Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

onderhoud

vragen over de T4
Gebruikersavatar
randy
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jan 2008, 19:14
Locatie: Groningen / Multivan II Generation 2002 TDI AXG 111 kW
Contacteer:

Re: onderhoud

Bericht door randy »

In het T4-Wiki wordt zelfs geadviseerd bij modellen van vóór 2000 de eerste keer vervangen bij 60000 km of na vijf jaar. Bijzonder belangrijk zijn dan vooral de spanrol en de waterpomp. Vanaf dat bouwjaar zijn deze gemodificeerd. Als je de nieuwe spanrol en pomp inmiddels al een keer ingebouwd hebt kun je de vervangingstermijn met een gerust hart tot 120000 km verlengen.
Veel informatie over dit onderwerp vind je op het T4-wikipedia.
O.a. bij http://www.t4-wiki.de/wiki/Zahnriemen_%28Problematik%29

Groeten Randy
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: onderhoud

Bericht door frank884 »

Rico schreef:Sinds ik in een grijs verleden bij m'n Fiat Ritmo Diesel de distributieriem keurig op tijd liet vervangen en naderhand van de dealer hoorde dat de vellen erbij hingen, laat ik van elke auto, ongeacht het merk, de riem op ca driekwart van de normale tijd vervangen.

Bij Opel maakten ze het trouwens nog een graadje erger. Daar ging van onze Astra 1.8 de vervangingstermijn va 120000 naar 60000 km.....

Ik begrijp trouwens dat een T5 tandwielen heeft ipv een riem?


Bij de T5 hebben alleem de 2 5 cylinders van 130 en 174 pk tandwielen
de in vermogen vergelijkbare motor met de 5 cylinder AVC van de T4 is een 4 cylinder
en deze motor wordt in heel veel VAG producten gebruikt van Golf, tot A4 en van Octavia tot toledo
om er maar enkele te noemen, en dei heeft riemen.
De 130 en 174 pk daarvan zijn er niet zo veel en zijn ook aanzienlijk duurder in aanschaf.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: onderhoud

Bericht door frank884 »

mevlut schreef:Ik zou in ieder geval ook de waterpomp en de spanrol van de distributieriem mee laten vervangen. Als het kan ook de multiriem gelijk laten vervangen.

Groetjes, Mevlut
Starfire

Jij hebt een 1.9TD en die is wat betreft de waterpomp aandrijving veel beter gebouwd dan de TDI motoren
daar hoef je de wapo niet persee met de distributie mee te vervangen
want die is niet door de distributie maar door de multiriem aangedreven en dat is een stuk veiliger en ook beter dan bij de TDI's!!!
daar is het niet direct "feest"als de wapo kapot loopt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: onderhoud

Bericht door Rico »

Als vervanger voor m'n T4-tje ga ik ook uitsluitend naar vijfcilinder T5's kijken, b.j. vanaf 2006. Dus da's nog ff wachten tot die een wat aantrekkelijker prijs hebben.
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: onderhoud

Bericht door starfire »

frank884 schreef: Jij hebt een 1.9TD en die is wat betreft de waterpomp aandrijving veel beter gebouwd dan de TDI motoren
daar hoef je de wapo niet persee met de distributie mee te vervangen
want die is niet door de distributie maar door de multiriem aangedreven en dat is een stuk veiliger en ook beter dan bij de TDI's!!!
daar is het niet direct "feest"als de wapo kapot loopt.
Mooi, bedankt, dan ga ik er maar vanuit dat ik met mijn nieuwe T4 weer een paar jaar vooruit kan. Lekker :ikrij sturen met een bus.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: onderhoud

Bericht door starfire »

Ik heb hem net opgehaald en ze hebben naast de distributieriem, ook nog een nieuwe waterpomp en multiriem gemonteerd en de oliekeerring vervangen.
Gekocht bij Enting Westerbork. Ik ben erg tevreden over de service en de T4 rijdt perfect. Zit zelfs cruise-control op. :klappen
Als ik m'n bestelde :T44EVER sticker heb, kun je me gaan spotten.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: onderhoud

Bericht door m.c van den berg »

vele veilige km toe gewensd :yes :toppie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: onderhoud

Bericht door Rico »

Zo, gister is de auto weer even helemaal vertroeteld door de mannen van Huiskes Kokkeler. Nieuwe distributieriem erop met bijbehorende klimbim, verse multiriem, nieuwe remvloeistof en een beurtje. Voor de rest geen gekke dingen gevonden, en dat bij 195000 km, vink erg netjes. Überhaupt nog geen gekke dingen qua kosten gehad aan deze auto. :klappen

We kunnen er dus weer ff tegen.
Plaats reactie