Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zelf uitlaat vervangen
Zelf uitlaat vervangen
Een vraag van een leek, dus wellicht willen jullie daar in de antwoorden rekening mee houden;
Mijn uitlaat is geheel slecht, behalve de eerste stukken. De katalysator is matig.
Is een uitlaat makkelijk te vervangen? Dus het gedeelte na de katalysator.
En dan bedoel ik: is het een kwestie van wat bouten losdraaien, oude vervijderen uit de ophanging, de nieuwe uitlaat ophangen en weer vast draaien of komt er meer bij kijken?
klinkt misschien heel stom, maar nogmaals, ik ben een leek en voor mij is een uitlaat vervangen in mijn idee net zoiets als een afvoerpijpje aanleggen.
Wie geeft mij meer duidelijkheid?
De reden dat ik het vraag is dat ik deze auto mogelijk wil gaan inruilen en dit dan wil doen met een gebruikte uitlaat eronder, en geen nieuwe.
Mijn uitlaat is geheel slecht, behalve de eerste stukken. De katalysator is matig.
Is een uitlaat makkelijk te vervangen? Dus het gedeelte na de katalysator.
En dan bedoel ik: is het een kwestie van wat bouten losdraaien, oude vervijderen uit de ophanging, de nieuwe uitlaat ophangen en weer vast draaien of komt er meer bij kijken?
klinkt misschien heel stom, maar nogmaals, ik ben een leek en voor mij is een uitlaat vervangen in mijn idee net zoiets als een afvoerpijpje aanleggen.
Wie geeft mij meer duidelijkheid?
De reden dat ik het vraag is dat ik deze auto mogelijk wil gaan inruilen en dit dan wil doen met een gebruikte uitlaat eronder, en geen nieuwe.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Zelf uitlaat vervangen
als je geen brug of smeerput ter beschikking hebt wordt het al lastig.
je kunt de auto wel op bokjes zetten en op je rug gaan liggen hengsten, maar dat is geen doen, bovendien kan e.e.a. aardig vastgeroest zitten en dan kun je weleens een acetyleenbrander nodig hebben of haakse slijper (als het er toch onder vandaan moet om weg te gooien) en dat werkt al helemaal niet prettig op je rug onder de auto.
als je wel een brug of smeerput mag gebruiken is het wel te doen, maar zoals gezegd e.e.a kan aardig vastgeroest zijn.
verbindingen zitten met klemmen of flensen aan elkaar en het geheel hangt in rubbers aan de bodem van de auto.
Bij monteren er op letten dat ie recht hangt en nergens tegenaan rammelt
je kunt de auto wel op bokjes zetten en op je rug gaan liggen hengsten, maar dat is geen doen, bovendien kan e.e.a. aardig vastgeroest zitten en dan kun je weleens een acetyleenbrander nodig hebben of haakse slijper (als het er toch onder vandaan moet om weg te gooien) en dat werkt al helemaal niet prettig op je rug onder de auto.
als je wel een brug of smeerput mag gebruiken is het wel te doen, maar zoals gezegd e.e.a kan aardig vastgeroest zijn.
verbindingen zitten met klemmen of flensen aan elkaar en het geheel hangt in rubbers aan de bodem van de auto.
Bij monteren er op letten dat ie recht hangt en nergens tegenaan rammelt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Zelf uitlaat vervangen
Als je een brug tot je beschikking hebt, is het werk onder de auto een stuk makkelijker.
Als eerste maak je alle klemmen los waarmee de verbindingen vastzitten.
De uitlaat die er al een tijdlang onder hangt zit meestal nog behoorlijk vast door roest tussen de aansluitingen.
Met een hamer kun je de nodige tikken uitdelen om de roestige delen losser te krijgen.
Maar als de uitlaat toch al gaar is, is het een kwestie van doorslijpen/zagen als de delen niet uit elkaar willen.
Dan kan je de delen uit de rubberen ophanging haken, en deze er onder uit halen.
De nieuwe uitlaat hang je vanaf de katalysator naar achter toe werkend er weer onder, waar nodig de klemmen er eerst tussen plaatsen. Als de gehele uitlaat er weer onder zit ga je pas de klemmen vastzetten en de uitlaat uitrichten, zodat ie er uiteindelijk weer mooi trillingsvrij onder hangt.
Succes,
Gerard
Als eerste maak je alle klemmen los waarmee de verbindingen vastzitten.
De uitlaat die er al een tijdlang onder hangt zit meestal nog behoorlijk vast door roest tussen de aansluitingen.
Met een hamer kun je de nodige tikken uitdelen om de roestige delen losser te krijgen.
Maar als de uitlaat toch al gaar is, is het een kwestie van doorslijpen/zagen als de delen niet uit elkaar willen.
Dan kan je de delen uit de rubberen ophanging haken, en deze er onder uit halen.
De nieuwe uitlaat hang je vanaf de katalysator naar achter toe werkend er weer onder, waar nodig de klemmen er eerst tussen plaatsen. Als de gehele uitlaat er weer onder zit ga je pas de klemmen vastzetten en de uitlaat uitrichten, zodat ie er uiteindelijk weer mooi trillingsvrij onder hangt.
Succes,
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
![Afbeelding](http://img34.picoodle.com/img/img34/3/1/6/f_grotefotom_1b99738.jpg)
![Afbeelding](http://img34.picoodle.com/img/img34/3/1/6/f_grotefotom_1b99738.jpg)
Re: Zelf uitlaat vervangen
[quote="Roger B."]als je geen brug of smeerput ter beschikking hebt wordt het al lastig.
Wat dacht je van optie 3: een zware kettingtakel die boven in de loods hangt aan de trekhaak en dan optillen tot de voorbumper net niet aan de vloer komt dan zit die flink op hoogte en kun je er heel goed aan werken.
wel goed bevestigen dat die zeker niet over de kogel van de trekhaak kan!!!!!
en een haakse slijper is nodig, ook al omdat de middendemper maar in 1 maat wordt geleverd nl voor de 3.32m wielbasis en als je een 2.92m wielbasis hebt moet er 40 cm pijp tussenuit. en een snijbrander erbij om evtl vastzittende delen warm te stoken is ook best wel handig tot zeer handig.
zeker als je verder wil dan de midden en einddemper en die 3 rotboutjes wil loskrijgen
waarmee de kat aan de downpipe zit met een flens
die zijn maat 13 maar door de roest zitten ze tussen 12 en 13 in
met warmstoken en een engelse dop (engelse maat) hebben we die losgekregen
maar dat gaat niet erg makkelijk
Dit ter info voor het geval als men de kat leeg wil halen, zonder hem uiterlijk kapot te snijden.
Wat dacht je van optie 3: een zware kettingtakel die boven in de loods hangt aan de trekhaak en dan optillen tot de voorbumper net niet aan de vloer komt dan zit die flink op hoogte en kun je er heel goed aan werken.
wel goed bevestigen dat die zeker niet over de kogel van de trekhaak kan!!!!!
en een haakse slijper is nodig, ook al omdat de middendemper maar in 1 maat wordt geleverd nl voor de 3.32m wielbasis en als je een 2.92m wielbasis hebt moet er 40 cm pijp tussenuit. en een snijbrander erbij om evtl vastzittende delen warm te stoken is ook best wel handig tot zeer handig.
zeker als je verder wil dan de midden en einddemper en die 3 rotboutjes wil loskrijgen
waarmee de kat aan de downpipe zit met een flens
die zijn maat 13 maar door de roest zitten ze tussen 12 en 13 in
met warmstoken en een engelse dop (engelse maat) hebben we die losgekregen
maar dat gaat niet erg makkelijk
Dit ter info voor het geval als men de kat leeg wil halen, zonder hem uiterlijk kapot te snijden.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Zelf uitlaat vervangen
tuurlijk, een trekhaak zal er best tegen kunnen, maar is ZEKER niet gemaakt op 1600kg T4 in die richting te dragen.
ALS dat mis gaat als je er onder staat................... dan heb je een aardig probleem.
niet iets wat ik iemand zou aanraden (al had ik het zelf zo gedaan gehad dan nog niet) Dit is dus weer zo'n advies waarvan ik het jammer vind dat dit zomaar op een forum gezet wordt...... je moet er toch niet aan denken dat iemand dit zo doet en wel ergens een inschattingsfout of los boutje over het hoofd gezien heeft en zijn T4 op zijn harses krijgt!![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
ALS dat mis gaat als je er onder staat................... dan heb je een aardig probleem.
niet iets wat ik iemand zou aanraden (al had ik het zelf zo gedaan gehad dan nog niet) Dit is dus weer zo'n advies waarvan ik het jammer vind dat dit zomaar op een forum gezet wordt...... je moet er toch niet aan denken dat iemand dit zo doet en wel ergens een inschattingsfout of los boutje over het hoofd gezien heeft en zijn T4 op zijn harses krijgt!
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Zelf uitlaat vervangen
ja je moet altijd wel goed weten wat je doet!! als je het op deze manier doet dat ben ik met je eens!!!Roger B. schreef:tuurlijk, een trekhaak zal er best tegen kunnen, maar is ZEKER niet gemaakt op 1600kg T4 in die richting te dragen.
ALS dat mis gaat als je er onder staat................... dan heb je een aardig probleem.
niet iets wat ik iemand zou aanraden (al had ik het zelf zo gedaan gehad dan nog niet) Dit is dus weer zo'n advies waarvan ik het jammer vind dat dit zomaar op een forum gezet wordt...... je moet er toch niet aan denken dat iemand dit zo doet en wel ergens een inschattingsfout of los boutje over het hoofd gezien heeft en zijn T4 op zijn harses krijgt!
maar dat is ook met op bokjes onder de wagen werken
het moet wel allemaal degelijk en sterk genoeg zijn en goed bevestigd.
daarom heb ik dit ook dikgedrukt vermeld ik ben me ook van het risiko bewust
dat dit echt goed moet zijn bevestigd
de kogel van de trekhaak zal echt niet dunner worden dus kan dat weing kwaad
trouwens: de T4 weegt op de achteras echt geen 1600 kg
ik schat dat die voorop 1100 en achter zo'n 600 kg weegt leeg.
en de vooras blijft gewoon aan de grond.
die kettingtakel is voor 10 ton dus dat busje van 600 kg is niet zo'n punt
er heeft ook al vaker een halve tractor (die totaal gewicht 8 ton is) aangehangen
die doormidden moest vanwege de versnellingsbak
en dan hangt er een paar ton meer in.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Zelf uitlaat vervangen
ik zeg ook niet dat jij het onveilig deed (ben er niet bij geweest kan dat dus niet beoordelen) ik bedoel alleen dat als een leek dit hier leest en dan denkt och, kan ik thuis aan de fiets-ophanghaak in het plafond ook met een kettingtakeltje van 500kg hefvermogen en 5mm schakeltjes........dat het dan goed mis kan gaan.
heb al vaker gezegd dat men niet klakkeloos moet adviseren wat men zelf als weloverwogen beslissing uitgevoerd heeft, omdat de leek die het leest dan weleens schade of ongelukken kan hebben als hij het zonder goed overwegen uitvoert.
heb al vaker gezegd dat men niet klakkeloos moet adviseren wat men zelf als weloverwogen beslissing uitgevoerd heeft, omdat de leek die het leest dan weleens schade of ongelukken kan hebben als hij het zonder goed overwegen uitvoert.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Zelf uitlaat vervangen
Nou, ik had toevallig gewoon een passende middenpijp anders voor de korte wielbasis...
mvg Rick
mvg Rick
Re: Zelf uitlaat vervangen
ik heb al uitlaten vervangen zonder de auto op te krikken.
wat je altijd kan doen is hem achteraan om een houten balk rijden dan staat hij al iets hoger.
als je t4 verlaagd is wordt het er alleen maar moeilijker op .
wat je altijd kan doen is hem achteraan om een houten balk rijden dan staat hij al iets hoger.
als je t4 verlaagd is wordt het er alleen maar moeilijker op .
Ik rijd T-vier met veel plezier!! ![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Zelf uitlaat vervangen
Ik heb al vaak uitlaten vervangen van T4 , en ondanks dat ik wel een smeerput heb , gebruik ik die nooit , ik doe het gewoon op de grond.
Met de rolkrik de T4 omhoog krikken achteraan (ik neem hem steeds op de bevestigingspunten van de achterste ophanging , da's het sterkste punt), een assteun eronder en klaar.
Er is meer dan voldoende ruimte onder de T4 om de uitlaat vrij makkelijk te vervangen op die manier.
Met de rolkrik de T4 omhoog krikken achteraan (ik neem hem steeds op de bevestigingspunten van de achterste ophanging , da's het sterkste punt), een assteun eronder en klaar.
Er is meer dan voldoende ruimte onder de T4 om de uitlaat vrij makkelijk te vervangen op die manier.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Zelf uitlaat vervangen
zo doen de echten hetPascal-141 schreef:Ik heb al vaak uitlaten vervangen van T4 , en ondanks dat ik wel een smeerput heb , gebruik ik die nooit , ik doe het gewoon op de grond.
Met de rolkrik de T4 omhoog krikken achteraan (ik neem hem steeds op de bevestigingspunten van de achterste ophanging , da's het sterkste punt), een assteun eronder en klaar.
Er is meer dan voldoende ruimte onder de T4 om de uitlaat vrij makkelijk te vervangen op die manier.
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! ![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
Re: Zelf uitlaat vervangen
Roger goed dat je waarschuwt dat men er altijd op moet letten veilig te werkenRoger B. schreef:ik zeg ook niet dat jij het onveilig deed (ben er niet bij geweest kan dat dus niet beoordelen) ik bedoel alleen dat als een leek dit hier leest en dan denkt och, kan ik thuis aan de fiets-ophanghaak in het plafond ook met een kettingtakeltje van 500kg hefvermogen en 5mm schakeltjes........dat het dan goed mis kan gaan.
heb al vaker gezegd dat men niet klakkeloos moet adviseren wat men zelf als weloverwogen beslissing uitgevoerd heeft, omdat de leek die het leest dan weleens schade of ongelukken kan hebben als hij het zonder goed overwegen uitvoert.
maar per definitie hoeft dit niet gevaarlijk te zijn maar je moet het wel met verstand doen.
Je kunt het eigenlijk vergelijken met een bergbeklimmer
Die moet ook weten waaraan hij gaat hangen het juiste touw en de juiste materialen het hoofd gebruiken om te denken, en hoe en waaraan die de spullen monteerd, anders is dat ook levensgevaarlijk
ben ik ook helemaal met je eens, maar dat betekend niet dat bergbeklimmen per definitie
altijd levensgevaarlijk is.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- F. de Boer
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
- Locatie: Akkrum
Re: Zelf uitlaat vervangen
Eerst denken dan doen! :alarm
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Re: Zelf uitlaat vervangen
Dat is mooi kort samengevatF. de Boer schreef:Eerst denken dan doen! :alarm
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21
Re: Zelf uitlaat vervangen
Levensgevaarlijke constructie op meerdere punten!
Misschien is er ook nog kans op vervormingen in de carrosserie omdat de bus hier niet op gebouwd is...?
Misschien is er ook nog kans op vervormingen in de carrosserie omdat de bus hier niet op gebouwd is...?