Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Start onderbreker

vragen over de T4
Plaats reactie
jan van ooijen
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jul 2009, 23:28

Start onderbreker

Bericht door jan van ooijen »

Mijn 96er T4 start ineens niet meer, Lampjes van het contakt branden allemaal..waneer ik na het uitgaan van het gloeiledje doorstart gebeurt er niets, Kan dat een Zekering zijn....
Groet Jan

:driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Start onderbreker

Bericht door Multivan Generation »

Hoor je wel een klik?
Anders zou het goed de startmotor kunnen zijn die overleden is.

Wat is de accuspanning?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Start onderbreker

Bericht door matje86 »

laat hem eens aan trekken
doet hij het dan?
dan is je startmotor overleden
kost je gem 130 euro excl in bouw
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Start onderbreker

Bericht door André »

. . . precies hetzelfde gehad !!
Bij was het
1) de startmotor die overleden was
2) ik had een nieuwe sleutel laten maken en die blijkt niet te werken (zit er een transponder in een sleutel ?)

Bij mij waren de contacten van het dikke startrelais die boven op de startmotor zit volledig einde oeffening, aldus het bedrijf dat de startmotor heeft gereviseerd.

André
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Start onderbreker

Bericht door daimen »

ik heb het zelfde gehad met een 2,4 zet een draad op de brandstof pomp naar de + van de accu kansje breuk in draden :ie
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Start onderbreker

Bericht door Harry 341 »

Weer die vraag...start ie niet of wil ie niet aanslaan???
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Start onderbreker

Bericht door Roger B. (11)61 »

De meeste antwoorden gaan weer over niet aanslaan....

de startonderbreker (de origineel af fabriek gemonteerde) onderbreekt NIET de startmotor maar verbreekt de brandstoftoevoer zodra de motor na het starten op eigen kracht moet draaien. De motor slaat dus WEL aan, maar valt direct weer uit als de startonderbreker ingrijpt omdat ie de transponderchip niet ziet of herkend.

Mijn eerste gedachte is het contactblokje op het contactslot, dat daar het "start-contact" moeilijk doet.
verder zit er nog een relais en wat kabels en stekkers tussen je contactslot en je startmotor.

Meten is weten....(ga er even van uit dat je ook geen klik hoort onder de motorkap als je de sleutel om draait.
Neem een multimeter en zoek je startmotor op
meet op het dunne kabeltje dat naar de startmotor gaat of je daar spanning hebt tov massa als iemand de auto probeert te starten
nee?--> probleem zit tussen contactslot en startmotor
Ja? --> massa probleem of relais op startmotor defect ---->startkabelset nemen en een klem op de minpool van de accu en de andere klem van de zelfde kabel op een metalen deel van het motorblok/versnellingsbak en nog eens proberen, doet ie het dan wel, dan heb je een (serieus) massaprobleem op je motorblok, bekijk dan de dikke kabel vanaf de accu naar je motor eens goed.
Doet ie het dan nog niet, dan is je relais dood en moet de startmotor er af voor reparatie of vervanging

Had je geen spanning op het dunne draadje?
-vraag 1) zit er nog een extra startblokkering op (met extra sleuteltje of afstandbediening of zo?)
Zo ja, dan daar eerst naar zoeken of die nog werkt
heb je dat niet erop zitten dan gaan we verder....

voor de T4 weet ik het even niet, maar vaak zit er nog een startrelais in de zekeringkast, klikt die wel? zo ja, dan tussen zekeringkast en startmotor gaan zoeken (en hier even schema opvragen, kan iemand vast wel even aan helpen)

Klik het relais niet (iemand die even kan bevestigen dat de T4 een relais voor het starten heeft?) dan tussen contactslot en zekeringkast zoeken, denk dat je dan het contactblokje als grote kanshebber mag zien.

kan ook zijn dat een of meerdere stekkers achterop de zekeringkast niet meer goed vast zitten, aandrukken kan nooit echt kwaad lijkt me.

Succes en houd ons op de hoogte
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Start onderbreker

Bericht door André »

daimen schreef:ik heb het zelfde gehad met een 2,4 zet een draad op de brandstof pomp naar de + van de accu kansje breuk in draden :ie
. . . Als het een TDI is ! ik heb eeb 96-er en dat is een TD en daar zijn weinig draden naar de pomp te vinden.
. . . En geen Noors tussen te tekst in zetten :toppie

André
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Start onderbreker

Bericht door bartt4 »

André schreef:
daimen schreef:ik heb het zelfde gehad met een 2,4 zet een draad op de brandstof pomp naar de + van de accu kansje breuk in draden :ie
. . . Als het een TDI is ! ik heb eeb 96-er en dat is een TD en daar zijn weinig draden naar de pomp te vinden.
. . . En geen Noors tussen te tekst in zetten :toppie

André
1 draad hoor die je pomp aanstuurd van wel of geen diesel. die zorgt er voor dat je moter stopt als je je sleutel uit draaid
RUBBEREXPRESS
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: Start onderbreker

