Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

TFT scherm in een T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

TFT scherm in een T4

Bericht door André »

. . . iemand toevallig ervaring met het aansluiten van een groot TFT scherm in een T4 ?
Ik heb namelijk een PC scherm 19" en wil die gaan gebruiken in de auto, maar dan loop ik tegen de volgende punten aan:

Mijn DVD speler heeft een gewone video aansluiting als uitgang (tulp) en die moet ik om gaan stekkeren naar een zveel-pins aansluiting die achter op mijn TFT scherm zit. Het composiet signaal moet dus om worden gezet naar iets wat het scherm begrijpt.
Nu wil ik het scherm aanlsuiten op een omvormer om van 12 V naar 230 V te gaan, echter hoor ik her en der dat dit alleen met omvormers kan die een zuivere sinus hebben. Maar je hoort ook dat het prima gaat met een gemodificeerde sinus ??? wat is nu waar ? het kan natuurlijk veel uitmaken voor het beeld kwaliteit.
Wie heeft hier ervaring mee ?

André
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door pluuke »

Het omzetten van het signaal doe je met een converter, om van je video signaal uit de DVD speler een VGA signaal te maken voor je TFT scherm.
B.v. König CMP-VGACONV1 of http://www.rotor.eu/pdfframe.php?pdf=ht ... 832302.pdf
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk er wel aan dat je beeldkwaliteit minder is dan met een TFT tv scherm op je DVD

waar wil je het scherm plaatsen, op het dash of achterin?

zelf ga ik volgende week beginnen met de installatie van een carpc in mijn T4, 7"tft touchscreen op de plaats van de radio en de twee roosters erboven, dvd brander links van de bovenste helft van het scherm en de computer onder de stoel.
gps antenne voor navi eraan, bluetooth dongel voor verbinding met telefoon, HQCT radiomodule voor radio via de pc, OBD interface eraan en nog wat kleinigheidjes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door André »

Roger.B . . . wat bedoel je precies met dat de kwaliteit van het TFT scherm is minder ? ten opzichte van wat ?

Ik ga het scherm gewoon achterin ergens in hangen, waar precies weet ik nog niet maar misschien maak ik er een mobiele opstelling van zodat ik hem kan hangen waar ik wil.
Ik ga dat een beetje uitvogelen als ik het beeld aan de praat is. Het is alleen maar voor als je ergens bent dat je een deeveedeetje kan kijken als je op de achterbank zit.

Pluuke, ik zal eens kijken op die site.

Thanx,
André
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door stn1 »

André schreef:Roger.B . . . wat bedoel je precies met dat de kwaliteit van het TFT scherm is minder ? ten opzichte van wat ?

Ik ga het scherm gewoon achterin ergens in hangen, waar precies weet ik nog niet maar misschien maak ik er een mobiele opstelling van zodat ik hem kan hangen waar ik wil.
Ik ga dat een beetje uitvogelen als ik het beeld aan de praat is. Het is alleen maar voor als je ergens bent dat je een deeveedeetje kan kijken als je op de achterbank zit.

Pluuke, ik zal eens kijken op die site.

Thanx,
André
een pc scherm en een scherm bedoelt voor tv kijken zitten anders in elkaar kwa resolutie en beeldopbouw. Een pc scherm is minder scherp zeg maar.
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door Multivan Generation »

en ik altijd maar denken dat een computer scherm veel scherper was als een TV scherm :knipoog :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door (con)standkachel »

De kwaliteit van het beeld zal je tegenvallen als je van composiet naar vga moet gaan. Een simpele pc/laptop zal veel beter resultaat geven. De omvormer mag volgens mij best een simpele zijn.

Mij lijkt een laptopje of een mobiele dvd speler de meest praktische oplossing.

In de watersport wereld zijn ook complete lcd tv's met dvd speler en dvb-t ontvangst te koop die rechtstreeks op 12V werken.
Zoek maar eens naar Lenco DVT 1501.

Eelco.
Dehler Profi GL
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

André schreef:Roger.B . . . wat bedoel je precies met dat de kwaliteit van het TFT scherm is minder ? ten opzichte van wat ?
André
stn1 schreef:een pc scherm en een scherm bedoelt voor tv kijken zitten anders in elkaar kwa resolutie en beeldopbouw. Een pc scherm is minder scherp zeg maar.
en
(con)standkachel schreef:De kwaliteit van het beeld zal je tegenvallen als je van composiet naar vga moet gaan.
bedoelde ik dus.

En vooral het omzetten van het tv signaal naar VGA geeft veel kwaliteitsverlies (en bestaan monitoren met TV-ingang die geven vaak wel redelijk TV beeld.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door Multivan Generation »

in een caravelle in Australia werd standaard een scherm geleverd wat hing aan de hemel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door André »

. . . . okee wjw-ers ik begin het een en ander in te zien.

Dat het TFT een midere kwaliteit heeft dan een TV scherm is nu duidelijk.
Dat de omvormer van dvd naar VGA ook nog eens verlies geeft vind ik wel heel erg jammer maar begrijp ik niet helemaal, het signaal is sowieso digitaal en wordt alleen anders gedecodeerd. Maar goed het zij zo.

Okee, dat van die 12V naar 230V omvormer is duidelijk.

Ik heb inderdaad gezien dat bepaalde TV's van bijv. Samsung aan de achterkant diverse aansluitingen hebben dus dat zou een uitkomst zijn.

Plafond montage gaat bij mij lastig, ik heb een Westfalia slaapdak erin en die platen moet je weg kunnen klappen

De laptop waarop ik nu zit te tikken is een breedbeeld met een super mooi scherp scherm en dat is natuurlijk het makkelijste, kan je ook internetten wanneer je het nodig vind dus is best handig.

De enige reden dat ik deze weg bewandel is alleen omdat ik het TFT scherm over heb en ik een radio/dvd speler in het dashboord heb ingebouwd met een externe aansluiting voor een scherm.
Ik begin alleen te geloven dat het niet de makkelijkste weg is.

André
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2373
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door spyke »

kijk ff op het vwforum daar zitten veel liefhebbers van dit materiaal

http://www.vwforum.nl
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door (con)standkachel »

André schreef:Dat het TFT een mindere kwaliteit heeft dan een TV scherm is nu duidelijk.
André
Ha André, het scherm is in het geheel niet slecht, maar verwacht niet dat je met een composiet aansluiting de beeldkwaliteit evenaart die je via een computer kan bereiken.

Zoals je je situatie beschrijft is het begrijpelijk dat je het wilt combineren. Zo'n soort converter heb je nodig: http://www.telec.nl/producten/p55315/co ... erter.html
De converter zal niet veel verlies geven, maar analoog composiet is gewoon de minst goede vorm van beeldoverdracht. Op een klein schermpje van bijvoorbeeld 7 inch zoals in auto dvd players zul je dat nauwelijks merken maar op een groot en scherp 19 inch scherm wel.
Dehler Profi GL
boomingbus01
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 feb 2009, 16:54
Locatie: hutje op de hei

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door boomingbus01 »

hallo,

ik heb zelf in het dashbord zo'n radio met klapscherm en touchscreen en daar heb ik nog een extra scherm voor op de achterbank aangehangen en dat zijn 7'' schermpjes er zijn ook grotere te krijgen mischien is dat een optie voor je.

omdus vanuit je dashbord te werken (bedieningspaneel) en het scherm dan achterin te hangen

gr boomingbus
leef je eigen leven , je leeft maar 1 keer

I LOVE COPS IF THEY LIKE VW DRIVERS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: TFT scherm in een T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

André schreef:
De enige reden dat ik deze weg bewandel is alleen omdat ik het TFT scherm over heb en ik een radio/dvd speler in het dashboord heb ingebouwd met een externe aansluiting voor een scherm.
Ik begin alleen te geloven dat het niet de makkelijkste weg is.

André
wat is er anders aan zijn radio/dvd dan de jouwe (afgezien van het scherm in het dashboard erbij bij jou dan eventueel)???
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie