Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aandrijfashoezen t4 1.9d 1993 korte versie

vragen over de T4
Plaats reactie
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Aandrijfashoezen t4 1.9d 1993 korte versie

Bericht door transporter4 »

Misschien even iets om rekening mee te houden!

Via dit forum heb ik bekeken hoe ik mijn aandrijfashoezen moest vervangen, fuseekogels en stuurkogel loshalen, schokbrekerbout e.d.
Veel werk (lastig) en toen de complete as er uit was kon ik niet bij de borgveer voor de buitenste homokineet, na urenlang vertraging ben ik er achter gekomen dat je de complete aandrijfas moet ophangen aan de buitenste homokineet, drevel door het boutgat van de bovenste homokineet en een klap op zijn kop geven, borgveer springt los en as valt er uit.
Dit was bestuurderzijde incl. troubleshooting 8 uur werk. :muur

Voor de passagierzijde ben ik eens gaan kijken hoe dit anders kon.

Wiel er af.

Schokbreker onderste bout los en stukje terug halen dat de schokbreker omhoog geduwd kan worden.

Naafbout (wielzijde) losdraaien en verwijderen.

De 6 12 kant boutjes losdraaien op de binnenste homokineet.

Binnenste homokineet vastpakken en stukje terug halen, onder de schokdemper door halen.

Tikje op de buitenste homokineet en complete aandrijfas uit de naaf trekken.

Inclusief minutieus spoelen van beide homokineten met wasbenzine kostte deze reparatie 2 uurtjes! :yes

Ik weet niet of ditzelfde geld voor de bestuurderszijde, maar denk het haast wel!

Voor de volledigheid: t4 1.9d zonder turbo motorcode 1X (schijnt gelijk te zijn aan ABL en ACU) uit 1993 korte versie.

Succes!
:driveT4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Aandrijfashoezen t4 1.9d 1993 korte versie

Bericht door Harry 341 »

Die klap met de drevel is nie nodig nie....gewoon de bout er weer indraaien,dan valt de kop er zo af....enne ,mailtje nog gelezen?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Re: Aandrijfashoezen t4 1.9d 1993 korte versie

Bericht door transporter4 »

Hallo Harry,

Ik heb de truc van de bout hier gelezen, maar is bij mij niet gelukt, moest behoorlijk wat geweld gebruikt worden.

Bij de linkerkant kwam hij er wel makkelijk af, maar was toen nog niet op de hoogte van de truc.

Heb je mailtje gelezen en gereageerd, maar zag net op het forum dat het paneeltje de prullenbak in gemieterd is?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Aandrijfashoezen t4 1.9d 1993 korte versie

Bericht door Harry 341 »

Ja,maar daar kan ie ook weer uit.past volgens mij niet...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie