Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tand versprongen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tand versprongen

Bericht door Roger B. (11)61 »

zwart roken betekend te veel diesel hij hoort niet of slechts een beetje rook te produceren, een flinke wolk betekend dat ie te veel diesel krijgt (kan een keuze zijn om hem net iets meer power te geven)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tand versprongen

Bericht door Pascal-141 »

TRANSPRTER schreef:de volgens mij staat de pomp veel te veel,maar is de inspuittijd niet korecht genoeg.
want als ze kou draaide loop ze op en 800toeren,maar hoe meer op bedrijfstemperatuur hoe hoger het toeren tal tot en 1100toeren.ze hebben dan minder mazout gegeven
:groteogen
Om het stationaier toerental te regelen , moet je enkele zaken afstellen .
Best is eerst de motor op temperatuur laten komen , om dan het stationair toerental bij warme motor af te stellen . Daarvoor zul je 2 dingen moeten bijregelen : ten eerste de schroef om het stationair toerental te regelen , en ten tweede ook de schroef om de hoeveelheid diesel bij te regelen (die zal vroeger verzegeld geweest zijn) .
Hoe meer diesel je laat inspuiten , hoe hoger het staionair toerental zal komen te liggen . Bij het afregelen zul je dus beide schroeven moeten bijregelen.
Het toerental bij koude motor word afgesteld door de inspuitvervroeger (de hendel in je dashboard) zo af te stellen dat hij een +/-300tr meer gaat draaien. (op stationair toerental) Dus , bij warme motor , wanneer je stationair toerental +/- 800 is , dan moet je de hendel aan je pomp zo afstellen dat de motor dan op +/-1100tr draait .

Als je de pomp zelf wil afstellen , moet je er zeker al op letten dat er zo weinig mogelijk (zwarte) rookontwikkeling is bij stevig doorgassen. Want stevige zwarte rook betekent hogere inwendige thermische belasting ,en dus een hogere motortemperatuur . En net dat is het zwakke (gevoelige) punt van de 2,4D motor. Goed mee opletten dus.
De pomp kun je best zo afstellen dat de motor goed vlot reageert wanneer je gas geeft , zonder te roken .

Daar kun je al mee beginnen , en zien wat resultaat je er mee hebt.
Moest het nodig zijn , kun je voor de fijnafstelling best bij een Bosch center langsgaan .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: tand versprongen

Bericht door gait »

stationair toerental kun je toch gewoon met de stationair toeren schroef regelen? Waarom moet je dan nog de brandstofhoeveelheid regelen? Dit heeft m.i. weinig met stationair draaien te maken. Maar uitleg is altijd welkom.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tand versprongen

Bericht door Roger B. (11)61 »

als de stelschroef voor brandstofhoeveelheid te rijk staat dan kun je de stationair toerental schroef (nul-aanslag van het segment waar je gaskabel aan zit)wel terug draaien, maar dan blijft ie teveel diesel inspuiten en daalt het toerental niet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tand versprongen

Bericht door Pascal-141 »

gait schreef:stationair toerental kun je toch gewoon met de stationair toeren schroef regelen? Waarom moet je dan nog de brandstofhoeveelheid regelen? Dit heeft m.i. weinig met stationair draaien te maken. Maar uitleg is altijd welkom.
Wanneer je de motor wat extra vermogen wil geven dan kan dat door de pomp wat meer diesel te laten inspuiten . Wanneer je aan die bepaalde afstelschroef gaat draaien (verdraaiing is echt wel miniem) , ga je eerst (bij draaiende motor) geen verschil horen .Maar als je de pomp steedsiets meer opdraait ,ga je op een bepaald moment wel een verhoogd stationair toerental krijgen omdat de pomp op een gegeven moment (zoals Roger al zei) ook meer gaat inspuiten op dat stationair toerental . Om dit dus terug op zijn normaal toerental te brengen , moet je dat iets bijdraaien aan de stationair regelschroef.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tand versprongen

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:als de stelschroef voor brandstofhoeveelheid te rijk staat dan kun je de stationair toerental schroef (nul-aanslag van het segment waar je gaskabel aan zit)wel terug draaien, maar dan blijft ie teveel diesel inspuiten en daalt het toerental niet.
De nul-aanslag hoef je zelfs in principe niet te verzetten , je kan het stationair toerental beter regelen door de specifiek daarvoor voorziene schroef (zit achter op de pomp)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: tand versprongen

Bericht door TRANSPRTER »

als ik de chok optrek ga het toerental niet omhoog.
maar als het koud start is blijft hij wel op zijn 800toeren draaien als ik de chok op trek,anders niet.
de vijs van de relantie is volledig uitgedraait.daar kan niet meer aan geregeld worden ,juist en hoger toeren tal
wat ik wel gezien heb als ze de nieuwe riem hebben geplaatst op de mazout pomp,dat ze onderaan de de mazout pomp en pin hebben in geduwd voor even vast te zetten,dan hebben ze bovenaan de polie op de NUL punt gezet,(dat de twee punten overeen stonden)
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: tand versprongen

Bericht door rick_k »

Maar goed, je hebt de instelling dus aardig om zeep geholpen. Ik snap alleen niet wat je bedoeld, kun je proberen te vertellen wat je precies allemaal gedaan hebt? Sommige woorden snap ik niet maar er zijn vast andere die het wel snappen.

Staat ie nou veels te rijk of veels te arm?? Als je de vollast (schroefje bij de verstuiverleidingen) rechtsom draai gaat ie rijker lopen, draai je hem linksom, gaat ie armer lopen.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tand versprongen

Bericht door Pascal-141 »

TRANSPRTER schreef:als ik de chok optrek ga het toerental niet omhoog.
Dan staat dat ook niet goed afgesteld !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: tand versprongen

Bericht door TRANSPRTER »

dat doet ze al vanaf ik ze gekocht heb (dat de chok niet normaal werkt
moest ik aan en boek geraken van t4 ,zal ik er dan wijzer uitgeraken
voor alles aftestellen,DAN KAN IK ER MIJ EENS OP MIJN GEMAK MEE BEZICH HOUDEN!!!!!!!
Plaats reactie