanden af laten leveren.
Eigenlijk heb ik nooit bij stil gestaan wat de snelheid index van die banden is.
Aangezien het ook nog een gechipte 174 pk is die de opgegeven topsnelheid wel aardig kan overschrijden.
Omdat ik af en toe nog wel eens in duitsland hem even flink de sporen wil geven kon dit mischien nog wel eens niet zo verstandig zijn. Kan me zo voorstellen dat dit tot enige onrondheid kan leiden. En mischien nog wel veel erger.
Vaniac eigenlijk bedankt voor je hint ga direct kijken en kom er nog wel even op terug.
Succes allemaal.
Ik heb destijds mijn vw op winterbanden af laten leveren.
Eigenlijk heb ik nooit bij stil gestaan wat de snelheid index van die banden is.
Aangezien het ook nog een gechipte 174 pk is die de opgegeven topsnelheid wel aardig kan overschrijden.
Omdat ik af en toe nog wel eens in duitsland hem even flink de sporen wil geven kon dit mischien nog wel eens niet zo verstandig zijn. Kan me zo voorstellen dat dit tot enige onrondheid kan leiden. En mischien nog wel veel erger.
Vaniac eigenlijk bedankt voor je hint ga direct kijken en kom er nog wel even op terug.
Succes allemaal.
Re: wagen trilt
Hallo Wjwellers,
Heb het direct maar even opgezocht,
Het betreft hier conti's met de volgende aanduiding 215/65 r 16c
Nu staat de r voor de snelheid en ik heb het opgezocht tot 170 km per uur.
Ehh voor alle snelle busjes van tegenwoordig, kijk even naar je snelheids index van je winterbanden. Volgens mij mag je ze dan nog wel monteren maar moet je een sticker op je dashbord plakken met de max te rijden toegestane snelheid met deze winterbanden.
Om het tactisch uit te drukken, eigenlijk heb ik gecontstateerd dat deze banden een tamelijk vrij grote marge hebben ten aanzien van de maximale snelheid.
Ik zal het in iedergeval niet meer doen.
Succes allemaal.
Heb het direct maar even opgezocht,
Het betreft hier conti's met de volgende aanduiding 215/65 r 16c
Nu staat de r voor de snelheid en ik heb het opgezocht tot 170 km per uur.
Ehh voor alle snelle busjes van tegenwoordig, kijk even naar je snelheids index van je winterbanden. Volgens mij mag je ze dan nog wel monteren maar moet je een sticker op je dashbord plakken met de max te rijden toegestane snelheid met deze winterbanden.
Om het tactisch uit te drukken, eigenlijk heb ik gecontstateerd dat deze banden een tamelijk vrij grote marge hebben ten aanzien van de maximale snelheid.
Ik zal het in iedergeval niet meer doen.
Succes allemaal.
Re: wagen trilt
Hoe stel je vast dat je banden "onrond" zijn?
ik zelf heb ook last van trillen (weliswaar T4 maar dat maakt bij banden niet uit)
die trilt ook zo net boven de 80 en de garage kan niks vinden
zijn ook bij de profile geweest voor balanceren etc maar geen resultaat
ik zelf heb ook last van trillen (weliswaar T4 maar dat maakt bij banden niet uit)
die trilt ook zo net boven de 80 en de garage kan niks vinden
zijn ook bij de profile geweest voor balanceren etc maar geen resultaat
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Re: wagen trilt
soms zie je het aan de buitenkant niet maar na goed kijken kan het 1 band zijn die net niet meer geheel rond is
(laatst zelf gehad, zo aan de buitenkant niks te zien, ff op de brug waarbij de wielen vrij komen dan was het goed te zien,lag dus gewoon aan 1 band waar dus een bobbel in zat presies in het loopvlak, band vervangen en weg zijn de trillingen)
(laatst zelf gehad, zo aan de buitenkant niks te zien, ff op de brug waarbij de wielen vrij komen dan was het goed te zien,lag dus gewoon aan 1 band waar dus een bobbel in zat presies in het loopvlak, band vervangen en weg zijn de trillingen)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: wagen trilt
de R staat voor radiaal
het gaat om het getal 102/100 (laadvermogen) met letter R, T, of H
de R , T , of H aanduiding is dan het snelheidssymbool
bij personenwagen banden is het een enkele cijfercombinatie bv 85H dus tot 210km/h
bij lichtere bestelwagenbanden zijn 2 cijfercombinaties aangebracht 1 van de 2 is bedoeld voor dubbellucht
soms staan er op bestelwagen banden geen load index maar enkel kg
bv max620kg bij 450kpa
betekend dus maximale belading van 620 kg per band bij een druk van 450kpa (4.5 bar)
het gaat om het getal 102/100 (laadvermogen) met letter R, T, of H
de R , T , of H aanduiding is dan het snelheidssymbool
bij personenwagen banden is het een enkele cijfercombinatie bv 85H dus tot 210km/h
bij lichtere bestelwagenbanden zijn 2 cijfercombinaties aangebracht 1 van de 2 is bedoeld voor dubbellucht
soms staan er op bestelwagen banden geen load index maar enkel kg
bv max620kg bij 450kpa
betekend dus maximale belading van 620 kg per band bij een druk van 450kpa (4.5 bar)
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 18:11
Re: wagen trilt
Beste Vaniac, betrof dit Vredestein winterbanden?
Gr. Theo
Gr. Theo
Re: wagen trilt
Mijn winterbanden zijn van het merk Continental, type Wintercontact. 215/65-16. Loadindex 102. Bij Profile Tyre Center hebben ze een balanceer apparaat waarmee je voorafgaand aan het balanceren de band onder belasting op onvolkomenheden zoals onrondheid, kunt controleren. Mijn winterbanden vertoonden enige onrondheid. Indien de profieldiepte het nog toelaat, worden ze voor de komende winter getrimd.
Re: wagen trilt
Waarschijnlijk zijn je banden gecupt komt veel voor zeker bij conti's Door het hoge vermogen trekt het aardig aan een band in 1 richting.
achter juist andersom dooralleen rem krachten komen op een band rest rolt het achter.
Trimmen kan je laten doen. maar kost je profiel en is is mijn ervaring niet echt rendamentvol.
Oorzaak onronde banden is veelal ligte onbelans vanaf het begin of te lage bandespanning, of veel pk's en dan hoef je echt niet als een banaan op te trekken, door het hoge koppel van de huidige motoren gaat dat al onbewust.
Komt veel voor en helemaal zoals ik al melde bij conti wat ik persoonlijk ook waardeloze banden vind helemaal ten opzichte van de prijs. vw word er puur op geleverd vanwege meneer pon die ook conti inporteerd. wat wel wil helpen is door regelmatig te wisslen van voor naar achter +- 10000km of kruislings als je band geen draairichting heeft maar binne en buitekant.
Groetjes bartt4 (bandenspecilaist van het noorden)
achter juist andersom dooralleen rem krachten komen op een band rest rolt het achter.
Trimmen kan je laten doen. maar kost je profiel en is is mijn ervaring niet echt rendamentvol.
Oorzaak onronde banden is veelal ligte onbelans vanaf het begin of te lage bandespanning, of veel pk's en dan hoef je echt niet als een banaan op te trekken, door het hoge koppel van de huidige motoren gaat dat al onbewust.
Komt veel voor en helemaal zoals ik al melde bij conti wat ik persoonlijk ook waardeloze banden vind helemaal ten opzichte van de prijs. vw word er puur op geleverd vanwege meneer pon die ook conti inporteerd. wat wel wil helpen is door regelmatig te wisslen van voor naar achter +- 10000km of kruislings als je band geen draairichting heeft maar binne en buitekant.
Groetjes bartt4 (bandenspecilaist van het noorden)
RUBBEREXPRESS
Re: wagen trilt
Hallo jwt5,
Bedankt voor je correctie tav de snelheidsindex op de band.
Dan wordt het dus 106/104 t
106 de beladings index voor enkele montage als ik het goed begrijp en 104 voor dubbel.
Waarbij de T staat voor de snelheid en dan wordt het dus al wat anders.
Maximale snelheid 190.
Even goed kijken hoe de vork in de steel zit, met wat hulp van een wjweller levert vaak wat op .
Bedankt allemaal.
Bedankt voor je correctie tav de snelheidsindex op de band.
Dan wordt het dus 106/104 t
106 de beladings index voor enkele montage als ik het goed begrijp en 104 voor dubbel.
Waarbij de T staat voor de snelheid en dan wordt het dus al wat anders.
Maximale snelheid 190.
Even goed kijken hoe de vork in de steel zit, met wat hulp van een wjweller levert vaak wat op .
Bedankt allemaal.