Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

toeren gaan op en neer

vragen over de T4
Plaats reactie
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

toeren gaan op en neer

Bericht door TRANSPRTER »

hoe komt dat, als ik de pomp meer diezel geef,moet ik de toeren ook verlagen,maar nu staat de gas kabel volldedig uitgedraait.dus kan ik de toeren nog verlagen aan de chok,dat is het kleine vuisje bovenaan,maar hoe meer ik diezel geef begint de moter zijn toeren op en neer te gaan (halopperen ) is dat normaal .de verzegeling is wel van het vuisje gehaald van de toevoer van de diezel,dan kon ik meer diezel geven
ik heb en 2400d
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: toeren gaan op en neer

Bericht door rick_k »

Dat is normaal ja. Als je meer diesel geef, gaat ie hoger stationair lopen. Als je hem te veel diesel gaat, verbrand ie alles binnenin. Dus de verstuivers, kleppen en het hele zooitje.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: toeren gaan op en neer

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet verstandig om zomaar op de gok overaal aan te gaan draaien op een inspuitpomp.... afstellen wordt normaal op een testbank gedaan waarbij de opbrengst bij verschillende toerentallen gemeten en afgesteld wordt...

Een dieselmotor wordt alleen maar geregeld door de hoeveelheid ingespoten diesel, de stand van de gaskabel bepaald het toerental door de hoeveelheid diesel die bij die stand van het gaspedaal ingespoten wordt.

Ga je nu zonder je gaskabel (of de bout waar het segmetn op de pomp tegenaan rust) te verstellen meer brandstof inspuiten door dat op de pomp te verstellen, dan gaat ie dus hoger stationair lopen.

in de pomp wordt het toerental afgeregedl door centrifugaal gewichtjes, maar als je te veel gaat verstellen aan allerlei schroefjes dan kan het zijn dat die centrifugaalgewichtjes buiten hun stelbereik komen, de pomp kan het toerental niet meer constant houden en daardoor krijg je dat galopperen.

Het is volgens mij verdomd lastig om zonder testbank (pomp demonteren en bij de bosch diesnt brengen) alles weer goed terug gesteld te krijgen ..............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: toeren gaan op en neer

Bericht door TRANSPRTER »

pomp had binnen geweest ,want lekte aan de gas klep,dat was en buisje zeker die uitgesleten was.
maar dine heeft die geregeld zonder op de test bank
dus ja.........ze zal niet 100percent staan
wat zal dat kosten voor het te laten afstellen op en testbank.




en voor al en gelukkig nieuwjaar :yes
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: toeren gaan op en neer

Bericht door Roger B. (11)61 »

dus de pomp is uit elkaar geweest voor lekkage, niet op testbank geweest om opnieuw afgesteld te worden en sindsdien galopperen bij stationair toerental?

dan zou ik denken aan fout bij in elkaar zetten of fors verkeerde afstelling.

afstellen van een brandstofpomp bij de dieselservice is niet goedkoop, denk dat je snel richting de 150-200 euro gaat zoniet meer, het is toch wel een uurtje of meer werk denk ik.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: toeren gaan op en neer

Bericht door rick_k »

Pomp is ook op de auto af te stellen. Moet je een EGT (exhaust gas temp) meter hebben.

Als je een diesel afstel, kijk je gewoon dat de uitlaatgastemperatuur niet te hoog wordt. Bij stationair wordt die eigenlijk nooit te hoog.

Als je meer diesel geef, wordt de EGT hoger. Dat is het verschil met benzine. Het stationair toerental regel je volgens mij ook met een losse stelschroef op de pomp en niet met de aanslag van de gaskabel. Die regelt je curve van gas op en gas af (als ie bv na volgas blijft jengelen, dan stel je de kabel) zodat de motor mooi verloop van toeren krijgt op de gasreactie.

Zelf denk ik dat je hem gewoon veel te veel diesel geef. Draai de vollast eerst eens naar links zodat ie armer gaat lopen, als je volgas geef in 1 keer mag ie net een heel klein beetje roken, dan heb je een beetje een basis instelling. Dan ga je je stationair en gasverloop afstellen.

Ik heb heel wat pompen zo op deze manier op gehoor afgesteld, ik ben gek op die tuning van mechanische diesels, maar ik weet ook niet alles.

mvg Rick
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: toeren gaan op en neer

Bericht door TRANSPRTER »

hij doet da niet meer hoor,ik hoorde het als hij de pomp aan het "afstellen" was
ben jij van belgie rick.anders als je geroepen voelt mag jij eens mijn busje afstellen,maar ik wil wel dat ze iets beter loopt ,dan origineel,
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: toeren gaan op en neer

Bericht door rick_k »

Nee ik kom uit Noord-Holland.

Maar als je het dan goed wilt doen kun je beter even naar een dieselspecialist gaan.

mvg Rick
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: toeren gaan op en neer

Bericht door TRANSPRTER »

ik zal eens zoeken ,dat er bij mij in de buurt iets is
Plaats reactie