Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2 massa vliegwiel optie?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Elan »

Als het me niet al te veel moeite kost om erachter te komen hoe het zit, zal ik ZEKER een vast vliegwiel gaan monteren.
Een ding is zeker; nóóit een koppelingsset (of ander spul) van Valeo ..

Het is ook echt niet het centenwerk verschil hoor, want als de bak eenmaal van de motor gescheiden is en ik zo niet weet of er een oplossing met een vast vliegwiel voorhanden is, gaat er gewoon weer een dubbel vliegwiel in..
Ik heb namelijk geen tijd én zin om het spul dagen open te laten liggen.
Denk dat de bus er na de vakantie aan moet geloven, dus heb tot die tijd om te leren.

Feit is dat ik het zonder meer aan zou durven, en het hele verhaal van 'ze hebben er niet voor niets dat vliegwiel ingezet' dus zo aan de kant schuif.
Is het niet zo dat een forum is om zulke soort weetjes met elkaar te delen als er iemand ervaring mee heeft? Vandaar ook de vraag in dit topic.
Als we alle weetjes bij elkaar leggen komt 't goed :yes
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Pascal-141 »

Elan schreef:Als het me niet al te veel moeite kost om erachter te komen hoe het zit, zal ik ZEKER een vast vliegwiel gaan monteren.
Een ding is zeker; nóóit een koppelingsset (of ander spul) van Valeo ..

Het is ook echt niet het centenwerk verschil hoor, want als de bak eenmaal van de motor gescheiden is en ik zo niet weet of er een oplossing met een vast vliegwiel voorhanden is, gaat er gewoon weer een dubbel vliegwiel in..
Ik heb namelijk geen tijd én zin om het spul dagen open te laten liggen.
Denk dat de bus er na de vakantie aan moet geloven, dus heb tot die tijd om te leren.

Feit is dat ik het zonder meer aan zou durven, en het hele verhaal van 'ze hebben er niet voor niets dat vliegwiel ingezet' dus zo aan de kant schuif.
Is het niet zo dat een forum is om zulke soort weetjes met elkaar te delen als er iemand ervaring mee heeft? Vandaar ook de vraag in dit topic.
Als we alle weetjes bij elkaar leggen komt 't goed :yes
Indien je geen vast vliegwiel kan vinden , kun je misschien ook je huidige 2 massa vliegwiel laten aanpassen in een werkplaats : gewoon de 2 delen aan elkaar laten lassen , en dan laten uitbalanceren , en je hebt een vast vliegwiel . (dat niet meer kapot gaat dan )
:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door jos_br »

De verhalen over het verkorten van levensduur van de motor (krukas e.d) of prise as die breekt zijn echt flauwekul.

Bij sommige bakken kan door een ander model vertanding lawaai (bakgeruis) ontstaan, de levensduur word er niet minder om, comfort is een ander verhaal. Wanneer er een vast(eigenlijk een "normaal") vliegwiel gebruikt word moeten er wel veren in de koppelingplaat zitten, dus wanneer een vast vliegwiel gemaakt word door deze vast te lassen moet hier wel naar gekeken worden. Nogmaals, een vast versus tweemassa vliegwiel heeft met de levensduur van e.e.a. niets te maken.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Roger B. (11)61 »

ben ik niet met je eens, als er oneenparigheidstrillingen (en die heb je bij een 5 cilinder) gedempt worden door het 2MV (en dat zal ie zeker doen) dan zullen die trillingen wel naar voren komen bij gebruik van een vast vliegwiel en dat zal levensduur van oa de motorsteunen niet ten goede komen.

Hoe sterk dat in de praktijk merkbaar is kan ik zo niet zeggen, maar effecten zullen er zeker zijn.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door stijnh »

bij een twee massa vliegwiel wordt het oneenparig rondraaien opgevangen door een veer als energie buffer te gebruiken (en deels in massa) bij een vast vliegwiel wordt alles opgevangen door de massa als energiebuffer te gebruiken , de massa is hier ook zwaarder dan bij een 2 massa vliegwiel. (dus potentiële energie opslaan in veer ten opzichte van kinetische energie opslaan in massa)

dus op het zicht zeggen doe ik niet (en kan ik ook niet), alleen constructeurs hebben de nodige info om daar over te oordelen, maar die krijgen we toch niet te horen want we kopen best een twee massa vliegwiel, het is ten slotte duurder en het verslijt
de handel moet toch draaien, niet?!?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33899
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Multivan Generation »

Als je dat zo omschrijft Stijn,
dan zou het nadeel van een vast vliegwiel zijn, dat het zwaarder is,
en dan zou de bus minder trekken, omdat het vliegwiel het wat tegenhoudt.

