Voor degenen die dit interessant vinden leg ik nog een keer zo simpel mogelijk uit wat de schuurstraal is:
Je voorwiel scharniert bij het sturen om een bijna verticale denkbeeldige lijn die loopt door de fuseekogel onder en het draaipunt boven aan de veerpoot. Deze lijn, dus dat scharnierpunt staat niet loodrecht op de wegas maar onder schuin naar buiten. Bovendien loopt deze lijn niet evenwijdig aan het wiel zelf. Als klap op de vuurpijl staat deze denkbeeldige lijn ook nog eens 'n eindje van het wiel af.
Gevolg is dus dat bij het sturen je wiel in een andere stand komt te staan, het gaat iets meer "hellen" .
Als je deze denkbeeldige lijn doortrekt tot op de grond dan zie je dat die niet precies samenvalt met het middelpunt van het raakvlak van het wiel op het wegdek. De afstand tussen die lijnen op het wegdek is de schuurstraal.
Die schuurstraal was vroeger altijd positief d.w.z. dat die denkbeeldige lijn ONDER het wegdek pas de lijn door het wiel kruist. VW was (een van ) de eerste die een negatieve schuurstraal toepastte waarbij die denkbeeldige lijn BOVEN de grond de lijn door het wiel kruist.
De gevolgen zijn enorm:
door deze negatieve schuurstraal is de stuurinrichting "zelfcorrigerend". Als je met je rechtse wiel in een zachte berm rijdt in de "oude" situatie trekt je auto flink naar rechts want je wiel wordt daar sterk afgeremd door de zachte grond en trekt je stuur mee.
Bij een negatieve schuurstraal is dit effect heel veel minder want je stuur wordt niet zowat uit je handen getrokken.
Daarom is de e.t. waarde van je velg zo belangrijk, als je wiel te ver naar buiten staat verandert die schuurstraal zelfs van negatief naar positief.
Er zijn nog veel meer aspecten aan de wielophanging. Die hele handel van wielstanden, wielvlucht, toespoor, uitspoor, kpi enz. enz. wordt de wiel- of stuurgeometrie genoemd. Dit is een wetenschap op zich en bepaalt in hoge mate hoe fijn of goed een auto stuurt.
Groeten van Guus
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schuurstraal
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Schuurstraal
Guus NLB schreef:
Daarom is de e.t. waarde van je velg zo belangrijk, als je wiel te ver naar buiten staat verandert die schuurstraal zelfs van negatief naar positief.
Er zijn nog veel meer aspecten aan de wielophanging. Die hele handel van wielstanden, wielvlucht, toespoor, uitspoor, kpi enz. enz. wordt de wiel- of stuurgeometrie genoemd. Dit is een wetenschap op zich en bepaalt in hoge mate hoe fijn of goed een auto stuurt.
Groeten van Guus
Hey Guus,
Mooi en duidelijk verhaal. Bedankt!!
Ik sta op punt andere velgen te kopen, en zou beetje moeten spelen met andere ET waarde als ik naar hele grote brede wielen wil.
Ga nu e.e.a. heroverwegen, veiligheid is belangrijker.
Ben erg gehecht aan mijn bussie omdat deze me al 2 maal door zijn goede stuurgedrag op het allerlaatste nippertje van ernstig letsel gered heeft.
Een maal een tegenligger in de slip op 10 cm dwars voor mijn wagen gehad en via de berm ontweken. Een maal de berm in moeten duiken omdat een vrachtwagen van links me niet gezien had.
Groeten Berrie
Akkermann-principe
volgens mij is dit het "Akkermann "principe
2 lijnen vanaf fusee door stuurkogels naar midden achteras
daardoor hebben de voorwielen verschillende standen
mvr Rob
2 lijnen vanaf fusee door stuurkogels naar midden achteras
daardoor hebben de voorwielen verschillende standen
mvr Rob
meestal op 2 wielen door de bocht
Re: Schuurstraal
een goede uitleg maar wat is de max ET waarde voor een T5
waarvan ik zou mogen afwijken
waarvan ik zou mogen afwijken
Ackermann
Het Ackermann-principe is wel wat jij beschrijft maar heeft helemaal niets met schuurstraal enz. te maken. De plaats van de stuurkogel aan de fusee is natuurlijk niet te beïnvloeden, meestal is de fusee één gietstuk.
Als je een bredere velg neemt met dezelfde ET-waarde als de oude, blijft het middelpunt van de band op de weg op dezelfde plaats als de oude.
Hoe breder je de velg kiest met dezelfde ET-waarde, hoe groter het percentage wordt van het deel van de velg dat naar buiten komt.
Met andere woorden:
de afstand tussen de buitenzijden van de wielen neemt progressief toe bij toepassing van bredere velgen met dezelfde ET-waarde. De spoorbreedte (=afstand tussen de middelpunten van de wielen) blijft gelijk.
Zo gauw ik weet hoe ik een afbeelding moet plaatsen, zal ik een aantal tekeningen maken, inscannen en er bij zetten
Groeten van Guus
Als je een bredere velg neemt met dezelfde ET-waarde als de oude, blijft het middelpunt van de band op de weg op dezelfde plaats als de oude.
Hoe breder je de velg kiest met dezelfde ET-waarde, hoe groter het percentage wordt van het deel van de velg dat naar buiten komt.
Met andere woorden:
de afstand tussen de buitenzijden van de wielen neemt progressief toe bij toepassing van bredere velgen met dezelfde ET-waarde. De spoorbreedte (=afstand tussen de middelpunten van de wielen) blijft gelijk.
Zo gauw ik weet hoe ik een afbeelding moet plaatsen, zal ik een aantal tekeningen maken, inscannen en er bij zetten
Groeten van Guus