Bericht door jan.j.531 »

die van ons start wel motor draait als een gek rond,maar slaat niet aan wacht je een paar minuten,slaat tie gelijk aan.
Hij doet dat aleen met warm weer,swinters geen last,soms extreem warm geen last en dan weer een paar dagen wel weer,rara wie het weet mag het zeggen. grt jan.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Start onderbreker

Bericht door bartt4 »

jan.j.531 schreef:die van ons start wel motor draait als een gek rond,maar slaat niet aan wacht je een paar minuten,slaat tie gelijk aan.
Hij doet dat aleen met warm weer,swinters geen last,soms extreem warm geen last en dan weer een paar dagen wel weer,rara wie het weet mag het zeggen. grt jan.
wat van motor? kan draadbreukje zijn van de aansturing op je brandstof pomp of niet goed contactmakend stekkertje.
Wat ook voorkomt is je dieselleiding van filter naar de pomp dat daar miniem lucht bij kan en dat je bus eerst lucht zuigt en dan pas diesel.
Laatst gewijzigd door bartt4 op 15 aug 2009, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
RUBBEREXPRESS
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: Start onderbreker

Bericht door jan.j.531 »

sorry voor late reactie druk op het werk vakantie periode,het is een abl motor.grt jan
jan van ooijen
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jul 2009, 23:28

Re: Start onderbreker

Bericht door jan van ooijen »

Hey Roger,

Het is al weer een tijdje geleden....maar jij zat het dichts bij mijn startprobleem...ik durf het bijna niet te zeggen maar het contactslot zelf was zo uitgelubberd dat het niet meer goed werkte, er zaten inwendig een paar tandjes in die niet meer deden wat ze doen moesten, de oplossing was een nieuwe voor 20 Euri...hij start als een speer!!

Groet en bedankt Jan van Ooijen
:T44EVER


De meeste antwoorden gaan weer over niet aanslaan....

de startonderbreker (de origineel af fabriek gemonteerde) onderbreekt NIET de startmotor maar verbreekt de brandstoftoevoer zodra de motor na het starten op eigen kracht moet draaien. De motor slaat dus WEL aan, maar valt direct weer uit als de startonderbreker ingrijpt omdat ie de transponderchip niet ziet of herkend.

Mijn eerste gedachte is het contactblokje op het contactslot, dat daar het "start-contact" moeilijk doet.
verder zit er nog een relais en wat kabels en stekkers tussen je contactslot en je startmotor.

Meten is weten....(ga er even van uit dat je ook geen klik hoort onder de motorkap als je de sleutel om draait.
Neem een multimeter en zoek je startmotor op
meet op het dunne kabeltje dat naar de startmotor gaat of je daar spanning hebt tov massa als iemand de auto probeert te starten
nee?--> probleem zit tussen contactslot en startmotor
Ja? --> massa probleem of relais op startmotor defect ---->startkabelset nemen en een klem op de minpool van de accu en de andere klem van de zelfde kabel op een metalen deel van het motorblok/versnellingsbak en nog eens proberen, doet ie het dan wel, dan heb je een (serieus) massaprobleem op je motorblok, bekijk dan de dikke kabel vanaf de accu naar je motor eens goed.
Doet ie het dan nog niet, dan is je relais dood en moet de startmotor er af voor reparatie of vervanging

Had je geen spanning op het dunne draadje?
-vraag 1) zit er nog een extra startblokkering op (met extra sleuteltje of afstandbediening of zo?)
Zo ja, dan daar eerst naar zoeken of die nog werkt
heb je dat niet erop zitten dan gaan we verder....

voor de T4 weet ik het even niet, maar vaak zit er nog een startrelais in de zekeringkast, klikt die wel? zo ja, dan tussen zekeringkast en startmotor gaan zoeken (en hier even schema opvragen, kan iemand vast wel even aan helpen)

Klik het relais niet (iemand die even kan bevestigen dat de T4 een relais voor het starten heeft?) dan tussen contactslot en zekeringkast zoeken, denk dat je dan het contactblokje als grote kanshebber mag zien.

kan ook zijn dat een of meerdere stekkers achterop de zekeringkast niet meer goed vast zitten, aandrukken kan nooit echt kwaad lijkt me.

Succes en houd ons op de hoogte[/quote]
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Start onderbreker

Bericht door Roger B. (11)61 »

:toppie 20 euro maar voor een contactslot? (neem aan dat jij het over het cilinder deel hebt waar de sleutel in gaat en niet over dat plastic blokje met de echte schakelaar erin? (die overigens meestal zo'n 28 a 30 euro kost)

mooi dat ie het weer goed doet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jan van ooijen
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jul 2009, 23:28

Re: Start onderbreker

Bericht door jan van ooijen »

Roger B. (11)61 schreef::toppie 20 euro maar voor een contactslot? (neem aan dat jij het over het cilinder deel hebt waar de sleutel in gaat en niet over dat plastic blokje met de echte schakelaar erin? (die overigens meestal zo'n 28 a 30 euro kost)

mooi dat ie het weer goed doet




Ja alleen het cilinderdeel is vernieuwd,
Inmiddels heb ik ook de spatborden eropzitten....alleen nog een Rechterzijspiegel (het glas is kapot) dan kan hij voor de keuring..

Groet J
IMG_8149.JPG
Plaats reactie