Bij mechanische tuners wordt het vliegwiel regelmatig juist lichter uitgevoerd,
zodat hij sneller oppakt.

Of vergis ik me?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Duveltje-77 »

een vliegwiel afdraaien doen ze om zo snel mogelijk in het optimale gebied te komen waar de motor het meeste kracht levert bij mijn crosser zit dat bij 5000 rpm max nm tot 8000 rpm
er gaat zon 30 % van af
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Roger B. (11)61 »

een lichter vliegwiel zal inderdaad zorgen dat de motor sneller op toeren komt. Bij een voor de sport ontworpen (of aangepaste) auto maakt de oneenparigheid niet zo veel uit omdat slijtage niet van primair belang is (als ie het mar langer dan een wedstrijd uithoudt) en comfort ook ver onderaan het lijstje van vereisten staat.

De oneenparigheid is vooral merk- en voelbaar bij lage toerentallen, ook daar ligt in de sport een zeer beperkte interesse.........

Ik beweer ook niet DAT je er negatieve gevolgen van ondervinden zal (en al helemaal niet dat dat snel zal gebeuren) ik zeg alleen dat je dit niet kunt voorspellen omdat de benodigde informatie niet beschikbaar is en het dus een experimentele aanpassing is waarvan IK het risico niet zou aangaan omdat ik niet weet of er iets aan gort zal gaan en op welke termijn, en vooral wat dat voor kosten met zich mee zal brengen.

Volgens de vorige eigenaar zit in mijn T4 nog het originele vliegwiel (360.000 km nu) nou, dan mag er best een kostenpostje van bijna 400 euro meerprijs voor 2mv meevervangen bij de koppeling bij zitten van mij....(iets meer dan een euro per 1000km..........)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door stijnh »

zwaarder vliegwiel -> rustigere motor
lichter vliegwiel-> nerveuze motor, snel op toeren, nuttig als er gereden wordt met tussengas om de motor snel naar een bepaald toerental te krijgen maar aan de echte acceleratie zal je niets voelen bij een t4 (veel te hoge massa in totaal)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Duveltje-77 »

is een vliegwiel van een 2.4 eerste bouwjaren geen vast vliegwiel dit zou kunnen passen maar weet niet zeker
ik zou er gewoon een nieuwe 2d insleutelen het duurt wel effe voor je weer 300000 km gereden hebt
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Roger B. (11)61 »

onvolledigheid van mijn reactie inderdaad.

Het effect van de lagere vliegwielmassa wordt uiteraard teniet gedaan door de massa van versnellingsbak en rest van het voertuig dat bij ingeschakelde aandrijving er nog allemaal aan hangt.

Het effect van lagere vliegwielmassa is eigenlijk alleen bij ontkoppelde aandrijflijn te merken (dus in de neutraal of met ingetrapte koppeling)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Elan »

Het vliegwiel dat ik toen heb laten afdraaien, was omdat het een gebruikt exemplaat betrof en ik dus geen risico wilde lopen dat het niet volledig vlak zou zijn.
Was eigenlijk dus alleen maar om te kijken of het idd nog mooi vlak was.

Bij een zwaarder vliegwiel zal de motor ook niet zo snel in toeren klimmen, maar dus óók niet zo snel afzakken..
Ben inderdaad ook van mening dat het bij een T4 niet veel (of zelfs geen) voordeel zal brengen.
Met een aanhanger is het zelfs fijner om met een zwaarder als een lichter vliegwiel te rijden.
Het geeft een rustiger motorkarakter wat dus bij een Bus beter op zijn plaats is als bijv. een sprint auto voor snelle toerenopbouw
De massa van het vliegwiel is daarom voor mij ook absoluut niet de reden om er eventueel van af te stappen, want dát is dus wel iets wat het motorkarakter beinvloed. Dit in tegenstelling tot het 2 delige vliegwiel wat vanaf het moment van belasten geen verandering qua karakter teweeg brengt t.o.v een vast vliegwiel.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Senseo
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 jun 2007, 11:42
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Senseo »

2MV kost bij VW 829,20 ex btw, weet ik uit eigen ervaring :ie
(vervangen bij 180000, 2.5 tdi 2002)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33899
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Multivan Generation »

Senseo schreef:2MV kost bij VW 829,20 ex btw, weet ik uit eigen ervaring :ie
(vervangen bij 180000, 2.5 tdi 2002)

inclusief koppelingsplaat en drukgroep neem ik aan(plus eventueel druklager)?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Roger B. (11)61 »

op ebay staan meerdere aanbieders die tussen 550 en 600 euro voor een komplete set vragen (luk meen ik) dus vliegwiel, koppeling en drukgroep, dat scheelt toch weer 250-300 euro met de VW prijs....
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 10 aug 2009, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie